Bij het naderen van een hogesnelheidstrein is een machinist van een intercity woensdagavond flink de fout in gegaan bij Hoofddorp. Dit meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag. Kort voor middernacht negeerde hij een rood sein. Ook reed hij achteruit bij de aansluiting van de nieuwe hogesnelheidslijn op de bestaande Schiphollijn. En dat mag allebei niet, meldt de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat. Die onderzoekt de zaak. Na voorlopig onderzoek ontkent de inspectie dat er 'direct aanrijdingsgevaar' is geweest. Een wissel driehonderd meter verderop stond zo afgesteld dat de treinen onmogelijk op elkaar konden botsen, aldus de inspectie. Anderhalve kilometer verder dreigde dat gevaar wl, maar door abrupt remmen van de intercity zou dat zijn afgewend. Door die noodstop passeerde de intercity uit Den Haag het rode sein met een wagonlengte. Volgens de inspectie was dat waarschijnlijk niet de verdienste van de machinist, maar van het nieuwe beveiligingssysteem. Dat lijkt elektronisch te hebben ingegrepen, tot schrik van de passagiers. Doordat machinist en treindienstleider verzuimden het incident direct te melden, kon de inspectie de situatie ter plekke 'onmogelijk onderzoeken'. Evenmin is de machinist ter plekke gewisseld. En ook dat druist in tegen de regels. Pas na 24 uur namen de Nederlandse Spoorwegen contact op. De inspectie noemt dat 'ernstig'. Voorlopige onderzoeksresultaten van de inspectie blijven normaliter binnenskamers. Enkele maanden na een incident rolt een definitief rapport van de persen, eventueel gevolgd door 'bestuurlijk ingrijpen'. De inspectie wijkt daar nu vanaf na verhalen over een bijna-botsing. Ook de Nederlandse Spoorwegen ontkennen met klem dat mensen in gevaar zijn geweest. Volgens inspectie en NS kan de hogesnelheidsdienst tussen Rotterdam en Amsterdam maandag ook gewoon van start gaan. Die is volgens de NS 'hartstikke veilig'. Woensdagavond was de snelle trein bezig met een testrit, zonder passagiers.