Fileproblemen zijn niet zuiver een Nederlandse aangelegenheid. In China kunnen ze er over meepraten. Daar komt ook de nieuwste oplossing vandaan. Peking bouwt nog dit jaar het eerste testtraject voor een megabus die boven het gewone vervoer zijn route aflegt. De 'wijdbeense' bus wordt het concept van Shenzhen Hashi Future Parking Equipment genoemd, een naam die de bus te danken heeft aan de catamaranvorm. Het gewone autoverkeer rijdt onder de bus, tussen zijn benen, door. Volgens berekeningen van de bedenkers kan de hoogpotige bus het aantal verkeersopstoppingen in binnensteden reduceren met 20 tot 30 procent. Bijkomend voordeel: er hoeven geen extra busbanen of andere grootinfrastructurele aanpassingen te worden gemaakt, en daarmee is de wijdbeense bus wellicht ook een idee voor Nederlandse vervoers- en infrastructurele planners. Volgens de nieuwssite China Hush.com kosten alle benodigdheden van de wijdbeense bus slechts een tiende deel van wat een metronet over een gelijke afstand kost. De bus haalt een topsnelheid van 60 kilometer per uur en zou toegepast in Nederland waarschijnlijk de helft van de 1.200 tot 1.400 passagiers mee kunnen nemen die de ontwerpers in China van plan zijn in de catamaranbus te proppen.