@Hart: Neen, geen nonsens. Ik was een keer aanwezig bij een lezing van een marketing director ofzoiets van één of ander vliegtuigmaatschappij uit Engeland...of Amerika (is alweer paar jaar geleden)..over de luchtvaartindustrie. Hij legde dat passagiers (ik ben de precieze getallen vergeten, maar het was iets van 50%) één dag van te voren hun ticket boeken en toch NIET op kwamen dagen. Hij zei dat voor zover hij kan vertellen elke maatschappij dit probeert op te lossen d.m.v. overboekingen.
De ene maatschappij lost dit weliswaar eerlijker dan de ander, want een ander maatschappij waar ik ook regelmatig mee vlieg bood 25% restitutie aan van mijn ticket om een vlucht later te pakken
terwijl de KLM zei: hier zijn twee consumptiebonnen...wacht a.u.b. tot de volgende vlucht en we zien wel of u mee mag. Anders moet u morgen maar terugkomen. Je hoeft mij niet te vertellen wat er gebeurt is of niet...dat weet ik beter dan jij. Ik vroeg nog duidelijk aan twee verschillende ground floor medewerkers of hoe die functies ook genoemd worden "wat zijn mijn rechten?" Antwoord: "uw enige recht is dat wij u op u plaats van bestemming brengen, hetzij met bus, hetzij boot hetzij trein op welk moment het ons uitkomt"...Na veel irritatie mochten we uiteindelijk mee. Bij terugkomst heb ik een advocaat gevraagd wat m'n rechten waren en die gaf een ander antwoord. Zo zou ik een financiële compensatie horen te krijgen, afhankelijk van de afstand van m'n vlucht en andere precieze details over hoe en wat, mocht ik niet met de vlucht mee kunnen. Eventuele hotelkosten (mocht het bijvoorbeeld plaatsvinden in het buitenland) zouden ook mogelijk kunnen worden vergoed afhankelijk van precieze situatie. Plichten van luchtvaartmaatschappijen zijn o.a. het informeren van reizigers over hun rechten als ze niet toegelaten worden tot hun vlucht door overboeking, vertraging etc. (Tros Radar). Dus dat die ground floor managers geen juristen zijn, neemt niet weg dat de KLM mij met behulp van een folder of whatever medium mij hadden moeten informeren over mijn rechten. Verder van Tros Radar: "De Europese Commissie heeft in 2007 uitgerekend dat in de EU door luchtvaartmaatschappijen per jaar 500 tot 600 miljoen aan vergoedingen waarop passagiers recht hebben niet is uitgekeerd, omdat de passagiers niet op de hoogte waren van hun rechten dan wel met een kluitje in het riet van de luchthaven werden gestuurd."
Dat jij (tot nu toe) geluk hebt gehad dat het perfect is afgehandeld zoals het ZOU moeten, betekent niet dat alle dagelijkse reizigers (op Schiphol alleen al zo'n 40 miljoen in 2009, NRC handelsblad) even goed behandeld worden zoals jij. De cijfers van Tros Radar staven op z'n minst mijn mening dat ik NIET de enige ben die onjuist/ onvolledig wordt geïnformeerd over mijn rechten en onjuist/ onvolledig wordt gecompenseerd.
Wellicht dat met de huidige regelgeving en dat steeds meer consumenten op de hoogte zijn van hun rechten, KLM beter zijn best doet om overboekingen e.d. keurig af te handelen. Ik bedoel misschien heb je als verkoopmanager gehoord van wat er gebeurd is met United Airlines door één gebroken gitaar? Een vergelijkbare scenario met KLM en een ander aspect van customer service kan dodelijk zijn in de kennelijk moeilijk te overleven luchtvaartindustrie.