De Tweede Kamer weet niet hoe de NS drie miljard gulden, 1,3 miljard euro, die het bedrijf in 2000 kreeg om de OV-chipkaart in te voeren en verbeteringen aan het net door te voeren, heeft uitgegeven. De NS kan niet meer dan een kleine 300 miljoen euro verantwoorden. Dat blijkt uit onderzoek van dagblad Trouw. De uitgegeven 300 miljoen komt ongeveer overeen met de rente die de NS tot 2007 op het bedrag heeft ontvangen. De NS had volgens het originele plan 500 miljoen euro moeten uitgeven aan het beveiligen van de stations met poortjes, 226 miljoen aan het ontwikkelen van het ov-chipsysteem, 340 miljoen aan het verbeteren van het spoornet en 272 aan het verbeteren van de stations. De NS kreeg de 1,338 miljard in het kader van het Fonds Eenmalige bijdrage NS (Fens). De NS verdiende 1,9 miljard met de verkoop van Telfort, en mocht dat van de Tweede Kamer investeren in het eigen bedrijf. Tot 2007 is er 279 miljoen euro uitgegeven aan ov-chipkaartpoortjes en de ontwikkeling van het systeem. Op slechts 26 van de 400 Nederlandse stations staan op dit moment poortjes. De NS wilde aan Trouw niet zeggen hoeveel geld er naar 2007 aan de projecten is uitgegeven. Volgens prorail had de NS eind 2008 nog ruim 800 miljoen euro in kas. Een groot deel van het geld was bestemd voor verbetering en onderhoud van het spoor, maar de NS koos er deze winter niet voor om de wissels voor 50 miljoen euro winterklaar te maken, blijkt uit onderzoek van nieuwswebsite nu.nl. Het resultaat was dagen aanhoudende treinchaos. De SP heeft verschillende keren gevraagd om opheldering over de besteding van het geld. Kamerlid Manja Smits noemt het niet uit te leggen dat de overheid niet weet waar een miljard aan publiek geld is gebleven, terwijl de overheid op alle terreinen moet bezuinigen. De NS liet onlangs weten de treinkaartjes in de spits 10 procent duurder te willen maken.