De foto bij het artikel stamt uit 1910. Sinds 1907 was de Detroit Electric Car Company bezig met het fabriceren van elektrische auto's met de komst van de verbrandingsmotor was het feest snel afgelopen en met de crisis van de jaren '30 ging het bedrijf failliet. Er is sinds die tijd weinig meer van de elektrische auto gehoord, maar met het "vergaan" van de aarde in het vooruitzicht is de elektrische auto weer helemaal teug.
Het onafhankelijk worden van olie is een goede zaak, laat ik dat voorop stellen. De olieafhankelijkheid zorgt ervoor dat corrupte en dictatoriale regimes het westen chanteren met zaken als mensenrechten om deze door de vingers te zien. Olie is belangrijk en hoe het verworven oliegeld wordt besteed, soit dat weet het westen liever niet.
De elektrische auto zou een mooi alternatief kunnen zijn voor de verbrandingsmotor. Helaas gaat die vlieger niet op;
Voor 95 procent van de automobilisten is de actieradius van elektrische auto’s te beperkt. Ook hebben verreweg de meeste autobezitters geen mogelijkheden om de wagen op te laden. Dit blijkt uit onderzoek van het verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Het grootste struikelblok is de te beperkte actieradius van de nieuwe generatie auto’s. De beste modellen komen op een volle accu volgens de fabrikant maximaal 150 kilometer ver.
Honderdvijftig kilometer is niet veel. Dat rijdt een gemiddelde automobilist per dag om vervolgens 's avonds je auto op te laden. Even snel weg in de auto is er dan niet meer bij. De onpraktische kanten maakt dat deze generatie elektrische auto's er niet aan zullen bijdragen de olieafhankelijkheid op korte termijn te lossen.