De twee miljoen in Nederland wonende naturisten moeten zich eindelijk eens blootgeven. Een groot deel van hen komt er niet rond voor uit naturist te zijn uit angst voor negatieve reacties uit de omgeving. De Naturisten Federatie Nederland (NFN) is maandag een landelijke campagne begonnen om het imago van het naturisme te verbeteren. Terwijl meer dan 80 procent van de Nederlanders zegt geen moeite te hebben met naturisme, rusten er toch flinke taboes op. Mensen leggen een verband tussen naaktrecreatie en exhibitionisme, zonderlinge, ouderwetse mensen, voyeurisme en terreinen achter schuttingen. Dit blijkt uit onderzoek door TNS Nipo in opdracht van de NFN. Onder het motto Naaktisgeen.nu volgt de campagne 'gewone' Nederlanders die naakt recreëren. Langs een aantal snelwegen zijn posters te zien op zogeheten megamasten. Ook hangen er posters in dorpen en steden en is er aandacht voor de campagne op Twitter en weblogs. De eerste blootbeurs ter wereld werd in december in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden. Het driedaagse evenement trok meer dan 8300 bezoekers, die in principe niet uit de kleren mochten. Dat mocht wel om te poseren voor een foto of voor een tekening. Op de beurs stonden ongeveer 140 exposanten, van masseurs tot mensen van Franse naturistencampings en van mediums tot en met bodypainters.