Quote
Sjaak:
@lowfm en DonaldD: Als die stroom een trein van voldoende energie moet voorzien, zal het amperage ook aan de forse kant zijn.
Het Amperage zal nog wel meevallen, laat ik het zo zeggen, voor vermogens elektronica kan het veel hoger. Het gaat wel om 25kV he! Dan hoeft de stroom niet zo hoog te zijn voor een groot vermogen!
Een stopkontact levert voor het gemak maximaal 230V x 16A = 3680Watt.
Om datzelfde wattage bij 25.000 Volt op te leveren hoeft er maar 25.000 / 3680 = 0.147 Ampere te lopen!
Stel dat een trein een vermogen van 2000kW (2800pK). Dan moet er dus 80Ampere lopen. Is veel, daar niet van. Maar valt nog mee. Bij laagspanning loopt het al snel in de 2000 Ampere!
De combinatie maakt het gevaarlijk, maar bij 25.000V is het wel wat gevaarlijker dan 230V omdat bij 25.000 een erg klein Amperage al voor een flinke knal zorgt!