Wijdbeense bus tegen fileprobleem
Fileproblemen zijn niet zuiver een Nederlandse aangelegenheid. In China kunnen ze er over meepraten. Daar komt ook de nieuwste oplossing vandaan. Peking bouwt nog dit jaar het eerste testtraject voor een megabus die boven het gewone vervoer zijn route aflegt. De 'wijdbeense' bus wordt het concept van Shenzhen Hashi Future Parking Equipment genoemd, een naam die de bus te danken heeft aan de catamaranvorm. Het gewone autoverkeer rijdt onder de bus, tussen zijn benen, door. Volgens berekeningen van de bedenkers kan de hoogpotige bus het aantal verkeersopstoppingen in binnensteden reduceren met 20 tot 30 procent. Bijkomend voordeel: er hoeven geen extra busbanen of andere grootinfrastructurele aanpassingen te worden gemaakt, en daarmee is de wijdbeense bus wellicht ook een idee voor Nederlandse vervoers- en infrastructurele planners. Volgens de nieuwssite China Hush.com kosten alle benodigdheden van de wijdbeense bus slechts een tiende deel van wat een metronet over een gelijke afstand kost. De bus haalt een topsnelheid van 60 kilometer per uur en zou toegepast in Nederland waarschijnlijk de helft van de 1.200 tot 1.400 passagiers mee kunnen nemen die de ontwerpers in China van plan zijn in de catamaranbus te proppen.
Gerelateerde artikelen
Zouden ze in Nederland ook moeten invoeren
Zal toch wel lastig manoeuvreren zijn als er auto's onder je door rijden.
lijkt me erg gevaarlijk!! moet je behalve links, rechts, voor en achter je ook nog boven je kijken!
Niet afslaan als de bus over je heen gaat.
Zal volgens nederlandse wet wel niet kunnen>
Ik verwacht massa's botsingen van mensen die zich kapot schrikken als er ineens een bus over hen heen denderd......
Hier een foto van de bus
Oke, das best geniaal, maar ze willen er wel erg veel mensen in proppen
kijk hier
Hij is in Nederland toch niet op alle routes inzetbaar. Ik zie dat ding al door al die kleine smalle straatjes in oudere binnensteded jakkeren, alle fietsers tegen de stoeprand drukkend
Quote
Invisible:
Ik verwacht massa's botsingen van mensen die zich kapot schrikken als er ineens een bus over hen heen denderd......
Hier een foto van de bus
En daar moeten 1400 mensen in? Zeker met een paar medewerkers van de trein die de mensen erin proberen te duwen.
Laatste edit 26-08-2010 15:24
En waar stap je in en uit bij speciale bus stations?
Kost toch ook alemaal extra geld om die dingen te maken.
Best een mooi concept, en waarschijnlijk maken ze het nog ook. Wel oppassen als automobilist voor die dingen dat je niet door midden wordt gekliefd als per ongeluk op zijn baan staat
Lijkt me wel eng om onder zo'n bus te moeten rijden. Het is nu al niet echt leuk om naast een vrachtwagen te rijden tijdens een bocht, laat staan onder een bus. Misschien wel leuk als de bus, een eigen rails krijgt, zodat het niet zomaar links of rechts kan zwiederen. Een wijdbeense tram dus.
Leuk verzonnen maar wel
gejat
Hoop dan niet dat ze een viaduct tegenkomen
dan moet je echt bukken
Is een mooi plan maar slecht uitvoerbaar.
En zeker in Nederland kost dat 30 keer zoveel om het in te voeren. (zoals alles 30 keer zoveel kost
)
Denk je een tunnel in te rijden, begint die opeens te bewegen
...
Hoe gaat die bus over een vrachtwagen heen?
ik vind wijdbeens wel een beetje een slechte bijnaam voor een pornoactrice en hier is Precilla Wijdbeens,,
maar wel lache bedacht
mensen weten dat ze daar ingehaald (of het engelse woord OVERtaken) kunnen worden door een bus/tram achtig iets,,
Het wachten is op een te hoge kraanwagen o.d., die de onderkant van de bus openscheurt.
Wijdbeens en hoogpotend doet mij aan iets heel anders denken, daar denk ik toch altijd aan, maar het is een prima idee vooral tussen de benen door!
@Loouis: Als je goed leest kom je er achter dat je juist bent:
Quote:
De bus haalt een topsnelheid van 60 kilometer per uur en zou toegepast in Nederland waarschijnlijk de helft van de 1.200 tot 1.400 passagiers mee kunnen nemen die de ontwerpers in China van plan zijn in de catamaranbus te proppen.
Nou, een bus waar 600-700 man in gaan? In de bussen hier gaan maar 50 man, dus dat is toch een mega-bus dan.
Bovendien denk ik dat er toch wel heel wat infrastructurele aanpassingen gemaakt moeten worden, gezien spoorbreedte en zo. Ook lijk het me te gevaarlijk gezien de problemen bij in/uitvoegende auto's onder de bus e.d.
Ik kan me níet voorstellen dat het ministerie van verkeer en waterstaat dit hier goed gaat vinden.
Volgens mij wishfull thinking toekomstmuziek/broodje aap...
Hoe moeten oude mensen of rolstoelgebruikers daar dan ingeraken, al die al moeite hebben met de 20 cm van de huidige bussen?
Lijkt me lastig bochten nemen met zo'n bus. Verder moet je als chauffeur ook via een monitor kunnen zien wat er onder je bus zit.
ehm we interpreteren het verhaal compleet verkeerd..een wijdbeense bus is een bus waarin er meer beenruimte is zodat de vrouwen wijdbeens kunnen reizen....er hangen spiegeltjes en camera's zodat de heren in de normale bussen via het schermpje wat nu nog misbruikt word voor reisinformatie mee kunnen genieten.....de ov-chipkaart is niks minder dan een betaalmiddel zodat je betaald zolang je kijkt
...
ach ja...onze interpretatie is ietwat onveilig..wat als de buschauffeur een beetje slingert?
Ik vraag me af of die ander de duizenden bruggen en tunnels in Nederland past!
Met hoge instap?
leuk bedacht, maar of het echt veilig is?
Mythiq: Hoop het maar het is wel een goed idee
alleen geen doorkijkglas aan de onderkant want dan worden de files alleen maar groter..
1400 man in één bus, ze mogen nu al blij als er één in de bus zit.
Wijdbeens is in meer takken van "sport" een manier om horizontaal verder te geraken
@emmertje: Jack de Vries zijn broek zakte er vanaf
Quote
emmertje:
Wijdbeens is in meer takken van "sport" een manier om horizontaal verder te geraken
zoals hordelopen?
@Mikepower: Bij hordelopen ga je alleen horizontaal als je op je bek gaat...eeeh valt!
Laatste edit 26-08-2010 23:16
juist ja, dat gaat dus echt niet werken. Ik koop er geen aandelen van!
in Wuppertal gaat al heel lang het openbaar vervoer hangend boven de straat, zo hoog dat de rest van het verkeer er geen last van heeft
Schwebebahn
Hoe negatief de meeste commentaar hier ook is. Ze gaan een proef traject aanleggen 185 Km!!!!
Wij denken hier veel te bekrompen. Je moet gewoon even uit die doos stappen.
Het enige wat wij hier kunnen verzinnen om de files op te lossen, is asfalt er bij. Nou dat heeft in het verleden ook niet zo veel op gelost.
En zeg tegen een China nooit dat ze iets niet kunnen. Want dan gaan ze het juist doen.
Laatste edit 27-08-2010 09:18
Juist en als er een vrachtwagen staat dan?
@Nona88: ik denk niet dat er 24/7 een vrachtwagen op de weg staat (tuurlijk wel ergens maar alle beetjes helpen)
wat ik me afvraag is hoe zon groot lomp ding een bocht van 90 graden kan maken
gaat dat ding naar Tirol of zo, het doet me denken aan een skivakantie.
leuk idee, maar het klinkt moeilijk. dat van dat hangende openbaar vervoer is wel cool. Ik hou zowiezo meer van Duits openbaar vervoer.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: