Reli-gekte in de VS: paasei heet vanaf nu lente-ei
Het is dat de PVV nog geen voet aan de grond heeft gekregen in de Verenigde Staten, anders had de lokale afdeling in Ohio nu op de achterste benen kun
lees verder bij HP/De Tijd »Gerelateerde artikelen
leuk een springende ei
en paaseiland wordt dan ook lente eiland
Laatste edit 21-04-2011 11:08
Ik heb me altijd al afgevraagd wat Pasen met eieren te maken heeft.
Nog een paar voorstellen:
Kerstboom > Midwinterboom
Kerstman > Kinderlokker
Quote
@JaapB:
Ik heb me altijd al afgevraagd wat Pasen met eieren te maken heeft.
Niet heel veel. is meer dat de viering van de lente (jong leven, eieren en lammetjes etc) en Pasen vaak, zo niet altijd samenvallen.
Dus waarom zou je de naam aanpassen, paasei heeft niets met religie te maken. ik bedoel het ding heet nou eenmaal zo.
Laatste edit 21-04-2011 11:19
Quote:
om andere geloven niet tegen de borst te stoten
Maar het christelijk geloof mag dus wel tegen de borst gestoten worden.
Quote
@WMR-kok:
Quote:
om andere geloven niet tegen de borst te stoten
Maar het christelijk geloof mag dus wel tegen de borst gestoten worden.
dat mag natuurlijk altijd...
lijkt wel de trend te zijn idd
Quote
@JaapB:
Ik heb me altijd al afgevraagd wat Pasen met eieren te maken heeft.
Nog een paar voorstellen:
Kerstboom > Midwinterboom
Kerstman > Kinderlokker
beter: kerstman: Maarten
Laatste edit 21-04-2011 11:25
Pfff, heeft er nou serieus ooit iemand problemen mee gehad dat zo'n ding een paasei wordt genoemd??
Laatste edit 21-04-2011 11:22
@JaapB: ik heb het even opgezocht (had zelf nl ook geen idee) maar na wat knip en plakwerk uit Wikipedia:
Bij de invoering van de vasten verbood de kerk om eieren te eten tussen Aswoensdag en Pasen. Deze eieren werden dan pas met Pasen opgegeten, waarbij de oudste eieren gebruikt werden om te versieren.Met dit soort acties schieten mensen zichzelf vaak in de voet. De antipathie tegen "anders-gelovigen" (vergeef me dat ik dit vreselijke woord gebruik) is doorgaans het grootst door dit soort discussies. (negerzoen, zwarte Piet etc.etc)
Quote
@MIADIA:
Quote
@WMR-kok:
Quote:
om andere geloven niet tegen de borst te stoten
Maar het christelijk geloof mag dus wel tegen de borst gestoten worden.
dat mag natuurlijk altijd...
lijkt wel de trend te zijn idd
Hoezo wordt het christelijk geloof hier tegen de borst gestoten? Pasen heeft toch niets met eieren te maken? Het is juist zuiverder om het voorjaarseieren te noemen. Jezus met een paashaas associëren zou christenen tegen de borst moeten stuiten.
Geen ander term voor dan politiek correcte onzin.
Doorgeschoten correctheid. Bah!
@JaapB: Selectief lezen? als je even het stukje van
@Survivor-JM had gelezen snapte je het...
OT:Wat een onzin! laat het lekker paaseieren heten!
laten we het gewoon kip ovulatie noemen
Quote
@Survivor-JM:
@JaapB: ik heb het even opgezocht (had zelf nl ook geen idee) maar na wat knip en plakwerk uit Wikipedia:
Bij de invoering van de vasten verbood de kerk om eieren te eten tussen Aswoensdag en Pasen. Deze eieren werden dan pas met Pasen opgegeten, waarbij de oudste eieren gebruikt werden om te versieren.Met dit soort acties schieten mensen zichzelf vaak in de voet. De antipathie tegen "anders-gelovigen" (vergeef me dat ik dit vreselijke woord gebruik) is doorgaans het grootst door dit soort discussies. (negerzoen, zwarte Piet etc.etc)
De negerzoen moest ook anders gaan heten van één of andere commissie met maar 1 niet-blank lid. Het overgrote deel interesseert het gewoon niets, net als het ons niets interesseert dat er 'blanke vla' is of dat men ons 'kaaskoppen' noemt. Wat interesseert ons dat nou?
blanke vla
mag alleen door blanken worden genuttigd!
Tja, je zou maar eens al die lieve islamitische mensjes kunnen beledigen...
Dit is weer doorgeslagen politieke correctheid is moge duidelijk zijn; denk maar niet dat die andere geloven ook maar iets veranderen aan hun namen en tradities om de Christenen niet te beledigen. Christenen graven zo hun eigen graf.
Vailan: met zo'n folie'tje er omheen zijn het natuurlijk net burka-eieren...
Quote
@Wilhum:
@JaapB: Selectief lezen? als je even het stukje van
@Survivor-JM had gelezen snapte je het...
OT:Wat een onzin! laat het lekker paaseieren heten!
Ben je bekend met het begrip sarcasme?
Dit is echt net zo'n onzin dat Zwarte piet niet meer zwart mocht gaan zijn.(maar die is gelukkig niet door gekomen, hoe kan piet een andere kleur krijg van schoorstenen dan zwart
)
@Survivor-JM: mooi gevonden
Laatste edit 21-04-2011 11:52
Belachelijk. Koop geen eieren als je er een probleem mee hebt.
@Ninjah: Inderdaad... Straks gaat het net zo als met de negerzoen: Wordt nog maar weinig verkocht sinds de hernoeming...
Het zijn geen spring eggs, maar spring spheres (ik heb het gevolgd) maar ik heb geen idee wat er mis is met eieren...
Hoeveel van jullie wensen elkaar "Prettige Feestdagen" ipv "Prettige
Kerstdagen"???
Waarom zou een Paasei dan geen Lente-ei mogen heten?
Denken we nu opeens allemaal wel zo christelijk???
Laatste edit 21-04-2011 12:02
Quote
@JaapB:
Ik heb me altijd al afgevraagd wat Pasen met eieren te maken heeft.
Nog een paar voorstellen:
Kerstboom > Midwinterboom
Kerstman > Kinderlokker
Kerstboom = Boom van het terugkerende licht
Quote
@ledi:
Hoeveel van jullie wensen elkaar "Prettige Feestdagen" ipv "Prettige
Kerstdagen"???
Waarom zou een Paasei dan geen Lente-ei mogen heten?
Denken we nu opeens allemaal wel zo christelijk???
Laatste edit 21-04-2011 12:02 nou ja ik zeg eigenlijk wel altijd kerstdagen...
tenzij ik weet dat iemand overtuigd orthodox atheist is dan wil ik wel inschikkelijk zijn om het feestdagen te noemen.
Quote
@Mamsie:
Doorgeschoten correctheid. Bah!
Correctheid is nooit doorgeschoten, nou oke misschien wel als er geen nuttig werk wordt verricht
Ik vind het wel raar eigenlijk.
Men gaat de naam veranderen om andere culturen niet voor het hoofd te stoten...
dus paasei mag niet meer.
Nu is het zo dat zowel de Joden als de Christenen Pasen vieren, maar voor zover ik weet bestaat het in de Islam niet...
Dus wederom moet iedereen lijden onder de Islam??
Laat het lekker een Paasei. We gaan het suikerfeest toch ook geen, kaasfeest noemen??
Quote
@JohnSmall79:
We gaan het suikerfeest toch ook geen, kaasfeest noemen??
briljant gevonden
Quote
@Xmasjos:
@Ninjah: Inderdaad... Straks gaat het net zo als met de negerzoen: Wordt nog maar weinig verkocht sinds de hernoeming...
Ze heten nu 'Zoenen' .... maar wacht eens even! Dat vind ik seksistisch! Ik vind dat het product geen naam meer mag hebben.
Quote
@Ninjah:
Quote
@Xmasjos:
@Ninjah: Inderdaad... Straks gaat het net zo als met de negerzoen: Wordt nog maar weinig verkocht sinds de hernoeming...
Ze heten nu 'Zoenen' .... maar wacht eens even! Dat vind ik seksistisch! Ik vind dat het product geen naam meer mag hebben.
je kunt ze altijd nog 'geklopt eiwit met chocolade korstje op een wafeltje' gaan noemen
maar dat is weer zo lang
Blijft nog één prangende vraag open:
Wat doen we met de Pinksterbloem?
@MIADIA: of gewoon dingen. Lekker neutraal.
Laatste edit 21-04-2011 12:17
Waarom kunnen mensen niet laten zoals iets is? Er is voorheen geen probleem er van gemaakt. Waarom nu dan wel?
Overigens kan 1 religie geen aanspraak maken op de feestdag. Als ik het me goed herinner is het oorspronkelijk een lentefeest geweest rond dit tijdstip. Een Heidens feest wel te verstaan. (kerstmis is ongeveer het zelfde verhaal)
Het christendom heeft vroeger de gewoonte gehad dergelijke feestdagen "over te nemen" om hun geloof op te dringen.
Niet om iemand hier ook maar mee tegen de borst te stoten
Dan heten lente-uitjes vanaf nu paasuitjes
Quote
Kpuc:
Dan heten lente-uitjes vanaf nu paasuitjes
is dat niet de naam voor busladingen 65+ers die de keukenhof bezoeken?
De kerstboom gaat terug op een voor-christelijk, "heidens" vruchtbaarheidssymbool. De groenblijvende boom vertegenwoordigt daarin de vernieuwing van het leven.
De kerk kreeg het gebruik er niet uit in de "heidense" gebieden (net zoals carnaval) en heeft het toen maar opgenomen... zieltjes zijn zieltjes.
Van mij mag het lente-ei gaan heten, maar dan niet omdat het tegen de borst van "andere" geloven stuit, maar omdat ik geen enkel geloof opgedrongen wil hebben.. ook het christelijke niet.
@MIADIA: Dat zijn bollebozen
Vailan: Met een populatie van nog geen 10.000 mensen en een skidorpje zijnde zullen er ook vast veel lieve Moslims wonen
Laatste edit 21-04-2011 12:40
Het wordt inderdaad tijd dat we alle uitwassen van het achterlijke Christendom maar eens uitbannen. Niks geen gesloten winkels met kerst, verplichte vrije dagen opnemen met hemelvaart.
En dan ook meteen die taalvervuiling aanpakken, die ons met geweld is opgedrongen tijdens de kerstening (tot-christenen-making): Pasen weer gewoon lentefeest, kerst midwinterfeest, en alle gebruiken en feestjes afstemmen op werkelijk gebeurende zaken, zoals natuurverschijnselen, in plaats van op sprookjes, zoals één of meerdere onzinverzinsels (goden).
Dus volle maan = reden voor een feestje; eerste sneeuwvlokjes = reden voor een winterbiertje; eerste keer voorruitkrabben = reden voor erwtensoep; en één keer per jaar alles in de hens zetten, omdat het kan.
@damasta Natuurlijk kunnen ze het geen spring eggs noemen, want het zijn geen echte eieren. Als ze dat wel zouden doen heb je straks de hele vogelgemeenschap op je nek
@JaapB Ben jij bekend met het fenomeen dat sarcasme niet zo goed werkt in een text?
@hellborn: Alleen was het in die tijd niet gebaseerd op de verschijnselen, maar op de goden die erachter zaten.
Geloof jij in die goden? Zo nee, heb je ook geen reden om dan überhaupt nog een feest te vieren
Vinden jullie dat ik
binnenkort mijn Paastoespraak
ook maar beter:
Lentetoespraak kan noemen, ik bedoel maar, wij mogen andersdenkenden toch niet beledigen.
Volgens mij heeft een paasei niks met een geloof te maken. Ik vraag mij dus af waar men zich daar druk om maakt. Eigenlijk zouden ze alle christelijke gedenkdagen dan ook af moeten schaffen. Ze zijn altijd al gebasseerd op heidense feestdagen.
De Paus: Ik denk dat U beter een excuustoespraak kunt houden voor alle gewipte kinderen.
Zwarte Piet mag geen Zwarte Piet meer heten, maar gekleurde medemens. Een paasei wordt nu een lenteëi, Sinterklaas wordt die man met de witte baard, zo ook de Kerstman. Een negerzoen heet voortaan alleen maar zoen etc. etc. etc. Waar zijn we toch mee bezig?
soms vraag ik me af waarom we niet gewoon communistisch geworden zijn
.......ZUCHT!!!
Als Pasen een christelijke feestdag is en je niet wilt storen aan het christelijke woord Pasen, waarom wil je dan toch Pasen vieren?
Eet dan geen eieren en ga gewoon werken...
@Xmasjos: sinds wanneer hebben examenfeesten iets te maken met religie?
ik neem aan dat hellborn: Bedoelde om gewoon onze eigen feesten te beginnen. ben het er wel mee eens.
zijn wel gelijk af van die vreselijke liederen.
vind het onzin dat je als atheist geen feestje mag vieren.
maar wanneer gaan we dan afstappen van onze christelijke jaartelling?
@mxmayo: Hij zei toch echt:
Quote:
Pasen weer gewoon lentefeest, kerst midwinterfeest
en daar reageerde ik dus op
Verder zijn examenfeesten geen natuurverschijnselen, dus daar ging het ook niet over.
Als je deze jaartelling niet wilt, waar wil je dan een jaartelling op baseren? De geboorte van Einstein ofzo?
Quote
@Mirsjem:
Pfff, heeft er nou serieus ooit iemand problemen mee gehad dat zo'n ding een
paasei wordt genoemd??
Waarschijnlijk de mensen die alleen Buys-zoenen eten...
Quote
@Rattenhoofd:
Geen ander term voor dan politiek correcte onzin.
Jawel: politiek
overcorrecte onzin!
Quote
@MIADIA:
blanke vla
mag alleen door blanken worden genuttigd!
Nee, dat zie je verkeerd: tomatensoep en groentesoep en vermicellisoep, waar zijn die van gemaakt? Precies! dus 'blanke vla'....
Laatste edit 21-04-2011 15:00
Quote
@Eelcootje:
[
Quote
@MIADIA:
blanke vla
mag alleen door blanken worden genuttigd!
Nee, dat zie je verkeerd: tomatensoep en groentesoep en vermicellisoep, waar zijn die van gemaakt? Precies! dus 'blanke vla'....
nee volgens mijn redenatie mag tomatensoep alleen worden gegeten door tomaten! al zie ik dat nog niet zo 1, 2, 3 gebeuren...
Laatste edit 21-04-2011 15:03
@MIADIA: Oh, dan begrijp ik het. Ik vond het al raar dat er zoveel koninginnesoep was
Straks mogen we ook geen kleuren meer noemen. Handig voor mensen die al kleurenblind zijn.
@Xmasjos:
dan nog christenen mogen wel heidense feesten overnemen en aanpassen aan hun wensen en atheisten niet? beetje hypocriet..
en kunnen voor het jaartal kan je verschillende dingen nemen.. geboorte van Darwin of ontstaan van de aarde (waarschijnlijk net iets te groot getal en onnaukeurig)
maar daar valt wel wat op te bedenken
Laatste edit 21-04-2011 15:27
@mxmayo: Tuurlijk mag dat wel, maar waarom die andere feesten en niet gewoon alles laten zoals het is? Dat zou nl. alleen maar veel problemen met zicht mee brengen.
Men heeft totaal geen idee wanneer de aarde is ontstaan. Elke keer weer komt men met een ander getal. Dat is dus al niet te gebruiken helaas (al zou het wel makkelijk zijn).
south park heeft een theorie bedacht waarom we paaseieren verven en er een paashaas is
M.i. klopt het precies, alleen om de verkeerde reden. De paasei heeft namelijk niets met Pasen te maken in ieder geval niet met het christelijke Pasen. Wel met het oorspronkelijke Pasen wat het lentefeest was.
Ach ja, laten wij halal-vlees dan maar dier-onviendelijk-vlees gaan noemen...
Quote
De Paus:
Vinden jullie dat ik
binnenkort mijn Paastoespraak
ook maar beter:
Lentetoespraak kan noemen, ik bedoel maar, wij mogen andersdenkenden toch niet beledigen.
Van mij mag het, ik voelde mij totaal genegeerd en dus gediscrimineerd
tijdens de Paastoespraak. Wij zijn er ook nog, geen Maastoespraak dan ook geen Paastoespraak
Quote
@CrippleX:
Ach ja, laten wij halal-vlees dan maar dier-onviendelijk-vlees gaan noemen...
Dat MAG je niet zeggen, dat is beledigend!
foei foei!
Ik had nog nooit Negerzoenen (dus nu Buys Zoenen) gegeten tot voor kort en weet nu waarom....... Die dingen zijn niet te vreten - net kauwgum
Nee, geef mij dan maar Schuimzoenen van C1000. Lekker luchtig!
@Xmasjos: ze waren gebaseert op goden inderdaad. goden die voor een bepaald verschijnsel zorgden.zoals het weer langer worden van de dagen met kerst. het "echte" begin van de lente met pasen.
Politiek correct zijn is een vak.
Zolang ze maar van chocolade zijn
Quote:
@ledi: Hoeveel van jullie wensen elkaar "Prettige Feestdagen" ipv "Prettige Kerstdagen"???
Ik wens nu niemand Prettige Kerstdagen!
oh oh oh allemaal muggenziften over een ei geloof etc. maar ondertussen wel allemaal vrij zijn op die dagen gewoon paasei of kippen ovulatie
Laatste edit 21-04-2011 20:20
Die zogenoemde politie correctheid slaat echt 30x nergens op!
Net als Zoenen, die IK gewoon nog Negerzoenen noem, zo zal ik het Paasei gewoon Paasei blijven noemen.
Met dat gezeik om niks doe ik niet mee.
hoeso is dit nu in 1keer weer politieke correctheid. al 2 milleniums lang eigend het christen dom zich alles toe. elk feest wat in de buurt van een christelijk feest werd gehouden moest en zal een christelijk feest worden
al voor onze jaartelling staken germanen en andere volken levend in west europa al grote vuren rond het begin van de lente. na verluid om de kou te verdrijffen en de warmte te verwelkomen. na verloop vantijd werdt dit ritueel gestolen door de kerk. waarom mogen gebruiken dan niet weer worden ontkoppelt van de kerk
Quote:
"Jesus must be spinning in his empty grave."
dat is een hele mooie quote
Pasen (Easter/Ostern) komt oorspronkelijk van de heidenen af. Zij aanbaden dan de godin Eostre/Ostara (die je nog duidelijk in de Engelse en Duitse term kunt terugvinden). Er werd dan een haasvrouw gebakken (een soort brood/koek) die vruchtbaarheid moest voorstellen. Niet alleen vruchtbaarheid van de mensen, maar ook voor de gewassen, want dit was het startsein voor het zaaien.
De eieren is een ander gebruik: mensen gaven elkaar dan een rood gekleurd ei, wederom als symbool van vruchtbaarheid. Die andere kleurtjes zijn er later gewoon bij gekomen, waarschijnlijk weer door de christenen die zoals gewoonlijk elk heidens feest van het jaarwiel afgejat hebben en veranderd zodat het weer christelijk genoemd kan worden...
Hier komen dus de paashaas en de paaseieren vandaan.
Ik vind het een beetje onzinnig om een paasei een lente-ei te noemen, maar goed, iedereen moet het zelf maar weten vind ik.
Laatste edit 21-04-2011 21:39
Die vind ik echt het top-punt van onwetendheid..
Easter => Ooster - Oriental
Het is verdorie een feest geimporteert uit het oude Persië
Echt, ongelofelijk dom
als agnoste heb ik al pasen 1990, kort voor mijn huwelijk met een Pakistaan, vastgesteld dat ik met pasen de lente wilde vieren....
mijn aanstaande had niks tegen het kweken van tuinkers (hoorde er voor mijn gevoel bij), of tegen de rauwkostsalade, maar die rosbief die ik had gebakken, en die nog rood was van binnen, dan had hij meer begrip voor dat koude lamsvlees dat mijn moeder had (gingen we tweede Paasdag heen) en waar mijn vader niet van wilde eten, dat was gaar
(had mijn rest rosbief - in alufolie tussen koelelementen mee - en mijn vader at die wel op :&
Laatste edit 22-04-2011 00:39 Laatste edit 22-04-2011 00:45
en hoe zit het dan met de easter eggs in films en games?
Hij heeft gelijk!!
1 ei is geen ei
2 ei is een half ei en
3 ei is een paasei!!
het is helemaal niet politiek correct
door deze marketing-truc eten moslims die eieren nu ook
Het zijn allemaal oude heidense feesten overgenomen en aangepast aan de christelijke normen.
Neem hieronder Sinterklaasfeest als voorbeeld.
Er is op het internet genoeg over deze oude oorsprong van feesten terug te vinden, ook over het paasei en de paashaas.Sinterklaasfeest is oorspronkelijk Wodansfeest: oorsprong en geschiedenis
Iedereen in de Lage Landen kent sinterklaas wel! En dan zeker de kinderen! Sinterklaas komt ieder jaar in de nacht van 5 op 6 december om de kinderen snoepgoed, speculaas, chocoladeletters en geschenken te brengen! Daarbij krijgt de schimmel van deze goede sint een raap of wortel! Sinterklaas is steeds vergezeld van zwarte Pieten! Hun alom bekende attributen zijn de roede om stoute kinderen mee te straffen; en de zak om stoute kinderen in te steken! Plots lijkt de sint zijn gezelschap minder kindvriendelijk! Dit vraagt naar een historisch onderzoek naar de goedheilig man en zijn gevolg!
Reeds bekend is dat sinterklaas de gekerstende Wodan is, tezamen met zijn collegas de kerstman (santa claus) en sint Maarten! De kerstening kon het geloof in de Heidense oppergod en Alvader Wodan niet klein krijgen! Na sluw beraad lijfde men Wodan in in het christelijke (wan)geloof! Wodan werd geleidelijk aan vereerd onder andere namen! Zo kan men de Wodanverering terug vinden in sommige heiligen! Sinterklaas is hier een voorbeeld van, maar ook bijvoorbeeld sint Maarten en sint Michiel! Deze heiligen hebben stuk voor stuk de rol van Wodan overgenomen! Zou het toeval zijn dat sinterklaas zoveel gelijkenissen vertoont met Wodan ? Laten we Wodan met sinterklaas vergelijken! Wodan rijdt op een schimmel, zo ook sinterklaas! Maar wat is er zo bijzonder aan het paard van sinterklaas? Deze kan vliegen! Hij voert immers de heilige van dak tot dak om er geschenken door de schoorsteen te brengen! Het toeval wil dat ook Wodans ros, Sleipnir, kan vliegen! Sleipnir had immers acht (soms zes) poten waarmede deze zo snel kon galopperen dat het de grond niet meer raakte! Sleipnir voer dus Wodan ook door de lucht! Wodan, als dodengod, reed niet voor niets met een paard! Zoals vele dieren werd het paard in verband gebracht met de dood! Het sinterklaasfeest valt net in de tijd van het jaar wanneer de doden terug naar huis komen! In veel sint Nicolaaskerken vind men dan ook hoefijzers ingemetseld! Het symbool van het hoefijzer bracht geluk volgens onze voorouders! Een gevonden hoefijzer dacht men was een hoefijzer van Sleipnir, verloren tijdens één van zijn razende vluchtendoor de lucht! Het klaarleggen van een raap of biet voor Sinterklaas is eveneens van Heidense oorsprong! Voor de bezoekende doden legde men eten en drinken neer tijdens Winteravonden, alsook voor Sleipnir! Vergelijkbaar met de laatste schoof tijdens de oogst! Het zou zekerlijk een heilvolle meerwaarde betekenen als Wodan zelf, op zijn paard, het huis of grond bezoekt in deze tijd! Tevens hebben Wodan en sinterklaas beiden een lange baard! Het zijn twee oude mannen! Wodan en sinterklaas worden ook gekenmerkt door het dragen van een lange mantel. Ook sint Maarten was bekend door zijn mantel die hij deelde! Wodan is steeds te zien met zijn speer Gungnir, die nooit een doel mist! Niet alleen Wodan werd mettertijd gekerstend! Ook zijn speer! Vandaar dat sinterklaas steeds zijn bisschopsstaf bij de hand heeft!
Maar wat komt sinterklaas hier uitsteken op 6 december? Natuurlijk komt hij lekkers en geschenken brengen! Wat zeggen zijn geschenken meer over de historische oorsprong van de heilige? Sinterklaas brengt chocoladeletters! Meestal brengt hij de eerste letter van de naam van het kind waar hij op bezoek is! Nu moet men weten dat het vroeger de gewoonte was om op het Wodansfeest om Runen (de Rune gekregen bij hun geboorte) aan de kinderen te geven! En wie had weer de Runen ontdekt en tot zich genomen? Juist! Wodan! Door zichzelf negen dagen en negen nachten aan zichzelf te offeren, omgekeerd aan de wereldboom, had Wodan alle wijsheid der negen werelden, wat in Runen (Rune = fluister, geheim) verborgen zat, ontvangen! Hierdoor is hij zelfs één oog verloren! Deze alwetendheid heeft sinterklaas ook overgenomen! Hij heeft immers het grote boek waarin alles staat geschreven! Het geven van Sinterklaaskoeken in speculaas is ook zeer oud! Vroeger gaf men koeken in de vorm van paarden (Sleipnir)als geschenk! Andere dieren waren ook gewild, bijvoorbeeld het everzwijn! Het geven van geschenken is een gebruik dat sinterklaas overgenomen heeft van het Wilde Heir! Waar vroeger het Wilde Heir geluk en voorspoed bracht aan de overgebleven Sibbeleden, brengt nu sinterklaas geschenken aan de kinderen!
Waar komen de zwarte Pieten dan vandaan? In de donkere maanden van het jaar, dus ook rond 6 december, raast de Wilde Jacht boven onze daken! De Wilde Jacht, of het Wilde Heir, was niets anders dan onze afgestorvene voorouders die in deze tijd de kans vinden om terug te keren naar hun Sibbe en eertijdse grond! Men hoort ze nog steeds razen en stormen op kille Winteravonden! Zoals bekend brachten zij geluk en heil met zich mede voor de achtergeblevene familieleden! In sommige legenden zelfs goud of rijkdom! Zij staan ook bekend als Perchten! De aanvoerder van deze Perchten was niemand minder dan Wodan zelf. Soms word dit dodenschaar ook geleid door Perchta (Berchta), Vrouw Holle (Holda) of Freya of Frigga! Deze doden hadden een zwart gelaat doordat hun levenskleur verdwenen was! Vandaar dat sinterklaas zijn Pieten zwart zijn! Dus ook de Wilde Jacht had de kerstening overleefd, hoewel in een andere betekenis! Volgens overlevering hebben de zwarte Pieten een roede in hun bezit! Hedendaags gebruiken zij dit om stoute kinderen mee te straffen! De oorsprong van het gebruik der roede is totaal anders! De roede is een vruchtbaarheidsymbool! Onze voorouders gebruikten deze o.a. in de Joeltijd om het leven terug aan te wakkeren! Ze sloegen hiermee op de grond, muren en bomen opdat het nieuwe jaar herboren zou worden! De natuur kwam weer, traag maar zeker, op gang na Midwinter! Ook de twee Raven van Wodan die Huginn en Muninn wat Geheugen en Denkvermogen betekend ,zijn de voorstelling van de zwarte Pieten heden ten dagen. Deze twee Raven waren net als de Zwarte Pieten nu altijd aan Wodans zijden.Deze twee Raven vlogen over de negen werelden en verluisterde alle geheimen in Wodans oor. Dit kun je vergelijken met de Zwarte Pieten die ook alles zien van kinderen en dit opschrijven in het boek van Sinterklaas.
Welke ontwikkeling heeft sinterklaas door de eeuwen gedaan? Net zoals zijn werkvolk, de zwarte Pieten, was hij vroeger dagen niet zo kindvriendelijk! In de middeleeuwen was sinterklaas een held voor de kerkgemeenschap! In het algemeen volksgeloof was hij diegene die de duivels en demonen (eigenlijk de Heidense goden) bevocht en versloeg! In de middeleeuwen waren de zwarte Pieten niets anders dan de gevangen genomen demonen die hij achter zich aan sleurde met kettings! Sinterklaas is waard een (goed?)heilig man te zijn! Een soortgenoot van hem, sint Maarten, is ongeveer op dezelfde wijze heilig geworden! Behalve dat ene fabel over zijn mantel is hij vooral bekend geworden als verwoed veldheer tegen de Heidenen! Zijn heiligheid bestond erin zoveel mogelijk Heidenen van kant te maken! Sinterklaas en sint Maarten, beiden gekerstende personificaties van Wodan, hebben onder christelijke invloed zich tegen het Heidendom gekeerd! Massamoord heeft hen heilig gemaakt, enerzijds sinterklaas geestelijk door de vervolging op de goden, anderzijds sint Maarten lichamelijk door zijn vervolging op de koppige Heidenen die weigerden het nieuwe geloof, christendom, aan te nemen!
Doch, het bestaan in het volksgeloof van sinterklaas, ten sterkste nog bij onze kinderen, is een bewijs dat Wodan nog leeft in onze Sibbe-aard! Aan ons om de echte sinterklaas, Wodan, terug in ons midden te brengen! Wodan voor eens en altijd!
Ik heb dit verslag uit een nieuwsbrief van een Asatrugemeenschap. Verder wil ik er zelf nog aan toevoegen dat ook de boot waar Sinterklaas mee komt uit een andere wereld in dit geval Spanje ook een symbool van dood en leven is. Water betekend andere werelden die geven en nemen. Onderwereld en bovenwereld. De boot brengt ons daar.
Ook het feit dat Sleipnir en het paard van Sinterklaas schimmels zijn duiden op een verwijzing naar de dood en het leven en andere werelden. Een schimmel/witte paarden zijn heilige dieren. Ze worden zwart geboren en hoe ouder hoe witter zij zijn. Vroeger waren er hele heilige bossen gewijd aan schimmels.
Verder is ook bekend dat Oel het hulpje van Odin rondsloop in de nacht om de offers die kinderen neer hadden gelegd te keuren.Oel of Uller is een ijs waan . Hij is de zoon van Sif.
http://www.denachtuil.eu/ostara.htm
Goh, dat de linkse sooi in nederland daar nog niet opgekomen was. Er was toch al zoveel wat niet meer mocht in deze multiculti shit!! Geen negerzoenen, zwarte piet moet een andere kleur, kerst niet meer vieren, allerlei christelijke feestdagen afschaffen en daar andere feestdagen voor in de plaats laten komen, enz enz. ERG!!!
Quote
@MIADIA:
blanke vla
mag alleen door blanken worden genuttigd!
Daar ga ik tegen in, ik voel me daar als blanke toch niet goed bij! Wij blanken worden soms voor bleek scheten uitgescholden, dus bleekmiddel wil ik ook vanaf, en ik ben behoorlijk blank, bleek, wit. Dus dat witbrood zie ik ook niet zo zitten. Nog meer voorbeelden waar ik morgen mee aan de gang kan gaan??
Quote:
Straks gaat het net zo als met de negerzoen: Wordt nog maar weinig verkocht sinds de hernoeming...
negerzoenen blijkt discriminerend te zijn? Waarom mogen jodenkoeken nog wel jodenkoeken blijven heten, en mogen afrikaantjes nog wel afrikaantjes heten?
@MIADIA: Chocolade vla zeker alleen door negers?
@henneke: Witte rijst, witte kool, witlof, bruin brood, zwarte raaf?
@doubleyou: En nu een samenvatting voor de mensen die nog wat te doen hebben?
serieus? maakt het paasei een referentie naar het christendom? had ik nou nooit durven denken, zeker niet bij een CHRISTELIJK FEEST.
Ik wist wil dat Fabergé-eitjes niet deugden! Als je het mij vraagt is dat gewoon een spring (stof) egg
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: