De Britten klagen graag en vaak over hun spoorwegsysteem. Maar dat treinen te vaak op tijd komen is een weinig gehoorde klacht in Groot-Brittannië. Toch is dit de mening van Keith Heller, baas van het Britse goederenvervoersbedrijf EWS.
Volgens Heller ondervindt het goederenvervoer per spoor een hoop hinder van het personentransport. "Onze vrachttreinen moeten vaak lang wachten voor een rood sein zodat personentreinen geen last hebben van ons. Als de treinen nóg vaker op tijd rijden zullen we hier nog vaker last van krijgen. En hoe meer we stilstaan, hoe meer geld het ons kost."
Momenteel rijdt 90.5 procent van de Britse treinen op tijd. De Engelse overheid wil dit percentage in 2014 graag op 92.6 procent krijgen. "Maar 90 procent is toch prima?" stelt Heller. "Elke marktvorm moet een goede balans vinden tussen service en winst maken. We moeten het de consument ook niet teveel naar de zin maken. Niet als dat ten koste gaat van honderden miljoenen verlies per jaar."