KLM gaat obesitaks invoeren
Dikke mensen die met de KLM willen vliegen, moeten ermee rekening houden dat ze straks dubbel moeten betalen. Als je boekt na 1 april gelden bij KLM en Air France nieuwe regels voor dikke mensen. Wie niet (goed) in een stoel past, moet een tweede ticket boeken. Daarop krijgt de dikke reiziger 25% korting. De grens voor de ´obestaks´ ligt bij 42 centimeter breedte. Volgens de vliegtuigmaatschappij past een passagier niet in zijn stoel als de leuningen niet meer op en neer kunnen. Dan komen de veiligheid en het comfort van de reiziger en die van anderen in gevaar, stelt de KLM. Daarom moet de passagier met overgewicht een extra stoel boeken. Als een vliegtuig niet volgeboekt is, kan de passagier zijn tweede ticket terugkrijgen.
Gerelateerde artikelen
Fat chance in hell dat dat echt is
en er komen steeds meer dikke mensen
dis best triest eigenlijk...
ik weet t de crisis maar dis van de zotte...
Je gebruikt twee stoelen, je betaalt voor twee stoelen, hoe moeilijk is dat?
@damasta: wat gebeurt er als een dikkerd reist met een kind dat dus niet zoveel ruimte nodig heeft?
Ze hebben 't wel over 1 april, hé?
Bij mijn volgende vlucht blijf ik wel staan, hoef ik dan niet te betalen?
Ik gebruik immers geen stoel.
Quote idsje:
Ze hebben 't wel over 1 april, hé?
ja maar dat zou wel een vet zieke grap zijn
aan ene kant vindt ik het wel een beetje terecht, want niemand wil in het vliegtuig zitten terwijl de halve buik van meneer/mevrouw naast je op je schoot ligt (bij wijze van spreeke)maar aan andere kant zit je wel al heel snel aan de 42CM
agjah ze zullen wel geld nodig hebben
Rechtvaardigheid. Die mensen namen tot nu toe veel meer gewicht mee aan boord van het vliegtuig dan slanke mensen, zonder daar extra voor te hoeven betalen.
Alleen die datum, 1 april. Dit is toch geen grap hoop ik?
ik pas in een halve stoel, krijg ik dan korting?
Obesitaks
De naam is zeker een idee van Wilders ofso?
Quote
botte bijl:
en er komen steeds meer dikke mensen
Ja, Air France zit in financiele moelijkheden. Daarom moeten passagiers meer betalen voor KLM-tickets.
Dit is een zeer lastige kwestie.
Als ze zoiets doen, laat dan ook iedereen wegen en laat iedereen betalen per kilo (aangezien ze meer kerosine nodig hebben bij meer gewicht). Hoe minder zwaar je bent, hoe goedkoper het is. Daarbij: hoe minder je mee neemt, des te goedkoper ben je uit.
@Deresen:
1 dik persoon in 2 stoelen weegt (meestal) toch echt minder dan 2 'normale' mensen in 2 stoelen.
Zowieso vind ik dit een erg goede actie
. Ik vind het in de trein al vreselijk om zo'n vetklomp alle ruimte in te laten nemen, laat staan in een vliegtuig waar je vaak zelfs nog minder ruimte hebt
ik ben zelf misschien dan een sportfan, ik geef de klm groot gelijk.
hoe verklaar je anders aan een klagende passagier dat hij niet normaal in zijn stoel kan zitten omdat de "iets grotere" meneer daar ook al zit XD
dit gaat dus echt niet werken met die tickets terug krijgen he! en dan daarbij dan zet je er iemand naast zo als k of dan geven ze wat kilo's aan mij!!
Vooral die google ads doen t m, onderaan "Alleen hier de goedkoopste tickets, en nog eens 20€ korting", scheelt weer op je extra stoel..
Kan je je overgewicht dan niet verrekenen met minder bagage?
@ledi: dat berekenen is nogal moeilijk tijdens het betalen voor een kaartje
Dit was gisteren ook op het NOS journaal, ik vind het wel goed eigenlijk. Heb je wel eens naast zo'n dikzak gezeten in een vliegtuig? Ik wel, is geen pretje.
De luchtvaart is toch al bezig zichzelf uit de markt te werken door alle kansloze acties van de laatste tijd. Lange wachtrijen door extra (nutteloze) controles, volledig paranoïde gedrag als iemand het woord bom (ongeacht context) gebruikt, kinderen die niet naast een man mogen zitten, etc.
Zodra er een betere manier is om de oceaan over te steken, ben ik om.
Quote damasta:
Je gebruikt twee stoelen, je betaalt voor twee stoelen, hoe moeilijk is dat?
En zo hoort het ook
@Duke Nukem:
Nou ja, achter een paard dus!
Quote jorinde123:
Kan je je overgewicht dan niet verrekenen met minder bagage?
Dan zullen ze ook alle mensen met 'ondergewicht' moeten gaan checken, want die kunnen dan korting krijgen. Dat bovenop alle controles betekent nog langere wachtrijen, betekent nog chagrijnigere mensen...
Dus: nee.
Het is heel simpel:
Quote
Vailan:
Quote damasta:
Je gebruikt twee stoelen, je betaalt voor twee stoelen, hoe moeilijk is dat?
En zo hoort het ook
Vind het een logische beslissing.
Hoorde wel, dat als je obesitas hebt door een ziekte, je het bedrag voor de tweede stoel later vergoed kunt krijgen. Ook een goede beslissing.
En als je nou 2 cm groter ben omdat je wat dikkere kleding aan hebt in de winter?
Quote idsje:
Ze hebben 't wel over 1 april, hé?
Ik hoop dat het een joke is;)
@Tom-Servo:
Quote Tom-Servo:
Rechtvaardigheid. Die mensen namen tot nu toe veel meer gewicht mee aan boord van het vliegtuig dan slanke mensen, zonder daar extra voor te hoeven betalen.
Alleen die datum, 1 april. Dit is toch geen grap hoop ik?
Met deze opmerking hoop ik dat ze ook een domheid tax gaan instellen
Het is ronduit belachelijk dat ze dit doen
er zijn ook mensen die last hebben van overgewicht door middels van een spierziekte. Om deze dan 2 stoelen te laten betalen zonder dat diegene er iets aan kan doen is ongehoord. Van mij mogen ze de boel afschaffen
Overigens de opmerking van Duke Nukem (Heb je weleens naast zo'n dikzak gezeten) vind ik erg kwetsend voor de mensen waar het om gaat. Forsere mensen zorgen niet voor last wanneer ze in het vliegtuig zitten. Tuurlijk heb je erbij die niet lekker ruiken maar daar hoef je geen dikzak voor te zijn. Ik zou zeggen voor de mensen die voor dit initiatief zijn. koop een prive jet of hou op met vliegen want zodra er een domheid tax komt zijn jullie allemaal de sjaak
Erika Terpstra
heeft hier al kritische vragen over gesteld.
En als je nou door ziekte zo bent?
Leuk dat je na al die ellende die je al hebt, ook nog eens 2 stoelen moet gaan betalen. Dan kan je dus nooit meer vliegen omdat een vliegticket niet meer te betalen is! Ik snap ook best dat je niet aan de buitenkant kan zien wie dik is door teveel eten, en wie dik door ziekte.
Als jij als slank mens ineens aan de prednison moet, kan ik je vertellen dat je niet zo mooi slank blijft.
Niet echt eerlijk!
op 1 april...jaja...nou dan wil ik ook korting als ik me kind op schoot neem,we passen heus wel saam in die gordel hoor!
en volgende keer riscico tax...voor mensen met een klein strafblad of mensen die er gevaarlijk uitzien met lonsdale kleren of motorjacks van hells angels of van mij part iemand in een burka ofzo
Laatste edit 20-01-2010 15:15
Quote
LuckyLuke:
Obesitaks
De naam is zeker een idee van Wilders ofso?
Da's inderdaad de vertaling door Wilders van de beroemde strip...
Asterix en Obesitax
dit geeft zo veel slechte publiciteit vooraf dat het "grapje" moment op 1 april het niet kan goed maken, denk ik..
Hoop dat ze het invoeren. Moeten ze maar wat minder vreten zodat ze in een stoel passen, het percentage dat echt dik is door een ziekte is toch dusdanig klein dat dat niet voor veel problemen zal zorgen.
Leuke 1 april grap inderdaad, maar ik zou echt willen dat ze het zouden doen. Het is érg onprettig om na een vadsig persoon te zitten. Het is al zo krap in een vliegtuig.
die lui willen alleen maar winst maken
Quote
chimera:
dis best triest eigenlijk...
ik weet t de crisis maar dis van de zotte...
ik ben van mening dat ze de 25% korting niet eens verdienen.
Quote Spaatje:
En als je nou door ziekte zo bent?
Leuk dat je na al die ellende die je al hebt, ook nog eens 2 stoelen moet gaan betalen. Dan kan je dus nooit meer vliegen omdat een vliegticket niet meer te betalen is! Ik snap ook best dat je niet aan de buitenkant kan zien wie dik is door teveel eten, en wie dik door ziekte.
Als jij als slank mens ineens aan de prednison moet, kan ik je vertellen dat je niet zo mooi slank blijft.
Niet echt eerlijk!
ziekte MIJN-ANUS, te veel vreten is geen ziekte. dit geld niet voor dikke mensen, dit geld voor BIZAR dikke mensen
Laatste edit 20-01-2010 15:47
je gebruikt twee stoelen dus je betaald er ook voor. vliegtuigmaatschappijen willen zoveel mogelijk met een vol toestel vliegen, en als er dan 1 of twee dikke mensen in zitten (extreme obesitas) dan loopt het bedrijf geld mis omdat er maar voor één stoel is betaald, terwijl er twee gebruikt worden. een soort van zwartvliegen eigenlijk, maar dan net iets moeilijker aan te pakken
.
OK, alhoewel ik bij de slachtoffers zal zitten met mijn 110kg voor 2.02m, maar dan ook voor de stinkers, de lawaaimakers, de idioten (die regelmatig voor oponthoud zorgen), de reiszieken, de angsthazen, ...
Dit is gewoon onzin!
Zelf een frequent vlieger voor mijn werk, ik zie mezelf al aankomen bij mijn baas "moet 2 tickets hebben omdat ik 1 cm te breed ben" ik ben het eens met het feit dat forse mensen niet altijd prettig zijn om naast te zitten in een vliegtuig maar denk eens aan de slanke stinkers , snurkers, mensen die kwijlend op jouw schouder liggen te slapen, de dronkelappen en zo kan ik nog wel even verder gaan (zoals ik al zei ik vlieg regelmatig) heb ze allemaal wel meegemaakt inmiddels. Nee, dan liever de gezellige dikkers die er zeker van bewust is dat hij/zij fors is en daar wel degelijk rekening mee houd. Laat KLM/AIR France eens nadenken, dit is gewoon een achterlijke maatregel...
@xBarle: nou, wanneer je mensen met een ziekte dus wel maar voor een stoel laat betalen, moet dat zeker op doktersadvies, anders gaan ze allemaal zeuren, "ik kan er niets aan doen", en vervolgens gaan ze naar de snackbar om voor de vlucht geen lege maag te krijgen
Kortom, mensen minder eten
Goed plan. Vraag mij af hoe de wet daar mee omgaat. (ivm discriminatie) Wel een leuke discussie krijg je hier van.
Als ik extra bagage mee wil nemen dan moet ik ook extra betalen. Als iemand 100 kilo weegt en neemt ook bagage mee dan neemt hij /zij meer kilo’s mee dan ik, maar ik zou daar wel extra voor moeten betalen. Dat si ook niet eerlijk.
triest maar nodig om de veiligheid te garanderen
om dit te voorkome--->
klik hier
Ik ben het er helemaal mee eens. Ik zit gemiddeld 24 x per jaar in een vliegtuig (heen en terug) en als je naast een dikkerd zit is dat geen pretje. Ik heb al vaak tegen stewardessen en stewards gezegd dat ze die mensen twee stoelen moeten geven en als ze dat doen kunnen ze die mensen gewoon twee keer laten betalen. Het vreemde aan de hele zaak is echter dat als een vliegtuig volgeboekt is, je de dikkerd geen tweede stoel kunt geven, want het toestel is vol. En als je hem/haar wel een tweede stoel kunt geven, dan is het toestel niet vol en dus hoeft hij/zij niet extra te betalen.
Dus als dit efficient moet, dan moet KLM/AF van tevoren weten of iemand een dikkerd is. Ik zou niet weten hoe ze dat willen aanpakken. Dat kan alleen met reizigers die ze kennen en die willen vanaf 1 april niet meer met de KLM.
Lukt dus niet, dus lijkt het op een 1 aprilgrap. Heeeeeel jammer. Ik zou het erg toejuichen.
Ook pracht van een naam voor die extra stoel
Laatste edit 20-01-2010 16:39
ik denk dan, maak dan tenminste een rij (de achterste) met wat bredere stoelen waar er 2 kunnen zitten in plaats van 3 voor zulke mensen.
Laatste edit 20-01-2010 16:44
@Rujar:
huh? Er gaat toch hetzelfde gewicht in het ruim...?
Ik denk dat deze regel je meer kost dan oplevert als maatschappij. Alleen al om die reden denk ik dat de uitleg "1 april" redelijk logisch is.
Overlasttechnisch gezien krijg je dan inderdaad ook zaken als een stanktaks en een kindertaks.
@jero: je denkt niet goed, jero: dat betekent dat die 4 mensen voor 6 stoelen moeten betalen. De KLM en AF zijn commerciële bedrijven, die willen dat niet gratis geven. Ik ben het wel met je eens dat 2 voor de prijs van 3 goedkoper is dan 1 voor de prijs van 3.
En al dat geklets over discriminatie: hou toch op mensen, die mensen nemen twee plaatsen in, nou, daar moet je voor betalen. Als ze twee hamburgers bij McDonalds eten moeten ze ook dubbel betalen
Ik vind het helemaal terecht!
Maar laat ze ook gelijk een "anorexikorting" invoeren, voor dunne mensen waarvan er 2 op 1 stoel passen.
Laatste edit 20-01-2010 16:55 Laatste edit 20-01-2010 16:55
Quote jorinde123:
Das pas dikke pech...
brijant
ik vind het eigenlijk wel begrijpelijk...
als iemand 2 stoelen inneemt en dan voor 1 maar hoeft te betalen kost dat gewoon veel geld.
zal je zien dat de wat "gezettere" mensen dan dat geld uitgeven aan een sportschool en dat de luchtvaart nog niks krijgt
Da's echt weer Nederland, hè?
Iedereen die hier negatief over is, moet even een 8 uur durige vliegreis naast een dikke, stinkende 'vetzak' gaan zitten.
Kijken of ze er dan nog steeds zo over denken..
Het comfortargument is trouwens in die zin niet zinnig dat 99,9% van de mensen waarschijnlijk niet ideaal is om naast te zitten.
@Kijfer:
En naast een dikke welriekend persoon dan?
@ Kijfer, dus iedere 'dikke vetzak' stinkt? Dat wist ik nog niet..
Laatste edit 20-01-2010 17:07
OK, dus eerst worden de stoelen zo smal gemaakt en kort op elkaar gezet dat alleen een Thaise van klein formaat er nog in past en dan gaan we mensen die groter zijn extra laten betalen. De volgende stap is dat iedereen die langer is dan pakweg 1 meter 75 extra moet gaan betalen, omdat ze niet in 1 beweging op kunnen staan doordat hun knieën klem zitten... Moet je ook niet een te grote mond hebben, want dan past het zuurstofmasker niet.
En wat dit met veiligheid te maken heeft begrijp ik niet helemaal... als je 2x zo veel betaald is het veiliger...? Volgens mij pas je dan nog steeds niet in die stoel...O natuurlijk, je portemonnaie is dunner, dus dan gaat het wel...
Ik denk dat ik m'n KLM/Air France frequent flyer kaart maar ga inleveren en voortaan met andere maatschappijen ga vliegen; er zijn er genoeg (en vaak goedkoper en met betere service!).
Valt dit eigenlijk niet onder de noemer discriminatie; je wordt hier immers om bepaalde lichamelijke redenen anders behandeld dan mensen die wel in het KLM vakje passen.
@Hart weet ook wel dat het puur winst bejag is, maar zoals die man in de foto daar zit lijkt me ook niet erg veilig. een vliegtuig fabrikant zou je moeten verplichten daar rekening mee te houden. (ben trouwens niet dik)
als je dik bent door ziekte is dit heel erg, maar als eten je hobby is zul je misschien hobbies als vliegen en achtbanen simpelweg moeten opgeven?
ik ben het er ook mee eens maar laat mensen dan voor het boeken een lange lijst invullen: geslacht, gewicht, lengte, deo, ???
nou ja ik vind het ook altijd stom net zoiets als mensen (van wie je weet dat het hun eigen schuld is dat ze dik zijn) de bus in komen hijgen en vragen of iemand anders hun plaatsje af wil geven... (reis nooit per vliegtuig)
als je dun bent moet je dan ok voor een halven stoel betalen
Laatste edit 20-01-2010 17:19
@jero: die dikzak op de oto zit niet, die zit half op de leuning. Hij is veel te groot voor een zittende man. Hij gaat echt wel in die rij er achter als ze gaan landen, daar zit namelijk niemand evenals in de stoel rechts op de zelfde rij.
@Pluppel: waar staat dan dat iedere dikke vetzak stinkt? Kijfer heeft het over een dikke, stinkende vetzak en NIET over dikke, lekker ruikende vetzakken. Hij heeft het zelfs niet over gewoon dikke vetzakken (ik wel, ik discrimineer ook dikke vetzakken, zelfs als ze niet stinken. Ik wil er niet naast zitten in het vliegtuig), nee, Kijfer heeft het over de stinkende variant.
Als ik anorexia heb, krijg ik dan korting?
@Speed:
@Tontje:
@Myne:
Ja en zo zou ik nog veel meer domme onzin kunnen kopiëren maar al dit domme zeggen spreekt volgens mij van: Zelf dom bezig zijn.
Ja ik ben ook dikker dan gemiddeld maar zeker niet volvretend, vatsig, stinkend of 2 plaatsen innemend, schaam je die dit hier zo uiten, ik walg van jullie
Als iemand twee stoelen nodig heeft, dan begrijp ik uit oogpunt van het bedrijf wel dat ze die ook allebei betaald willen zien.
Maar ergens komt het toch discriminerend over.
Maar ze lossen het heel eerlijk op met korting of vergoeding bij tweede ticket als vliegtuig niet vol zit, ze komen de mensen wel tegemoet.
En die uitspraken en scheldwoorden hiet zijn inderdaad walgelijk, zoals ZUwe al zegt
Quote artikel:
De grens voor de ´obestaks´ ligt bij 42 centimeter breedte.
Goed, voor iedereen die niet over een meetlint en gewoon boerenverstand beschikt:
Als slanke man meet ik van linkerheup
bot tot rechterheup
bot (dus zonder vlees of vet mee te rekenen) exact 42cm. Mijn schouderbreedte gaat daar nog gemakkelijk 10cm overheen. Mijn eetkamerstoelen - op een klapstoeltje na de smalste stoelen die ik in huis heb - hebben een zitting van 45cm breed. Een beetje fauteuil is aanmerkelijk breder.
Als mensen die breder zijn dan 42cm niet in een gangbare vliegtuigstoel passen, dan moet de KLM zich eens af gaan vragen of ze die stoelen niet te smal hebben gemaakt.
Zoals lichtmast al zei, een stoel wordt niet veiliger als je er meer voor betaald. (En ja, Lichtmast, voor extra beenruimte moet je al lang betalen.)
Daar komt bij dat KLM bepaald niet de goedkoopste luchtvaartmaatschappij is. Bij een budgetvervoerder kan ik verwachten dat ik krap zit, met de prijzen die KLM rekent wens ik wat meer comfort.
En dat is het punt: waar voor je geld. Een budgetvervoerder zal zoveel mogelijk mensen in één vliegtuig willen proppen om zo goedkoop mogelijke tickets te kunnen verkopen. Voor een comfort-vervoerder geldt dat het totale aantal passagiers de kosten van de vlucht (ruim) moeten dekken, en dus zijn de stoelen gewoon duurder.
Desnoods voer je een paar extra 'comfort-klasses' in, en verplicht je mensen met buitengewone afmetingen (en 1,90m is allang niet buitengewoon meer!) een duurdere klasse te boeken. Dat is helemaal niet moeilijk te realiseren. Je ziet in treinen ook wel coupé`s met aan de ene kant van het gangpad twee brede zitplaatsen en aan de andere kant drie smalle.
@Luna: ik vind het niet discriminerend als je twee betalingen eist voor iemand die twee stoelen inneemt. Het is pas discriminatie als je die mensen gaat uitschelden, zoals ik deed in mijn vorige bijlage (als voorbeeld hoe het niet moet). Maar het is niet aangenaam als je naast een heel dik iemand zit, die vaak hijgend naast je neerklappen en inderdaad jou behoorlijk overweldigen (letterlijk en figuurlijk).
@ Nimmerzat: je hebt gelijk, die 42 cm waren mij wel opgevallen als erg weinig, maar niet verder over nagedacht. Door die afmetingen komt het wel steeds dichter bij 1 april.
Ik ben het trouwens niet eens met de opmerking dat de KLM te duur zou zijn, vergeleken met andere Europeanen valt dat mee. En ik moet zeggen dat ik het een verademing vind als ik na een reis in Azie na een 1,5 week weer aan boord van een toestel stap waar ik eerlijk kan ouwehoeren met het personeel. Lekker in het Nederlands een beetje klieren.
@Hart, het komt voor mij ergens wel discriminerend over.
Ik ben zelf trouwens best lang en iemand klaagde ook een keer op een vlucht dat ik teveel van haar beenruimte innam.
Ergens is het nooit goed
Quote
LuckyLuke:
Obesitaks
De naam is zeker een idee van Wilders ofso?
Kwam Wilders maar eens op voor dit soort ongein
je hoort wel vaker dat dikke mensen meer moeten betalen voor een extra stoel
wat ik me nou afvraag
krijgen ze ook een extra stoel? want ik heb daar wel eerder klachten over gelezen...
Ik geloof dat het in china was, dat je daar voor een extra stoel moest betalen zonder dat je hem kreeg...
en idd wat betreft comfort. Zeik niet, er is altijd wel iets niet leuks of goed. (jankende kinderen? te harde mp2 spelers, snurkende mensen, kwijlende mensen, mensen met een geestelijke handicap die, zonder dat het hun schuld is, herrie maken, tante bepjes die niet stoppen met roddelen, te lange mensen, stoeltrappers, uberhaubt stinkende mensen)
Ergens kan ik wel begrijpen waarom ze zoiets in zouden voeren... dat je als je 2 stoelen gebruikt ook 2 stoelen moet betalen lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch. Verder komen ze de reizigers ook nog goed tegemoet. Het probleem is idd dat er altijd wel irritante mensen in het vliegtuig zullen zijn maar ankende kinderen? te harde mp2 spelers, snurkende mensen, kwijlende mensen, mensen met een geestelijke handicap die, zonder dat het hun schuld is, herrie maken, tante bepjes die niet stoppen met roddelen, te lange mensen, stoeltrappers, uberhaubt stinkende mensen (ff gejat van Gardulf) nemen geen 2 stoelen in dus die vallen redelijk lastig uit te melken door de KLM... want laten we eerlijk zijn uiteindelijk gaat het meer om de winst dan om de mogelijke veiligheid! Verder is die 42 cm gewoon helemaal achterlijk!
Of ze maken een paar grotere stoelen. Het kost dan iets meer maar niet het dubbele dat is belachelijk.
Zoek altijd een middenweg xD
zijn die stoeltjes van de klm trouwens echt maar 42 cm? ben ik blij dat als ik vlieg ik via duitsland ga! en dan niet met klm! ik wist dat vliegtuigstoeltjes erg krap zijn maar als ze 42 centimeter zijn dan pas ik er echt niet meer in! en met mijn 2 meter en 90 kilo val ik niet echt onder de brederen onder ons (vind ik)
Het oogt wel als discriminatie maar als je niet op één stoel past en dus de tweede (voor een deel) gebruikt vind ik het niet raar. Het is uiteindelijk vaak schuld van de persoon zelf dat ze zo dik zijn, misschien is deze confrontatie een extra zetje om af te vallen?
Tenslotte..hoevaak komt het nu voor dat iemand door een of andere ziekte zo gigantisch veel overgewicht heeft? (Kom dan niet aanzetten met dit is een ziekte..
)
Ik zou me er behoorlijk aan storen als ik naast een dik persoon zou zitten en ik daardoor maar beperkte ruimte heb.
Laatste edit 20-01-2010 20:34
Dikke mensen moeten gratis het vliegtuig in. En dan moeten er naast hen nog een stel grotere vetklompen gezet worden. Dan wordt dee temperatuur verhoogd tot 25 graden, en laat je hen 3 uur stevig zweten en stinken plus dat je extra zweetlucht in de vorm van chemicalien toevoegd aan de lucht. Daarna bedank je ze voor het bijwonen van de demonstratie en vertel je dat ze voor een echte vlucht eerst een normaal postuur moeten hebben en anders huur je maar een privé toestel.
Byebye Fatso's!
Voor obesitas bestaat geen excuus, het is veelal het ordinaire gevolg van ordinair veel en verkeerd eten en hebben dus al een asociale ecologische footprint op het milieu.
Voor die paar mensen met een schildklier aandoening kan uiteraard op basis van medisch attest een uitzondering worden gemaakt.
Als een dik persoon dan 2 stoelen boekt.. zou hij dan ook elke keer 2 maaltijden krijgen in het vliegtuig? en 2 dekentjes, 2 kussentjes, 4 sokken.. etc...
Quote supericecube:
Forsere mensen zorgen niet voor last wanneer ze in het vliegtuig zitten.
niet waar
Ik denk dat iedereen die regelmatig vliegt je kan vertellen dat dat gewoon niet waar is. Ik zal laatst op een vlucht van 5 uur naast iemand wiens rolletjes over de armleuning in mijn zitruimte hangen.. dat is gewoon echt niet prettig
@Luna: belachelijk als mensen serieus klagen over je lengte. Maar bij mensen die echt meer dan hun eigen stoel in nemen (en dan heb ik het niet over een of twee centimeter) heb ik geen enkel pardon: betalen!
@ Mafkees: daar is die 25% korting voor slimmerik!
@supericecube: je weet echt niet wat je zegt. Echt dikkere mensen zijn een crime naast je, net als mensen die de hele tijd bijvoorbeeld met hun been zitten te wippen terwijl jij op die 12 uur durende vlucht graag een oog dicht wil doen. En niet omdat ze dik zijn, maar omdat hun vlees over jou
heen hangt, dat is het punt.
@Gardulf: lees het artikel nog eens heel goed en stel dan pas je vragen.
Jamaar...
iedereen kan nou wel zo negatief doen, maar de meeste écht dikke mensen zijn ook écht ziek, hoor!
De meesten hebben écht de ziekelijke neiging om te veel, of te vaak, of te ongezond, of te onregelmatig te eten en/of te drinken, of zelfs alles tegelijk, en daarbovenop ook nog eens de handicap om zich (veel) te weinig tot bewegen te kunnen zetten!!!
Daar kunnen ze zelf nu eenmaal ook niets aan doen!
Stel je voor, wat zou jíj doen als je geen ruggegraat had???
Dan had je ook geen andere optie dan zeggen:
ik wil het wel, écht wel, maar het lukt me gewoon niet!
Dit is gewoon een zwàre handicap.
Een arm of been missen is al erg genoeg, maar een ruggegraat?
En dan wordt je nog eens extra hard gepakt door een vliegtuigmaatschappij die zó keihard is dat ze zich niet eens ongevraagd een "twee voor de prijs van een" actie door klanten op willen laten dringen.
Waar moet het heen met de wereld?
Laatste edit 21-01-2010 01:40
het is dicriminatie
voor dikke mensen gewone mensen hoeven toch ook niets extra te betalen
Hallo! Ik ben een gezonde, leuke, Brabantse meid, met kledingmaatje 38/40, de meest voorkomende maat in Nederland. Gelukkig voor mijzelf heb ik meer heupvet dan buikvet, en laat heupvet nu toch veel gezonder zijn! Toch meet mijn kont daardoor als ik zit: 47 cm. Verdorie zeg, ik ben dus blijkbaar te dik!
Ik jank niet, ik schreeuw niet, mijn MP3-speler staat nooit te hard, ik kan niet slapen in een vliegtuig, dus snurk en kwijl ik ook niet, ik stink niet en toch moet ik extra betalen voor 5 l*llige centimetertjes.
Die er overigens zijn aangekomen nadat ik door mijn zorgverzekeraar verplicht moest overstappen van anticonceptiepil, omdat ze mijn normale pil niet meer zouden vergoeden. Ja heren, daar kunnen vrouwen van aankomen.
Als dit geen 1 april-grap blijkt te zijn, ga ik ze aanklagen. Die grens va 42 cm is ronduit belachelijk.
PS: dit is geen contactadvertentie
Laatste edit 21-01-2010 10:42
Offtopic:
UPDATE bron : De Redactie : Mensen die niet in één stoel passen met de leuningen neergeklapt, moeten bij luchtvaartmaatschappij Air France-KLM vanaf 1 april een tweede ticket boeken. Het nieuwe regelement moet niet alleen leiden tot meer comfort voor iedereen, maar zou ook beter zijn voor de veiligheid.
“Pure discriminatie!” aldus Anne-Sophie Joly, voorzitster van het Nationale Collectief van Verenigingen van Vetzuchtpatiënten, in de krant Le Monde. “Je laat ook een andere zieke of een blinde die aanpassingen nodig heeft, niet bijbetalen.” Zo worden bijvoorbeeld blindengeleidehonden gratis meegenomen. Ze herinnert eraan dat de Wereldgezondheidsorganisatie obesitas erkent als een ziekte.
Het CNAO wil dat het Europese Parlement maatregelen neemt tegen de plannen. Vanuit de Franse regering krijgen de vetzuchtpatiënten alvast steun. Staatssecretaris voor Gezinszaken Nadine Morano noemt het "choquerend” dat mensen twee keer moeten betalen wegens hun ziekte.
De Nederlandse Obesitas Vereniging noemde de plannen eerder deze week al "ronduit belachelijk”.
@LuckyLuke: nee hij zou de hoofdoekvliegtaks invoeren
want hoefddoekjes zijn zwaar en zo kost het meer brandstof
Veiligheid weet nie, als je ze niet in het gang pad zet zodat ze de weg blokeren is er niks fout met veiligheid lijkt my. maar ik reis een hoop en waneer je naast iemand zit die helemaal tegen je aangeplakt zit omdat ze niet in hun eigen stoel passen is dat behoorlijk vervelend. kijk als het een vlucht van een uurtje is oke, maar als jij 5 uur lang tegen zijkant en person word aan gedrukt dan is dat echt heel vervelend, dus ik begrijp wel dat ze dan een 2de stoel moeten boeken. maar als het er staat als het vliegtuig niet is volgeboekt krijgen ze het geld terug.
Ik ben het er wel mee eens, het is ontzettend vervelend om tijdens een lange vlucht naast iemand te zitten die zijn vetrollen lekker over de leuning heen hangt en op jouw stoel.
Eerst was het altijd een grapje, wat mensen onderling maakten.
@Missvamp:
dat van die 42 cm moet echt anders bedoeld zijn dan jij het hebt geïnterpreteerd.
Want wat jij aan maten opgeeft, daar hoef je je echt niet druk om te maken, daar is helemaal niks mis mee.
Nee, voor het vet echt aan alle kanten gaat blubberen en je niet meer normaal kunt lopen, alleen waggelen, moet er nog hééél wat gebeuren.
En daar zit bij mij nou zo'n beetje de grens.
Als je het allàng aan hebt zien komen, als je de diverse stadia van mollig/gezet/dik al hebt gehad en dan nog steeds vrolijk doorgaat met het helemààl uit de klauwen laten lopen met het smoesje naar anderen én jezelf dat je genetisch nu eenmaal meer aanleg hebt dan anderen om dik te worden.
@Kijfer:
Kijfer wat denk je nou
Alle dikke mensen stinken.
Wat ben jij een kortzichtig persoon die niet verder kan kijken dan zijn neus lang is.
Ik heb inmiddels al vaak genoeg gevlogen ook langere stukken maar de reis is 9 van de 10 keer gezelliger als er een gezet of dikker persoon naast je zit dan de normale asociale gratenpakhuizen als jij. Met die mensen is er tenminste nog te praten
Ik vind het echt jammer dat de meeste er zo over denken hier. Zo kun je zien hoeveel haat en vooroordelen er zijn over dikkere mensen.
Nederland zou een sociaal land zijn waar er niet veel mensen discrimineren maar zoals hier te lezen discrimineert bijna iedereen hier op wmr dikke mensen
Heel jammer en vreselijke kortzichtig van jullie die het hier mee eens zijn.
bovendien een sportschool of veel bewegen is niet altijd een oplossing
Ik ben te zwaar mijn cholesterol is zo laag dat hij niet eens te meten is
Ik sport 4 keer in de week zeer intensief (tafeltennis, Mountainbiken, Fitness) Dit doe ik al 8 jaar
Ik eet niet te veel (wel gedaan) echter kom ik gewoon buiten die 42 cm Het is dus belachelijk dat wanneer mensen er van alles aan doen om wel in die groep te komen maar het gewoonweg door bouw niet kan in plaats van een vlucht naar new york voor 500 euro 1000 euro moeten betalen. Hoeveel mensen zouden hierdoor dan niet meer op vakantie kunnen
Waardeloos plan en ik hoop van harte dat het een misplaatste 1 april grap blijkt te zijn
@Hart:
Quote
Hart:
@Luna: belachelijk als mensen serieus klagen over je lengte. Maar bij mensen die echt meer dan hun eigen stoel in nemen (en dan heb ik het niet over een of twee centimeter) heb ik geen enkel pardon: betalen!
@ Mafkees: daar is die 25% korting voor slimmerik!
@supericecube: je weet echt niet wat je zegt. Echt dikkere mensen zijn een crime naast je, net als mensen die de hele tijd bijvoorbeeld met hun been zitten te wippen terwijl jij op die 12 uur durende vlucht graag een oog dicht wil doen. En niet omdat ze dik zijn, maar omdat hun vlees over jou
heen hangt, dat is het punt.
Gardulf: lees het artikel nog eens heel goed en stel dan pas je vragen.
Hart
Ik weet wel degelijk waar ik over praat
Ik vlieg meerdere keren per jaar en ook langere vluchten. Het komt weleens voor dat je naast een forser persoon zit zoals mijzelf. Echter hebben mensen nooit geen last van mij en ook zorg ik ervoor dat mijn lichaam niet over hen heen ligt. Verder ben jij als ik het dus goed begrijpt er zoeen die al kwijlend ligt te slapen en vind het dus jammer dat je oordeelt over situaties die je niet echt kent. Ik vind het allemaal zeer kleinzielig die mensen die voor dit systeem pleiten
@Hannibalik heb 3 keer je bericht gelezen, maar voor de meesten bestaat er geen excuus anders dan het zelf gevonden excuus. Ik heb het hier even niet over mensen met een traag werkende schildklier, maar ik heb het over mensen die boven laten we grofweg zeggen 150 kilo uitkomen.
Zelfs mensen met een dergelijke aandoening zorgen veelal dat ze niet te zwaar worden. Maar als je het genoegen heb mogen meemaken om meermaals naast een dergelijk persoon (en waarbij dan ook nog eens het stereotype van de zwaeetlucht bevestigd wordt) te worden geplaatst wordt het toch al stom vervelende vliegen helemaal een vervelende zaak.
Wat betreft de 42 centimeter grens, ik heb geen idee wat die breedte inhoud en op wat voor gewicht een persoon van gemiddelde lengte uitkomt.Aan allen die zich aangesproken voelen door mijn posting, beschouw het maar als een reactie van een gefrustreerde reiziger voor wie zijn baas geen businessclass wilde betalen.
Ze vinden het ook discriminatie, omdat obesitas dus een erkende ziekte is.
Waarom mag een blinde zijn hond gratis meenemen...hond neemt ook plek in.
@Nimmerzat: En ja, Lichtmast, voor extra beenruimte moet je al lang betalen.)
Correct, maar het is nog steeds vrijblijvend. Je bent niet VERPLICHT meer te betalen...
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: