Als jochie van 16 startte Bernd Damme drie jaar geleden een online zonnebrillenwinkel, Eye-wear.nl. Samen met Porsche Design start hij nu, 19 jaar oud, een fysieke winkel.
Dat schrijft Het Financiële Dagblad.
Bernd kwam op het idee doordat hij de eigenaar van een Porsche Centrum in het Gelderse Heteren kende. Die verkocht zonnebrillen, maar Bernd vond dat hij het beter kon. Hij bedacht een 'conceptstore' en verzorgt nu de inkoop, marketing en service in de winkel. Ook de bijbehorende site neemt hij voor zijn rekening. Dat alles in ruil voor een deel van de winst. "In de winkel kunnen brillen worden gepast en afgesteld. Voor andere modellen kan de klant via beeldschermen in de winkel terecht op de site," zegt Damme in het FD. Maandag gaat de winkel open. Zijn website Eye-wear.nl ziet er gelikt uit en draait als een trein: "We verkopen merkzonnebrillen, sneeuwbrillen en nu leesbrillen van Porsche Design. Die noemen we 'reading tools', dat klinkt beter. Vorig jaar draaiden we een omzet van bijna €200.000. Dit jaar reken ik op minstens €450.000." Bernd heeft inmiddels twee medewerkers in dienst, onder wie zijn moeder. Die zorgt voor de administratie. Nu wil hij Duitsland, het moederland van Porsche, veroveren. Gewoon startend met een student en geholpen door een subsidie van €11.500 van Economische Zaken. Zijn vader, een opticien, helpt op de achtergrond met een zachte lening.