Van de 95 nieuwe sprinters van de NS is twee derde kapot. Een groot deel van de nieuwe serie stoptreinen van het consortium Siemens-Bombardier is de laatste weken stil komen te staan. Smeltwater van de sneeuw lijkt problemen te hebben veroorzaakt in de elektronica van de treinen. Maar definitief uitsluitsel kan de NS daar nog niet over geven. Ruim 30 technici van Bombardier zijn in Nederland om de problemen op te lossen. De treinstellen zijn nog geen twee jaar oud. Een groot deel van de nieuwe sprinters is zelfs dit jaar pas opgeleverd. Volgens de NS hebben de problemen geen gevolgen voor de dienstregeling. De oude stoptreinen die de sprinters moesten vervangen, zijn weer ingezet. "Het is jammer dat we de treinen waar we jaren op hebben zitten wachten, nu niet kunnen inzetten", zegt de woordvoerder. Van de week ontkende de NS tegenover RTL Nieuws dat ze verkeerde treinen hebben besteld. Alle treinen moeten bij 25 graden onder nul gewoon zonder problemen en defecten blijven rijden. Dat is wat de NS eist van de fabrikanten, maar uit onderzoek blijkt dat de zogenoemde 'winterhardheid' geen rol heeft gespeeld bij de bestellingen. "Opvallend is overigens dat tot op heden winterhardheid geen onderdeel (meer) was van constructierichtlijnen", schrijven de onderzoekers letterlijk in het rapport dat gestuurd is naar de Tweede Kamer.