Quote
jbosman:
Quote:
"In gebieden waar men achter de slogan "Ik heb ouderwetse normen en waarden wat betreft familie en trouwen", staat, kocht men 3.6 maal meer porno.".
Dit zegt niets over dat dan meer mensen die gelovig zijn porno kopen. Het zou ook kunnen dat er juist ook veel mensen wonen die niet gelovig zijn die 2x zoveel porno aanschaffen. Je kunt dit niet bewijzen, behalve aannemen dat.
Maar aannames zijn de basis van wetenschappelijk onderzoek. De heren wetenschappers stellen een hypothese op (Gelovigen downloaden meer porno) en gaan vervolgens proberen die te 'bewijzen'. In dit geval zullen ze dat (bijvoorbeeld) gedaan hebben door de locatie van elke verkoop vast te leggen (en zo dus een aantal verkopen per gebied krijgen), vervolgens bepalen ze voor elk van die gebieden de hoeveelheid gelovigen.
Wanneer nu de hoeveelheid verkopen een sterke relatie vertoond met de hoeveelheid gelovigen in een gebied (er zijn bepaalde statistische kunstgrepen om te bepalen of en hoe sterk die relatie aanwezig is) mag je ervan uitgaan dat je hypothese klopt (=aannemelijk is).
(Het zou in dit geval natuurlijk ook zo kunnen zijn dat door de sterke aanwezigheid van gelovigen de niet-gelovigen minder sex-voor-het-huwelijk krijgen en dus meer porno gaan kopen, maar dit is wel de manier waarop wetenschappelijk onderzoek werkt. Evengoed kun je bij een medisch onderzoek ook niet zeggen of het medicijn werkt (zelfs als in de placebo-groep iedereen doodgaat en 99 van de 100 mensen in de groep met het echte medicijn overleeft) kun je niet zeggen dat het medicijn werkt, die 99 kunnen immers wel door toeval (of, voor gelovigen, God) genezen zijn), je kunt slechts zeggen dat het 'aannemelijk' is dat het medicijn werkt. Omdat de kans dat het 'behaalde resultaat' is ontstaan door toeval zo klein is, kies je ervoor om de hypothese aan te nemen.