Indiërs die zichzelf te donker vinden, kunnen hun huid wat lichter maken op Facebook. Huidverzorgingsmiddelenproducent Vaseline heeft een app ontwikkeld waarmee Facebookgebruikers in India hun profielfoto’s wat blanker kunnen maken.
Vaseline wil met de applicatie zijn huidbleekcrčmes voor mannen promoten. Het gezicht van de “Transform Your Face on Facebook With Vaseline Men”-campagne is Bollywoodacteur Shahid Kapur. Op de foto is zijn gezicht opgedeeld in een lichte en een donkere helft.
Huidbleekmiddelen zijn een grote en snelgroeiende markt in India, waar een modieuze en culturele voorkeur voor een lichte teint bestaat. Uit een onderzoek onder twaalfduizend Indiërs bleek vorig jaar dat een lichte huidskleur het belangrijkste criterium is bij de partnerkeuze.
Volgens hoogleraar sociologie T.K. Oommen van de Jawaharlal Nehru University in New Delhi geloven veel Indiërs dat mensen met een lichte huid tot de hogere kaste van de Brahmins behoren. Vanwege de blanke kolonisten associëren veel Indiërs een lichte huidskleur met macht.