Overvaller snackbar overgoten met frituurvet
Bij een overval op een snackbar in Heerlen heeft een medewerkster vrijdag frituurvet over de overvaller gegooid. De gemaskerde man koos het hazenpad, meldt de politie zaterdag. Rond 19.15 uur liep de man met een mes de snackbar aan de Sittarderweg binnen. Er waren op dat moment alleen twee vrouwelijke medewerkers aanwezig. Toen de man hen met het mes bedreigde en geld eiste, slaagde een van de vrouwen erin frituurvet over hem heen te gooien. De politie is op zoek naar getuigen. Het herkennen van de dader kan gemakkelijk uitpakken. "Het is heel goed mogelijk dat de dader door het hete frituurvet gewond is geraakt aan zijn gezicht of lichaam", meldt de politie. (red. Zondagochtend is de man, een 37-jarige inwoner van Heerlen, in zijn woning opgepakt. Hij had brandwonden op zijn gezicht.)
Gerelateerde artikelen
Niet normaal die vrouw moet ook worden opgemakt...
Oke het is niet normaal om een overval te plegen maar omdat frituurvet over iemand een te gooien dat is ook niet bepaald normaal!!
Hoop dat de overvaller een aanklacht indient kan die namelijk nog goed winnen ook.
Is verminking van iemand niet strafbaar?
Wel goed van die vrouw trouwens!!
@mitch--g: als je een overval pleegt, kan je het verwachten dat iemand ingrijpt, ik vind dat die vrouw eerder een lintje verdient.
Knap dat die vrouw ingrijpt, maar frituur vet?
dat vind ik wel heel ver gaan.
Denk eens aan de dingen die die man zal meemaken als hij uit de gevangenis komt - als hij erin gaat- overal zal hij bekend blijven staan als de overvaller die blunderde, en door zijn verminkte uiterlijk zullen ze het al helemala nooit vergeten.
Trieste zaak..
@Sto: Wil niet heel lullig doen maar is er niet een keer een diefstal/overval geweest op een supermarkt en dat een medewerker toen heeft ingegrepen en dat niet de overvaller maar de winkel medewerker hier de dader is geworden? (herinner me hier vaag iets van)
Maar dan nog frituurvet vind ik te ver gaan een knuppel in zijn knieholtes zou ook gewerkt hebben...
Of zorg voor pepperspray dat doet ook verdomt veel pijn aan je oogjes er blijft alleen geen blijvend letsel achter.
Risico van het vak. Goed gehandeld van die vrouw. Respect!
Gewoon terecht van die vrouw in de snackbar!
Echt een diepe buiging voor wat ze gedaan heeft..
De overvaller zal zijn hele leven lang gestraft worden, had hij van te voren maar beter moeten nadenken.
@mitch--g:
@-Karien:
Lijkt mij een geval van beroepsrisico. Als hij een bloemenzaak had overvallen hadden ze hem hooguit met wat rozen-doorns kunnen prikken. Ik heb in ieder geval geen medelijden met hem
Laatste edit 14-03-2011 13:23
Ze had ook kunnen meppen met een KipKnots ja... Maar als je niks beters hebt, jammer voor de overvaller, risico van het vak toch!
Quote
@mitch--g:
Niet normaal die vrouw moet ook worden opgemakt...
Oke het is niet normaal om een overval te plegen maar omdat frituurvet over iemand een te gooien dat is ook niet bepaald normaal!!
Hoop dat de overvaller een aanklacht indient kan die namelijk nog goed winnen ook.
Jij bent nog nooit overvallen geweest dus.
ik hoop ook voor je dat je het nooit meemaakt en anders hoop ik dat je frituurvet bij de hand hebt.
je kan namelijk wel heel verontwaardigd doen, maar als die kerel gewoon thuis was gebleven dan had iedereen een leuke avond gehad.
Quote
@mitch--g:
Niet normaal die vrouw moet ook worden opgemakt...
Oke het is niet normaal om een overval te plegen maar omdat frituurvet over iemand een te gooien dat is ook niet bepaald normaal!!
Hoop dat de overvaller een aanklacht indient kan die namelijk nog goed winnen ook.
Dit moet vaker gebeuren, kan je de overvallers teminste herkennen aan de verbranding op gezicht
Nee, echt. dit is z`n verdiende loon.
Hoop dat de vrouwen er afkomen door het op noodweer te goien.
Quote
@mitch--g:
@Sto: Wil niet heel lullig doen maar is er niet een keer een diefstal/overval geweest op een supermarkt en dat een medewerker toen heeft ingegrepen en dat niet de overvaller maar de winkel medewerker hier de dader is geworden? (herinner me hier vaag iets van)
Maar dan nog frituurvet vind ik te ver gaan een knuppel in zijn knieholtes zou ook gewerkt hebben...
Of zorg voor pepperspray dat doet ook verdomt veel pijn aan je oogjes er blijft alleen geen blijvend letsel achter.
@mitch--g:Ja hoor, iedere snackbar heeft een knuppel achter de toonbank staan, en pepperspray is ook zo lekker legaal...
Denk na hoor, voordat je iets zegt.
De vrouw heeft prima gehandeld met de middelen die ze op dat moment tot haar beschikking had, is gewoon zelfverdedeging.
Laatste edit 14-03-2011 13:40
Mes vs. frituurvet. 0-1.
Je blijft met je poten van andermans spullen af, anders is het (patatje)oorlog. Als je gaat overvallen moet je de consequenties aanvaarden, in dit geval een maand flinke pijn, jeukende ogen en nog steeds blut.
Volgende keer een duwtje van de trap?
Laatste edit 14-03-2011 13:43
Quote
@-Karien:
Denk eens aan de dingen die die man zal meemaken als hij uit de gevangenis komt - als hij erin gaat- overal zal hij bekend blijven staan als de overvaller die blunderde, en door zijn verminkte uiterlijk zullen ze het al helemala nooit vergeten.
Trieste zaak..
Noem je dat triest???
Denk eens aan het trauma wat mensen die overvallen worden oplopen. Die hebben er ook niet om gevraagd.
Voor degenen die het afkeuren: ik vind het prachtig dat dit gebeurd is. Ik hoop dat haar advocaat het kan gooien op schrikreactie.
Die vrouw zag een kerel met een mes op haar af komen, wat moest ze doen? Even overleggen met het telefoonpanel over de juiste handelwijze?
Ze greep naar het enige wapen dat ze voor het grijpen had om te voorkomen dat ze zelf gestoken zou worden. Lijkt mij vrij normaal. Iedereen die een snackbar binnenkomt weet dat er heet frituurvet aanwezig is, de overvaller had dit kunnen verwachten.
En zeggen dat ze te ver is gegaan ? Ach kom nou, als je leven bedreigd wordt, doe je wat je kan doen. Ik zou het ook gedaan hebben.
Supervrouw, hulde
@Mamsie: waar niemand aan denkt: slechts een klein deel van de olie is op de overvaller terecht gekomen. Ik word al moe van het indenken dat al die olie door het hele café verwijderd moest worden. Is alle kanten opgespat en daar ben je niet af met 1 soppie!
Laatste edit 14-03-2011 13:56
Die vrouw kan nu een forse straf wegens mishandeling tegemoet zien
, wedden?
@ledi: een nachtje laten weken in heet water met soda, dan kun je het de volgende morgen gewoon bij elkaar vegen.
OT: ik ben het helemaal eens met
@jefkim666 en hoop dat de crimineel blijvende schade overhoudt aan z'n actie. Wie niet horen wil moet maar voelen. Of, wie z'n billen brandt moet op de blaren zitten...
Zag ik ergens zo'n lichtelijke beroerde opmerking staan over een knuppel in z'n knieholte zetten
.. wat een held, lol
Je kan wel heel stom medelijden gaan kweken voor zo'n retard die een snackbar beroofd voor een paar 100euro wat denk je van die vrouwen die overvallen worden.. nu heeft ie tenminste een goeie herinnering.
ze kon ook met een frikandel de overvaller wegjagen.
verkoopster:als je nu niet weggaat dan gooi ik een frikandel naar je hoofd
overvaller:*lacht zich dood*. word afgevoerd door de politie
zoiets kon je ook krijgen
@edddie: JA, of vertel eerst wat er in die frikandel zit en dwing hem dan om die op te eten....
Quote
@mitch--g:
Niet normaal die vrouw moet ook worden opgemakt...
Ik dacht het niet. Noodweer.
Quote
@mitch--g:
een knuppel in zijn knieholtes zou ook gewerkt hebben...
pepperspray dat doet ook verdomt veel pijn
Ja.. dat hebben ze ook echt allemaal liggen in een frietzaak. Denk nou eens na man. Je mag niet eens pepperspray hebben, dat is strafbaar.
Laatste edit 14-03-2011 14:20
is het niet een wettelijke regel, dat je alleem maar even veel schade bij de dader aan mag richten al hij bij jou heeft gedaan? en ja het is dan idd strafbaar van haar.
Dat is hier gewoon minder dan een KM vandaan. Ik zal daar voorzichtig zijn als ik geld uit m'n zak haal.. dadelijk denkt ze dat het een mes is
Maar volgens mij kunnen we de commentaren hier gewoon kopiëren van een paar maandjes terug toen een mobiele snackbar eigenaar hetzelfde deed.
Ik zie niet in op welke grond deze vrouw vervolgd zou moeten worden. Ik ben het er mee eens dat het een erg heftig middel is, maar op zo'n moment heeft zo'n vrouw echt niet de tijd om rustig na te denken over de gevolgen, en wat ze beter kan doen. Je reageerd dan puur op instinkt.
Daarnaast gelden voor wapens in hun natuurlijke omgeving speciale regels. Denk bijvoorbeeld aan een (groot keukenmes). Dat is in alle gevalen een verboden wapen en telt dus zwaar, ook wanneer gebruikt bij verdediging. Uitzondering hierop is de keuken. Het is immers vrij logisch dat er een keukenmes in de keuken ligt. Het is dan een voor de hand liggende keuke deze te gebruiken. Het wordt ipv een verboden wapen in dit geval een grijpwapen, wat nogal wat uitmaakt in de rechtzitting. Mijn mening is dat dit hier ook zou moeten gelden.
@mitch--g: Zowel peperspray als een knuppel zijn niet echt grijpwapens en zouden in een rechtzitting dus juist zwaarder tellen. (peperspray CAT II(verboden onder alle omstandigheden, vergunning erg lastig, en via B&W), knuppel CAT IV(verboden met uitzondering van training/sportuitoevenen. Zo is een honkbal knuppel een verboden wapen buitens huis, dient deze dermate verpakt te zijn dat deze niet gebruiksklaar is. Uitzondering: Beoefenen van sport waar desbetreffend opject voor is bedoeld, aka Honkbal))
Laatste edit 14-03-2011 14:35
@robindegen: Pepperspray en knuppel was als tip...
heb ook niet gezegd dat het legaal is om pepperspray te hebben maar hierin moeten ze gewoon regels gaan maken.
Verder frituurvet over iemand heen gooien is ook niet bepaald legaal.
Quote
@mitch--g:
Niet normaal die vrouw moet ook worden opgemakt...
Oke het is niet normaal om een overval te plegen maar omdat frituurvet over iemand een te gooien dat is ook niet bepaald normaal!!
Hoop dat de overvaller een aanklacht indient kan die namelijk nog goed winnen ook.
Het is inderdaad hard, maar het was het enige wat voorhanden was om de overval af te slaan, dus in mijn ogen gerechtvaardigd.
Met je tengels van andermans spullen afblijven, en als je dat niet doet loop je risico's.. zoals dit
Ze werden tenslotte bedreigt door een gek met een
mesLaatste edit 14-03-2011 14:38
@DrZiggy: Inderdaad! Dat was Gerard, achter mijn huis
Hij is trouwens niet vervolgd voor het gooien van dat frietvet, en ik hoop dat ze dat bij deze vrouwen ook niet gaan doen!
Risico van het vak, als overvaller zijnde. Zelfverdediging mag, en dat kun je dan doen met alles wat je bij de hand hebt.
Vervelend voor die overvaller, maar dan had ie zich maar als een eerlijk man moeten gedragen.
@mitch--g: Risico van het vak, had ie maar een frietkot moeten gaan beginnen.
Quote
@ledi:
Noem je dat triest???
Denk eens aan het trauma wat mensen die overvallen worden oplopen. Die hebben er ook niet om gevraagd.
Voor degenen die het afkeuren: ik vind het prachtig dat dit gebeurd is. Ik hoop dat haar advocaat het kan gooien op schrikreactie.
Ik noem dat triest ja.
Die man is nu een eikel, logische reactie van die vrouw. maar als hij heeft gezeten moet hij overnieuw kunnen beginnen. En dat kan hij nu niet.
@mitch--g: Wat zou jij doen als jij in die friettent zou staan te werken en je wordt overvallen door een of andere gek met een mes. Laat jij je neersteken? Of ben jij een soort van Steven Segal die ze makkelijk aankan met je handen en voeten? Of toch maar het frituurvet.....?
@-Karien: Waarom zou ie niet overnieuw kunnen beginnen?
@mitch--g: ah, jij bent zo'n type van dezelfde soort als al die geitewollen sokken officieren van justitie; een slachtoffer dat zich verzet tot in den treure vervolgen en de dader zelfs tegen zijn slachtoffer dat niet mee wilde werken in bescherming nemen. Types als jij maken dat misdaad loont in Nederland.
@emespe: Ik zou zover als kan van hem vandaan blijven en doen wat hij wil...
wil die geld dan krijgt die geld... wil die de kluis krijgt die de kluis...
Wil die een frietje kan die ook nog een frietje krijgen...
Quote
Kpuc:
@-Karien: Waarom zou ie niet overnieuw kunnen beginnen?
Omdat hij overal waar hij komt word herinnerd aan de gevolgen van die overval.
Als de feiten uit het verhaal hierboven correct zijn, dan hoeft de vrouw niets te vrezen. De dames werden direct bedreigd met een wapen en dan valt dit onder gerchtmatige zelfverdediging met middelen die ze op dat moment voor handen had.
Het zou anders geweest zijn als de man al uitgeschakeld op de grond lag en dan als toegift frituurvet over zich heen gekregen had. Dan had de vrouw wel vervolgd kunnen worden, zelfs als die gast in eerste instantie de friettent binnen gekomen was met de bedoeling die te beroven.
Quote
@-Karien:
Quote
Kpuc:
@-Karien: Waarom zou ie niet overnieuw kunnen beginnen?
Omdat hij overal waar hij komt word herinnerd aan de gevolgen van die overval.
Denk dan eens out of the box: als zij bang waren en geen frituurvet durfden te gooien had hij ze wellicht kapot gestoken met alle gevolgen van dien. Dan waren de onschuldigen (lekker Amerikaans) voor het leven getekend, of erger.
Het is niet terecht om te zeggen dat ze dit niet hadden mogen doen, want zou jij je echt laten neersteken door iemand die daar niets te zoeken heeft (of überhaupt), behalve een lekker frietje halen? En dan jou de schuld geven van de kwade bedoelingen van een overvaller. De omgekeerde wereld. Ik ben blij dat zelfs justitie dit soort gevallen onder de loep neemt in plaats van een direct voorarrest.
Dit zijn trieste gevallen, maar de overvaller mag ook wel nadenken voordat hij met een mes een patatje gaat eten, uh halen.
Laatste edit 14-03-2011 15:34
@ JoosvrIk snap de reactie van die vrouw ook wel, maar ze had dit niet mogen doen, daar blijf ik bij..
Edit MuseMatt: Onnodig gequote in de reactie verwijderd. Klik hier voor de F.A.Q., reactie gewijzigd.Laatste edit 14-03-2011 15:40
@BatFish: zelfweer moet in proportie zijn met de bedreiging. Ik denk dat dit niet het geval is in deze casus.
@-KarienPure eigenwijsheid dus. Als de snackbarjuffrouw het niet had gedaan was ze in het ergste geval dood geweest, daar kan je toch niet anders op anticiperen? Wat de overvaller deed valt feitelijk niet te rechtvaardigen. Door deze kromme wetgeving komt mevrouw nog in de put te zitten ook nog, terwijl ze elke dag staat te frituren om haar centjes bij elkaar te sprokkelen.
Laatste edit 14-03-2011 15:41
@JoostvR: In het ergste geval ja.
maar als ze gewoon het geld enzovoorst had gegeven (wat verplicht is in de meeste winkels) had ze er hoogstwaarschijnlijk zonder kleerscheuren afgekomen.
Dus eerst het geld afgeven, dan afwachten totdat je gestoken wordt en als de overvaller probeert te steken wegens de grootte van zijn IQ, alsnog met frituurvet gaan smijten.
Moraal van het verhaal: geen snackbars overvallen zonder beschermende kleding.
PS: leuke site om te discussiëren trouwens. Nooit eerder van waarmaarraar gehoord.
De meeste overvallers verdwijnen gewoon weer als ze hebben gekregen wat ze wilden hoor..
Dus ja, ik vind dat jegewoon het geld had moeten afgeven.
@Karien en het psychische trauma dat ze overhoudt omdat ze weerloos moest toezien?
Ik vind het een drastische actie, maar dat is het risico van je beroep als overvaller.
Ik heb geen respect voor overvallers en van mij hoeven ze dus ook niet met respect behandeld te worden. Dit geldt tevens voor inbrekers. Wie brutaal wil zijn moet maar op de blaren zitten, of ze in zijn gezicht krijgen in dit geval.
Laatste edit 14-03-2011 15:50
De meeste overvallers houden het ook niet bij één gewapende overval, maar gaan door totdat er een gewonde of dode valt of totdat ze miljonair worden. Dat laatste lijkt me sterk, dus is het terecht dat hij de gewonde is en mevrouw (hopelijk) alleen maar nieuw frituurvet hoeft te kopen.
Je weet niet hoe je reageert in zo'n situatie. Ik had geloof ik ook het dichtst in handbereik zijnde voorwerp gebruikt, ook als dat toevallig een schep frituurvet zou zijn geweest. Je handelt in paniek en niet in weloverwogen afwegingen, toch?
heeft ze goed gedaan, geen medelijden met overvallers. stelletje eikels.
Quote Cyberficial:
Ik heb geen respect voor overvallers en van mij hoeven ze dus ook niet met respect behandeld te worden. Dit geldt tevens voor inbrekers. Wie brutaal wil zijn moet maar op de blaren zitten, of ze in zijn gezicht krijgen in dit geval.
Tsja. Mag je iemand die net je huis binnen is gekomen en verder nog niets heeft gedaan doodsteken met een mes? Mag je zoiemand vastbinden en een paar maanden in de kelder opbergen? Of eventueel een beetje martelen? Zo kan ik nog wel meer dingen verzinnen die redelijk buitenproportioneel zijn. Nu weet ik niet of dat in dit geval ook geldt, maar ik denk zeker wel dat er een limiet is aan gepast geweld.
Quote @Chill:
Je handelt in paniek en niet in weloverwogen afwegingen, toch?
Dat sowieso inderdaad! Nog los van de vraag of het al dan niet proportioneel is lijkt het me zinniger je af te vragen of het redelijkerwijs anders had gekund (en in een frietzaak heb je denk ik weinig andere zaken om je mee te verweren).
nja ik vind dat die vrouw terecht handelde! Wat moet je anders doen? Frikandellen gooien?
Quote
@-Karien:
De meeste overvallers verdwijnen gewoon weer als ze hebben gekregen wat ze wilden hoor..
Dus ja, ik vind dat jegewoon het geld had moeten afgeven.
De meeste overvallers ja, maar ik zou echt niet af gaan wachten of deze overvaller bij de meesten hoort. Er lopen veel te veel psychopaten rond op deze wereld, ik had ook gegooid. Als ik het lef gehad zou hebben trouwens. Ik neem niet aan dat je in zo een angstige traumatische situatie afwegingen gaat maken. Dan wil je het zekere voor het onzekere.
Dus beste overvallers: Bezind eerd ge begind
Trouwens een geniale en enige opmerking over de kipknots, ik lag helemaal in een deuk.
Quote
@-Karien:
Knap dat die vrouw ingrijpt, maar frituur vet?
dat vind ik wel heel ver gaan.
Quote
@mitch--g:
Of zorg voor pepperspray dat doet ook verdomt veel pijn aan je oogjes er blijft alleen geen blijvend letsel achter.
Frituurvet is, in tegentelling tot peperspray, legaal, dus je kan beter frituurvet gebruiken dan ben je niet per se strafbaar bezig.
@ditbenik: een hamer is ook niet strafbaar mits je hem niet als wapen gebruikt.
hetzelfde dus met kokend heet vet
aktie = reaktie
Vet is nu eenmaal ruim voorhanden in een snackbar. Je zoekt ter plaatse naar iets om je mee te verdedigen, en dat was in dit geval vet.
Leuke discussie. Ik denk alleen dat veel mensen 1 belangrijk ding vergeten.
Die overvaller is zwaar mishandeld (terecht of niet) door iemand en hij zal niet lang zitten. Ik acht de kans aannemelijk dat deze persoon ook na zijn tijd verhaal komt halen en de vrouw misschien wel zal proberen terug te pakken. We hebben het hier namelijk over criminelen en ik kan niet uit het verhaal halen of het een one-timer is of dat dit een doorgewinterde loser is.
Dus ik denk dat er een reële kans is dat deze vrouw alsnog psychische problemen kan krijgen, misschien wel erger dan als ze het geld gewoon had afgegeven. Zeker als deze man wat bedreigingen uit.
En de mensen die nu zeggen "Ik had het geld gewoon afgegeven". Dat doen de meeste. En dat is slim ook. Maar als je een spontane ingeving krijgt en je verwond iemand uit zelfverdediging, dan ben ik daar 100% voor.
@DrZiggy: ja das logisch dat hoef je niet uit te leggen spreekt voor zich
Een terechte zaak.
Het is vrijwel zeker dat de dader doelbewust had gekozen om op een tijdstip te komen, wanneer er geen mannelijk medewerkers zijn. Een punt van zwakte in mijn ogen.
En dan is het ook zijn keuze om frituurvet in zijn oogjes te krijgen.
Die vent is nu gebrandmerkt voor zijn leven. Net goed eigen schuld! Die vrouw dacht ook van of jij of ik en ze koos voor zichzelf!Die overvaller weet dat hij weleens op een tegenaanval moet rekenen....
werken er überhaupt wel mannen? anders ik het zoiezo een makkelijk doel(niet seksistisch bedoeld)
Moet je maar met je poten van andermans spullen afblijven
Nogmaals, hulde voor deze vrouw
Quote:
"Het is heel goed mogelijk dat de dader door het hete frituurvet gewond is geraakt aan zijn gezicht of lichaam", meldt de politie. (red. Zondagochtend is de man, een 37-jarige inwoner van Heerlen, in zijn woning opgepakt. Hij had brandwonden op zijn gezicht.)
Gelenummerstan kennende zal de overvaller minder worden gestraft dan die mevrouw die met frituurvet gooide
Bij het plegen van een overval verlies je elk recht op veiligheid en mag de eigenaar alles doen om dit te voorkomen, naar mijn mening.
Straffen zijn in NL veel te laag. Nachtje cel en de dader loopt weer en het slachtoffer heeft jarenlang emotionele onbalans. Ik vind frituurvet vrij extreem, maar het maakt de dader wel herkenbaar zoals gebleken is.
Veeeel harder aanpakken dat schorriemorrie
Die man dacht een makkie te hebben met slechts 2 vrouwen in de zaak (dus in mijn ogen een lafbek) en daarom deel ik de mening van M-Cyclone, dat elk verweer geoorloofd was.
En als hij nog eens terugkomt, zal hij vast ontdekken dat die vrouwen daar rekening mee hebben gehouden
ik vind het terecht,
criminelen hebben in mijn ogen hun rechten verspeeld.
als ze geen verwondingen willen oplopen, pleeg dan geen overval!
JoostvR
Helemaal met je eens. We leven helaas in een maatschappij waar je voor niks een met tussen je ribben krijgt, dus het is zeker aannemelijk dat hij nadat hij het geld zou hebben gekregen alsnog zou steken. Dus ja ook ik vind dat deze vrouw goed gehandeld heeft en niet te vergeten ze handelde waarschijnlijk in een reflex ze zal niet veel tijd hebben gehad om erover na te denken hoe ze hem nu het beste weg kon krijgen.
ik had niet 1 bak gegooid
nog een beetje meer met wat hevige saus in z'n ogen
oh en een beetje zout om de flauwheid uit hem te halen
Laatste edit 14-03-2011 18:54
Al die mensen die zeggen: moet-ie maar van andermans spullen afblijven, hebben de wet niet goed begrepen. Ernstige verminkingen zijn geen gepast geweld om je spullen te beschermen. Echter hebben we `t hier niet over diefstal, maar over een roofoverval. Tegenover bedreiging met een
dodelijk wapen is smijten met frituurvet bijna een understatement. Verbrandingen met frituurvet leveren zelden dodelijk wonden op (je zou er echt in moeten spingen om dermate ernstig verbrand te raken). Nu is het gezicht wel net het enige plekje waar een zware verbranding wel tot levensgevaarlijke situaties kan leiden (belemmering van de luchtwegen enzo), maar in dit jaargetijde was de overvaller waarschijnlijk goed gekleed, dus zal er geen ander doel voorhanden zijn geweest.
Als het traditioneel frituurvet was, zal de verbranding daarbij nog meevallen: vet stolt vrij snel en kan dan afgepeld worden. Helaas gebruiken de meeste Nederlandse snackbars vloeibaar vet, en dat is net zo erg als olie of hete kippesoep.
Quote
@thamishan:
is het niet een wettelijke regel, dat je alleem maar even veel schade bij de dader aan mag richten al hij bij jou heeft gedaan?
Nee, je hoeft niet te wachten tot hij jou doodsteekt voor je hem terug dood mag steken. Dat zou trouwens retaliatie zijn en geen noodweer.
Je mag op de bedreiging reageren met gepast geweld. Het frituurvet was minder gevaarlijk dan het mes waarmee de dames bedreigd werden, dus de vrouw staat in haar recht.
@Mitch: Er zijn meerdere supermarktmedewerkers aangeklaagd wegens geweld-excess. Je mag de overval stoppen en je mag de dader aanhouden (graag zelfs) maar als je de dader compleet in elkaar schopt als die al weerloos op de grond ligt, dàn ben je fout bezig, zoals hierboven ook al uitgelegd werd.
@Karien: veel winkel(ketens) hebben het beleid dat de medewerkers niet de held uit gaan hangen, omdat de verzekering de schade wel zal dekken en de medewerker 'moeilijk te vervangen is' (dwz. dat als de medewerker gewond raakt, hij met betaald ziekteverlof gaat, gedurende welke tijd hij niet ontslagen mag worden). Nu zijn veel snackbaars kleine familiezaken, waarin de eigenaars zelf het meeste werk doen, en die notoir krap in de verzekeringen zitten. Het kan dus heel goed de eigenaresse zelf zijn geweest die de dagopbrengst al in (frituur)dampen op zag gaan.
Laatste edit 14-03-2011 19:36
Eigen schuld, dikke brandwond...
@Nimmerzat: dat hoorde ik een keertje bij opsporing verzocht, iemand die aangevallen werd met een mes had de aanvaller gedood. en dat mocht niet daarvoor moest die de bak in...
@ Nimmerzat.
Kijk, jij begrijpt me volgens mij.
Ik vind dat je je moet kunnen verdedigen.
Maar frituur vet vind ik (nog steeds) te ver gaan.
Ik heb hier geen problemen mee
We kunnen vanuit onze veilige stoel niet oordelen wat je zou doen
Stond die man alleen maar te zwaaien met een mes of kwam hij op haar af
In het laatste geval vindt ik die actie goed.
Ze werdt dan bedreigd met een dodelijk wapen en ze mag zich dan verweren
@mitch--g:
@rubenve94: Vailan:
Ga eens in Amerika wonen en daar een overval plegen.
Je hebt 90% kans dat er geschoten wordt door het slachtoffer die je wilt overvallen.
Mensen die een overval plegen verliezen gewoon hun rechten.
En zo moet het hier ook gaan.
@-Karien: De dader mag blij zijn dat ie nog leeft.
Laatste edit 15-03-2011 00:47
Is het zelfde verhaal met die taxi cauffeur zich verdedigde toen de man hem aanviel nu is de dader dood. Best oplossing was wat ook mc als tranning video hebben medewerking verlenen. Onthou de ken merken akcent van de dader. Je ben verzekerd tenloste
Laatste edit 15-03-2011 02:55
Het vet droop van z'n smoel af, is iets voor een horrorfilm?
Ik had nog een zak frites op z'n hoofd geplakt! Gratis en voor niks.
@WMR-kok:
Ja want Amerika is zo geweldig...no offense maar ik denk dat Amerika nog iets te nat achter de oren is om de wereld te begrijpen
Vind wel dat de dame in kwestie een onderscheiding verdient voor moed, en die mag deze overvaller haar dan weer overhandigen. Ga toch werken voor je geld man!
Ach ja... ze heeft uit zelfverdediging gewerkt dus ja... eigen fout van de overvaller XD
stel maar zelf op als iemand jou zou overvallen en/of je dan in shock raakt doe je dan alles eraan om jezelf te verdedigen
dus ja frituurvet gooien hielp dus ja..
volgens mij was er ook ergens een overval gepleegd waar de overvaller dood ging omdat hij door de eigenaar van de trap was geduwd of zo... maar ja uit zelfverdediging gehanteerd
Wat een stel raar-denkenden zit hier, zoal Mitch-G en Karien. Je moet je volgens hen laten bestelen. Dat zou wat worden als iedereen gewoon zijn geld af zou geven. Ik kan nog wel iets verder gaan. Als je in elkaar geslagen wordt door een dronken stel idioten
laat ze hun gang gaan, want stel je voor dat je ze per ongeluk bezeerd. Of je wordt aangerand of verkracht. Niet weglopen, want dan bezeer je het zieltje van de dader.
Doe even normaal: het is heel goed dat iemand opkomt voor zijn eigen veiligheid en zijn spullen. Frituurvet??? Jammer, maar wel heel erg eigen schuld en ik denk niet dat het meisje wat heeft te vrezen van de rechter. En als hij een klacht indient dan zou ik hem dubbel straffen. De hufter!
Hulde voor die vrouw!
Moet die overvaller maar met z'n jatten van andermans spullen afblijven.
Of dit exessief was, daar zal de rechter wel over oordelen (ik hoop dat 'ie vindt van niet).
Ik vraag me ooverigens wel af, wat de reden is dat sommige mensen hier het zo voor de overvaller opnemen.
Similar minds?
Quote
@-Karien:
@ Nimmerzat.
Kijk, jij begrijpt me volgens mij.
Ik vind dat je je moet kunnen verdedigen.
Maar frituur vet vind ik (nog steeds) te ver gaan.
Nou meid, kom op en vertel!
Hoe ga jij zoiets aanpakken? Heb jij ergens een geheim wapen? Of laat je je beroven en misschien doodsteken? Ik ben heel benieuwd hoe jij dit aangepakt zou hebben!
Want we weten nu wel wat je niet doet, maar niet wat je wél gedaan zou hebben.
Quote
@mitch--g:
Maar dan nog frituurvet vind ik te ver gaan een knuppel in zijn knieholtes zou ook gewerkt hebben...
Of zorg voor pepperspray dat doet ook verdomt veel pijn aan je oogjes er blijft alleen geen blijvend letsel achter.
pepperspray was dacht ik verboden voor burgers.
en voor een knuppeltje in de knieholte moet je eerst bij de knieholte komen voor je daar bent ben je al neergestoken.
kortom onnodig risico nemen
had hetzelfde gedaan, maar dan een frituurmandje in plaats van het vet zelf gepakt. Die dingen kunnen ook flink pijn doen, maar verminken minder als een hele lading vet.
Quote
@Mamsie:
Nou meid, kom op en vertel!
Hoe ga jij zoiets aanpakken? Heb jij ergens een geheim wapen? Of laat je je beroven en misschien doodsteken? Ik ben heel benieuwd hoe jij dit aangepakt zou hebben!
Want we weten nu wel wat je niet doet, maar niet wat je wél gedaan zou hebben.
nou, mezelf kennende had ik me inderdaad laten bestelen. En dat zeg ik niet omdat ik dat denk, maar ook omdat ik weet dat ik op zulke momenten tot niet meer in staat zou zijn. niet in de vorm van een overval, maar dat doet er niet toe.
Ze is te ver gegaan naar mijn zin. Die man zal nóóit meer een nieuw leven kunnen beginnen.
en iedereen die zegt dat hij dat niet waard is is onmenselijk naar mijn mening.
gepie
Lid
WMRindex: 38
OTindex: 5
Wnplts: Rijpweteri
hoort bij het bedrijfsrisico als overvaller...
hij had dit trouwens kunnen weten, want het is een paar maanden geleden al eens eerder gebeurt
:
Niets van, geen straf in dit geval,
dit is een overduidelijk geval van wettige zelfverdediging...
Moet die man maar niet doen wat hij deed.
Een warm onthaal...
Net zoals oa op het Muiderslot de vijand 'warm' onthaald werd met hete peck.
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Laatste edit 21-03-2011 23:36
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: