Quote
Eelcootje:
in één woord: Dit is een Broodje Aap! (ok, dat zijn er vijf, sue me!
)
Is technisch helemaal niet mogelijk om alcoholadem met een laser te analyseren, los van het juridische aspect dat bewezen moet worden dat het de bestuurder was en niet een bijrijder, of dat de dampen niet komen van een open blikje of flesje.
Op afstand is dit gewoon niet mogelijk.
Bovendien moet de eerste laser die echt niet schadelijk is voor de ogen en die op een grote afstand kan meten nog uitgevonden worden denk ik...
Wist je dat de samenstelling van STERREN miljoenen kilometers hier vandaan met dezelfde techniek wordt bepaald? Dus afstand is geen enkel probleem. Hoewel de lucht ertussen wel voor een afwijking zorgt, maar dat is weg te werken door een 'blanco' scan te maken van een lege auto, en daarna de afstand tussen het apparaat en de auto's niet meer te veranderen.
Denk eraan, alcoholdamp is onzichtbaar voor mensen. Dat betekent dat die laser nooit zichtbaar licht kan gebruiken. Het wordt dan of infrarood (volledig ongevaarlijk maar gaat zeer slecht door glas) of dichtbij ultraviolet (net als paars licht, alleen schadelijk voor je ogen of huis als het zeer scherp licht is, en ik denk dat deze laser niet zo hard hoeft te staan).
(Vrijwel) alle stoffen hebben een golflengte waarbij ze niet doorzichtig zijn. Stel de laser in op de golflengte voor alcoholdamp, en hij meet alleen dat. Inderdaad zal hij het ook meten als passagiers teveel hebben gedronken, maar nu is het ook al zo dat als de politie een vermoeden heeft je ff mee moet voor een exacte test, dat zal hiermee ook zo worden.
Het zou trouwens denk ik beter werken als je aan de andere kant van de straat tegenover de laser een sensor zet, die de transmissie meet, ipv dat de laser zelf een sensor heeft die reflectie meet. Reflectie gaat nogal alle kanten op enzo. Maar voor een grof idee is het wel bruikbaar.