Een vrouw uit de Amerikaanse staat Illinois is overleden aan de brandwonden die ze op de operatietafel opliep door een steekvlam. Dat heeft de advocaat van haar nabestaanden gezegd. De vrouw, de 65-jarige Janice McCall, overleed op 8 september, zes dagen na het ongeluk. Het betrokken ziekenhuis, het Heartland Regional Medical Center in de plaats Marion, deelde slechts mee dat in een van de operatiekamers onopzettelijk een steekvlam was ontstaan, die onmiddellijk werd gedoofd, maar waardoor desondanks een patiŽnt gewond was geraakt. De oorzaak is niet duidelijk, maar het ziekenhuis zegt maatregelen te hebben genomen om herhaling te voorkomen. Het gebeurt een enkele keer dat in een operatiekamer een steekvlam ontstaat. Meestal is die afkomstig uit medische apparatuur. In de Verenigde Staten, waar jaarlijks miljoenen operaties worden uitgevoerd, gebeurt dit 550 tot zeshonderd keer per jaar. Een enkele keer komt een patiŽnt bij een dergelijk ongeluk om het leven. In Nederland gebeurde dit drie jaar geleden in een ziekenhuis in Almelo.