Uit onderzoek van Daphne Hachmang van de universiteit van Tilburg blijkt dat mensen die rode kleding aanhebben, het tijdens een onderhandeling veel beter doen dan mensen die bijvoorbeeld witte kleding dragen. Ongeacht of degene in het rood nu aanbieder of afnemer was: hij of zij sleepte er altijd een betere deal uit dan de mensen die in het wit gekleed waren.
Hachmang verzamelde 48 mannen en 48 vrouwen. Van mannen is bekend dat ze over het algemeen betere onderhandelaars zijn. Omdat dat het onderzoek niet mocht beïnvloeden, liet Hachmang de mannen met de mannen en de vrouwen met de vrouwen onderhandelen. Dat ging in tweetallen: de één droeg een wit t-shirt en de ander had een rood t-shirt aan.
De proefpersonen onderhandelden over de in- en verkoop van koffie. Al snel bleek dat de mensen in het rood dat veel beter deden dan de mensen in het wit. Ongeacht of ze nu koper of verkoper waren: de mensen in het rood sloten betere deals dan de mensen in het wit. De mensen in het wit bleken zich zelfs min of meer aan de mensen in het rood te onderwerpen: ze pasten hun openingsbod vaker aan de rode onderhandelaars aan dan andersom het geval was.
De kleur rood is al veelvuldig onderwerp van onderzoeken geweest. Zo bleek dat de kleur grote invloed heeft op onze emoties, perceptie, gedrag en functioneren. Een voorbeeld: mensen die vlak voordat ze een IQ-test maken enige tijd naar een rode kleur hebben gekeken, maken die test veel slechter dan mensen die eerder naar een andere kleur hebben gekeken. Ook bleek uit studies dat mensen voetballers die in het rood gekleed zijn vaak beter vinden dan de sporters die witte shirts dragen. Rood is ook de kleur voor gevaar: mensen deinzen er voor terug.
Dit laatste kan wel eens verklaren waarom mensen die in het rood gekleed zijn het beter doen dan de anderen. De mensen in het wit zijn ‘geprogrammeerd’ om rood te ontwijken en passen zich daardoor gemakkelijker aan de mensen in het rood aan.