Wetenschap zoekt een nieuwe kilo
De officiële kilo is niet betrouwbaar, zeggen wetenschappers. De afgelopen honderd jaar is hij lichter geworden. Daarom komt er een nieuwe kilo. De kilo, de eenheid van massa, staat nu nog gelijk aan de massa van een cilinder van platina en iridium, die zich sinds 1889 bevindt in een kluis in het Internationale Bureau voor Gewichten en Maateenheden (BIPM) in Sèvres. Drie jaar geleden ontdekten experts dat het stuk metaal door onbekende oorzaak 50 microgram lichter was geworden dan het gemiddelde van de tientallen kopieën die zijn gemaakt. Dat is ongeveer het gewicht van een zandkorrel. De wetenschap was in rep en roer. Inmiddels is er bijna een officiële wetenschappelijke formule die in de plaats gaat komen van de ciliner in Sèvres. Internationale wetenschappers gaan daarover praten bij The Royal Society, de Britse nationale academie van wetenschappen in Londen. De formule is gebaseerd op de constante van Planck, een begrip uit de kwamtummechanica. De kilo is de laatste basiseenheid in het Internationale Stelsel van Eenheden (SI) die nog wordt gedefinieerd door een fysieke standaard. De meter was tot 1960 nog de afstand tussen twee inkepingen op een staaf van platina en iridium die in Sèvres werd bewaard. In 1960 werd overgestapt op een definitie die was gekoppeld aan de golflengte van straling. In 1983 werd de lichtmeting ingezet: de afstand die licht in 1/299 792 458 seconde in vacuüm aflegt. De overige vijf basiseenheiden in het SI zijn seconde (tijd), ampère (elektrische stroom), kelvin (absolute temperatuur), mol (hoeveelheid stof) en candela (lichtintensiteit).
Gerelateerde artikelen
@Donaldje: dat was mijn eerste gedachte ook..en wellicht is het een woord waar candelaar van afgeleid is
en wetenschappers..doe nou niet zo moelijk...gewoon een nieuwe kilo aanwijzen...
Quote:
Dat is ongeveer het gewicht van een zandkorrel. De wetenschap was in rep en roer.
Dat is echt het ergste wat kan gebeuren
, niemand gaat toch meer uit van die Franse kilo?
Quote:
50 microgram lichter was geworden
Quote:
De wetenschap was in rep en roer.
oh nee
Laatste edit 24-01-2011 20:30
wow, wel 50 microgram, wat een tragedie... hoewel ik me kan voorstellen dat het bij een tonnetje of 10 wel gaat schelen, maar dan nog is het geloof ik niet enorm relevant.
en de drugshandel is ook in 'rep en roer' nu
Het verschil is het gewicht van een zandkorrel.
Makkelijk zat: plak er een zandkorrel tegen aan.......
O nee, want de lijm weegt natuurlijk ook en dan wordt het weer te zwaar.
Wilt dus zeggen dat we
eigenlijk ongeveer 3 gram meer wegen dan dat we denken !! Noge eens 3 gram
In 118 jaar tijd (het verschil in massa is in 2007 ontdekt) is de officiële kilo 50 microgram in massa gedaald. Het heelal is 13,7 miljard jaar oud. Reken maar uit wat er van de oorspronkelijke kilo over zou zijn gebleven als die vanaf de big bang gehanteerd als standaard was.
Ik denk dat de kwantumfysica over een tijdje komt met een betere (niet fysieke) standaard voor de nu geldende kilo.
@quaingillesdan weeg je minder,,
het negatieve je valt dus 3 zandkorrels minder af..
Dan is mijn eerste vraag gelijk:
Hoe meten ze dat dan?
Ze hebben het over het GEMIDDELDE van de kopieën........ dus die kloppen ook niet
Van mij kunnen die kilo's niet licht genoeg zijn hoor!
@Catnip:
De kopieën zijn al lang geleden gemaakt, voor het massaverlies.
Was die weegschaal waar ze die kilo's op gewogen hebben wel goed geijkt dan?
Ik neem het allemaal met een korreltje zand... euhhh.... zout bedoel ik
Laatste edit 24-01-2011 21:32
Als ze een nieuwe kilo zoeken..mogen ze er wel een paar van mij hebben...
precies op heel veel kilo's gaat dat dus echt wel uitmaken, en het belangrijkste het klopt dus gewoon niet meer.
Wat een ongelooflijke tragedie. En er is ook niks ergers voor te stellen dan dan een stuk metaal een zandkorrel minder weegt.... Pfffffff
Minime verschillen kunnen groots uitpakken en ons dagelijks leven sterk beïnvloeden.
Het ons allen bekende gps-systeem bijvoorbeeld houdt rekening met een heel kleine afwijking in de tijd die op aarde langzamer verloopt dan in de satelieten, wegens het zwaartekrachtverschil. Zou hier geen rekening mee worden gehouden dan zit je na 1 dag in de verkeerde straat, uitgaande van je navigatie-systeem. Na een week zit je al in een verkeerde wijk en binnen een jaar (als de interne klok van de sateliet niet bijgesteld zou worden) zit je al in de verkeerde stad.
Ergo, we kunnen niet meer zonder de relativiteitstheorie en de kwantummechanica. Of gooien we ook allemaal onze computers weg om te bewijzen dat we wel zonder deze natuurwetten kunnen?
@Stiefjuh:
Zelfvoorzienend boerderijtje met een flinke mindering in elektronische techniek spreekt jou niet aan?
@Roelmaestro: Euh....Niet echt, als de stroom hier uit zou vallen, doet m'n huiskamer het niet meer, hahaha.
Maar de speciale- en algemene relativiteitstheorie en de kwantummechanica zijn wel hele mooie stukjes gereedschap, en als je je er een beetje in interesseert wil je ook steeds meer weten.
huh waarom maken ze zich zoveel zorgen om iets dat achter slot en grendel zit?
Maar als de kilo steeds minder wordt dan ga ik meer wegen O.O Moet ik nog meer afvallen XD
Markt mechanisme: Mag het een zandkorreltje minder zijn?
@Mamsie: Velen zullen het met jou eens zijn.
Apart dat het overwegend mannen zijn die het verschil van kilo vertalen naar hun eigen gewicht en de gevolgen van zijn
Paniek om een zandkorrel
Maar hoe hebben ze dat dan gewogen dan
Want de kopieen zijn ook niet erg betrouwbaar.
Ik vind het maar raar volk
mooi dan hoef ik dus niet op dieet.
als ze eens gingen uitzoeken hoe het kon dat die kilo lichter werd, daar zouden ze meer aan hebben dan aan die 'rep en roer'
Ik kan me heel goed voorstellen dat de wetenschap in rep en roer is. Iedereen roept wel 'wat kan een zandkorrel nou schelen', maar je hebt hier wel met exacte wetenschap te maken, beste mensen.
Op mijn opleiding in het lab moeten we ons ook aan bepaalde eisen houden, vorig jaar heb ik een tentamen niet gehaald omdat ik 2 korrels kopersulfaat teveel had afgewogen. Lijkt niks, maar de reactie in mijn reactievat leek nergens meer op.
Het is wel erg simpel denken zo. Als de laser die jouw computer heeft gemaakt een millimeter verschoven was, had jouw computer niet gewerkt.
Als de remleidingen in jouw auto een millimeter speling hebben, krijg je toyota-taferelen.
Moet ik doorgaan?
Quote
Henze:
Donaldje: dat was mijn eerste gedachte ook..en wellicht is het een woord waar candelaar van afgeleid is
Andersom
De Kandelaar bestond waarschijnlijk wat eerder dan de Internationale Standaard Eenheid voor het meten van Lichtintensiteit
50 microgram lichter...
Het gewicht is afhankelijk van de plaats waar het zich bevindt.
Hoe hoger je komt, hoe minder je op Aarde weegt.
O nee, de kilo is nu een zandkorrel lichter. Wat vreselijk. *sarcasme*
Quote
@Stinkvogel:
Quote:
Dat is ongeveer het gewicht van een zandkorrel. De wetenschap was in rep en roer.
Dat is echt het ergste wat kan gebeuren
, niemand gaat toch meer uit van die Franse kilo?
Het was toch de franse meter?
Quote
@WMR-kok:
50 microgram lichter...
Het gewicht is afhankelijk van de plaats waar het zich bevindt.
Hoe hoger je komt, hoe minder je op Aarde weegt.
Fout.
Je hebt gelijk dat het
gewicht afhankelijk is van waar je je bevind (hoogte), maar die kilogram is een
massa, niet hetzelfde als gewicht
Een blok metaal met een massa van 1 kilogram heeft een gewicht van 9.81 Newton op zeeniveau
Dat blok metaal heeft een massa van 1 kilogram, en als je het op een hoge berg zet, dan is de massa nog steeds 1 kilogram.. alleen het gewicht (in Newtowns) is iets minder geworden.
Laatste edit 25-01-2011 07:37
Ik dacht dat de kilo gelijk stond aan 1 liter zuiver water.......
Waarom zo moeilijk doen met van die vage metalen.
Gewicht is toch rechtevenredig met het aantal deeltjes, aangezien ze weten hoeveel deeltjes (mol) van een bepaalde samenstelling in een kg gaan kan hier toch geen misverstand over bestaan......?????
Of ben ik nu in de war.....
@bullus: het is andersom gedefinieerd: we hebben eerst een bepaalde massa vastgesteld als zijnde "1 kilogram", en daarna bedacht dat we precies die massa in water dan "1 liter" zullen noemen
@mafkees: ja en als je over 10000 jaar 1 liter water neemt heb je 1 kg.... toch?
Als de wereld niet veranderd. wat maakt het uit....
ze kunnen die blokken net zo goed weggooien...
Laatste edit 25-01-2011 07:58
@bullus; nee want 1 liter water is alleen 1 kg bij 4 graden celcius, bij 0 of 20 graden weegt het wat anders, dus dat is nogal relatief. (wat nou als het eigenlijk 4.0000001 graden is??)
Je moet dus iets constanters hebben
ervan uitgaande dat het een adiabatisch systeem is.
En dan de wet van massabehoud. Naar mijn weten blijft het gewicht hetzelfde alleen de structuur veranderd (vd waals krachten e.d.)
@bullus:
een liter is een volume.. als de structuur verandert, kan het volume veranderen.
Stel: je hebt een bakje waar
precies 1 liter water in past..
als je dan dat water iets verhit, veranderen o.a. de van der Waal's krachten, en dus
zet het water een beetje uit --> dan loopt je bakje dus een beetje over (want er paste precies 1 liter in)..
de hoeveelheid water die je dan nog in het bakje hebt is nog altijd precies 1 liter (volume), maar er is minder water aanwezig --> minder massa
Laatste edit 25-01-2011 08:16
@mafkees: inderdaad daar heb je gelijk in dus hebben ze ook nog een thermometer nodig over 10000 jaar haha
Nu snap ik ook waarom ze die metalen gebruiken......
Laatste edit 25-01-2011 08:30
Quote
@stora:
Paniek om een zandkorrel
Ik vind het maar raar volk
Quote
@Shadowz:
Wat een ongelooflijke tragedie. En er is ook niks ergers voor te stellen dan dan een stuk metaal een zandkorrel minder weegt.... Pfffffff
Jullie hebben echt totaal geen idee waar jullie het over hebben. Studeer eerst maar even verder... dan kom je er vanzelf achter waarom het belangrijk is.
Quote
@robindegen:
Quote
@stora:
Paniek om een zandkorrel
Ik vind het maar raar volk
Quote
@Shadowz:
Wat een ongelooflijke tragedie. En er is ook niks ergers voor te stellen dan dan een stuk metaal een zandkorrel minder weegt.... Pfffffff
Jullie hebben echt totaal geen idee waar jullie het over hebben. Studeer eerst maar even verder... dan kom je er vanzelf achter waarom het belangrijk is.
Nou, dan heb ik misschien geen idee waar ik het over heb, maar volgens mij is en blijft een kilo 1000 gram, of het nou een zandkorrel minder weegt of niet.
Quote
@Mamsie:
Van mij kunnen die kilo's niet licht genoeg zijn hoor!
Hoe lichter de kilos, hoe meer kilo je weegt
@SillieWillie: daar zet ik ook mijn geld op in
@Lossoldier: klopt maar als de ijkwaarde van de kilo nou eens geen kilo is, boeiend zal je dan zeggen.... het zal je misschien wel boeien als de weegschaal verkeerd geijkt is en je meer moet betalen voor een kilo appels/vlees/etc
heerlijk al die scheikundige en natuurkundige gesprekken hier <3
lang leve de wetenschap ^^
Eén Kilogram, min een zandkorrel natuurlijk
Laatste edit 25-01-2011 11:18
Wat een drukte om een zandkorrel. In sommige winkels staat de weegschaal al perdefinitie op 3 gram voor je er wat op gelegd wordt en daar trekken heel veel mensen zich niks van aan.
Wauw, wat een wereldschokkend nieuws
.
Quote Donaldje:
candela --> kandelaar!
candela is latijns voor kaars;)
Quote
@Lossoldier:
Nou, dan heb ik misschien geen idee waar ik het over heb, maar volgens mij is en blijft een kilo 1000 gram, of het nou een zandkorrel minder weegt of niet.
En hoeveel is 1000 gram dan?... je hebt geen referentie meer waaraan je dat kan meten. Daarom moet er nu een formule komen
dit wordt een drama voor de kilo knallers.
wat een onzin zeg
de wetenschap kan beter geld pompen in iets interessants waaraan we iets hebben
Quote
@robindegen:
Jullie hebben echt totaal geen idee waar jullie het over hebben. Studeer eerst maar even verder... dan kom je er vanzelf achter waarom het belangrijk is.
Moet dat dan? Ik vind andere dingen erger. Los hongersnoden en ziekten maar op of bedenk iets wat mensen kan beschermen tegen natuurrampen. Maar die onderzoekers maken zich druk om een kilo die een zandkorrel, die nog geen mg weegt, te licht is. Kom op zeg.
@strekkie001:
helemaal met je eens, dat het met exacte wetenschap belangrijk is dat het exact gebeurt, en precies daarom hoop ik dat iemand mij kan uitleggen hoe het kan dat die kilo opeens minder weegt....
als ze dat weten, dan kunnen ze ook inschatten of andere dingen ook spontaan kunnen veranderen en wat de gevolgen zijn
Quote
@Shadowz:
Moet dat dan? Ik vind andere dingen erger. Los hongersnoden en ziekten maar op of bedenk iets wat mensen kan beschermen tegen natuurrampen. Maar die onderzoekers maken zich druk om een kilo die een zandkorrel, die nog geen mg weegt, te licht is. Kom op zeg.
Die zandkorrel kan het verschil tussen leven en dood betekenen voor bijvoorbeeld een ruimtemissie. Het lijkt weinig, maar hoe verder je gaat, hoe groter de afwijking wordt.
Wat je zegt over honger etc.. dat is een heel ander probleem dat in stand gehouden wordt door de rijksten der aarde die er baat bij hebben dat het zo blijft.. dat heeft niks met de wetenschap te maken.
Laatste edit 25-01-2011 22:12
botte bijl: het antwoord is heel simpel het is gesublimeerd en het enige wat je ertegen kan doen is het gewicht in een verzadigde ruimte zetten.
en voordat mensen gaan zeggen "metaal kan niet verdampen" dat klopt want het heet geen verdampen maar sublimeren.
en als metaal niet in gasvorm kan gaan hoe kan je dan koper ruiken?
Quote:
dit wordt een drama voor de kilo knallers.
hahahahaha
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: