In Groot-BrittanniŽ is een jongen van 11 gestorven aan een astma-aanval nadat een leerkracht hem in de gang van de school liet zitten. Twee medeleerlingen vonden de 11-jarige Sam alleen en naar adem happend in de gang nadat zijn lerares hem uit de klas had gezet. Een van hen ging de lerares vertellen wat er aan de hand was, maar de leerkracht zei het kind te vertrekken omdat ze in een vergadering was. Ze zei nog dat ze "wist dat Sam daar was" en dat hij "zou moeten wachten". De jongen werd pas naar het ziekenhuis gebracht toen zijn moeder hem op het einde van de dag kwam ophalen omdat hij ziek was. Hij stierf kort nadien. Volgens de Telegraph die over het voorval en onderzoek bericht, had de jongen gered kunnen worden als hij meteen naar het ziekenhuis was gebracht. Sam stierf al in december 2007, maar een jury beslist nu dat het om een "een natuurlijke dood ging, waartoe verwaarlozing sterk heeft bijgedragen, zowel individueel als systematisch". Volgens de Telegraph zijn er vooralsnog geen disciplinaire maatregelen genomen tegenover iemand van het schoolpersoneel.