COVINGTON,(La)- Vijf jaar geleden zorgde de orkaan Katrina bij de Benidictijnse Monniken van de abdij van St. Joseph voor een nieuwe roeping. De storm verwoeste grotendeels het bos dat hen al heel lang van inkomsten uit houtkap voorzag. De monniken bedachten het plan om zelf doodskisten te gaan fabriceren om in hun dagelijkse levensonderhoud te kunnen voorzien. Maar nu proberen lokale uitvaartverzorgers een halt toe te roepen aan de praktijken van de monniken. De wet in Louisiana verbiedt dit, de verkoop van doodskisten zonder de licentie om "uitvaartartikelen" te verkopen wordt gezien als een serieus misdrijf, en kan 180 dagen celstraf opleveren. De 36 monniken van St. Joseph geven zich niet zonder slag of stoot over. Op 12 augustus hebben ze een rechtszaak aangespannen bij de federale rechtbank in New Orleans om te proberen de vorige uitspraak van de staat ongedaan te maken. De monniken betogen dat de staat inbreuk maakt op hun recht om te streven naar een winstgevende bezigheid. Religieuze ordes in het hele land verkopen van alles, van printertoner tot zelfgebakken hondenkoekjes. De doodskisthandel is ook levendig bij monniken in Indiana en Iowa. De laatste maken doodskisten in samenwerking met de Universiteit van Notre Dame. Uitvaartcentra waren in het verleden de exclusieve leveranciers van doodskisten, waaraan ze veel verdienden. Maar in toenemende mate hebben internetaanbieders en andere dealers ervoor gezorgd dat de winstmarge steeds kleiner werd. Na Costco Wholesale Corporation, begon afgelopen najaar ook de Wal-Mart Store in die handel. In ongeveer een half dozijn staten is de doodskist verkoop door derden verboden. Maar de federale wetgeving verbied niet de invoer vanuit andere staten. De monniken verkopen hun doodkisten voor $ 1.500 tot $ 2.000. Gesneden uit cipreshout, geteeld in de Bayou Staat. De kisten zijn bekleed met frisse witte mousseline stof. De slopen zijn met de hand genaaid door broeder
Ambrose Wathen. Overste Coudrain zegent elke lege kist voordat die aan zijn laatste reis begint. Het "kist" conflict begon in het najaar van 2007, toen de abdij ongeveer $ 100.000 geďnvesteerd had in een timmerwerkplaats waar ze de eenvoudige kistjes maken, wat ze altijd al hadden gedaan voor hun eigen monniken. Nadat een plaatselijke katholieke krant bekendheid gaf aan deze "onderneming", werden de praktijken van het klooster door de rechtbank gestaakt. De monniken gingen echter door met hun kisten handel, totdat ze gesnapt werden door een controleur van de staat Louisiana, die nog net een foto van de kist kon maken voordat het bewijsstuk onder de aarde verdween.
De uitvaarthandel wordt al zo lang misbruikt door nietsontziende geldwolven. Zij zijn echte lijkenpikkers. Alleen pikken ze het geld van de nabestaanden dan ook nog eens. Gelukkig dat er cooperative stichtingen zijn zoals oa de Dela.
Ik heb ooit eens bedragen gezien wat Dela kwijt is per ter aarde bestelling tgv wat ze allemaal 'in house' doen en wat het zou kosten als je die dingen als particulier moet ophoesten. Als ik het me goed herinner is het een factor 5 tot 6. Overigens zijn de gemeenten in sommige gevallen grote profiteurs door exorbitanten grafkosten in rekening te brengen.
Amerika mag dan wel in naam een vrije markt economie hebben, maar het is een kapatalistische economie maar is dat lang niet altijd. In sommige aspecten kan het beter de vergelijking met de hanze-steden of een gilde-economie doorstaan dan met een vrij economie.
@nxttrainMaar hier is alles in kannen en kruiken.
Quote:
Maar nu proberen lokale uitvaartverzorgers een halt toe te roepen aan de praktijken van de monniken.
Ik denk dat ze zich niet willen laten kisten!
Ow wacht, die uitdrukking gebruikte iemand anders ook al.
@ kokkie
Quote:
Als het maar om geld gaat, dan staat de kerk vooraan om te kunnen innen.
Hè bah, wat flauw nou toch dat je dit zegt...
Laatste edit 31-08-2010 14:48
aan.