Vrouwen vormen ‘een gevaar op de weg’. Een bekend vooroordeel. Vrouwen zitten gemiddeld wel minder op de weg. Logisch dat zij een slechtere naam hebben dan mannen. Uit onderzoek van autoverzekeraar Allsecur.nl blijkt dat vooral automobilistes van 48+ een gevaar op de weg zijn.
De schadecijfers vertonen vanaf 48 jaar een opvallende piek. Vrouwen van 48+ (in de leeftijdscategorie 48-52 jaar) maken meer brokken dan hun mannelijke leeftijdsgenoten. Gek eigenlijk dat vrouwen plots meer schade rijden omdat je zou zeggen dat met ieder jaar ouder ook meer rijervaring wordt opgedaan.
“Cijfers liegen niet maar toch is er sprake van een vertekend beeld”, aldus Johan Van den Neste marketingmanager Allsecur. “Vrouwen in deze leeftijdscategorie hebben vaak kinderen thuis die net hun rijbewijs hebben gehaald. En aangezien pa ze over het algemeen niet in zijn grotere auto laat rijden, wordt moeder’s – vaak kleinere – auto geleend. Wat niet zelden resulteert in schade. Het échte probleem zit dus niet bij de genoemde categorie vrouwen, maar bij hun kinderen.”
Onderzoek wijst steevast uit dat niet oudere vrouwen, maar jongere mannen de voornaamste risicofactor in het verkeer vormen. Ruim 1 op de 4 mannelijke bestuurders tussen de achttien en twintig jaar rijdt schade. Overschatting van de eigen rijvaardigheid en agressief rijgedrag is vaak de boosdoener. Van den Neste: “Het is bekend dat jonge bestuurders zich onverantwoordelijker in het verkeer gedragen. De oorzaak is een onvolgroeide hersenkwab. Het gedeelte van de hersenen waarin verantwoordelijkheidsgevoel ontstaat, heeft zich pas met 25 jaar volledig ontwikkeld. Dit zien we dan ook in de schadecijfers terug.”
Als jonge bestuurders zoveel schade rijden, is het dan wel verstandig om de leeftijd van het rijexamen naar 17 jaar te brengen? Van den Neste: ”Nee. De schadecijfers liegen er niet om. Wel zijn we voorstander van rijden onder begeleiding. In de praktijk blijkt dat gevaarlijk rijgedrag niet alleen een gevolg is van jeugdige bravoure. Ook het gebrek aan rijervaring speelt een negatieve rol. Het is dus essentieel dat nieuwe rijbewijshouders kilometers maken. Liefst onder (ouderlijk) toezicht. Ook voor autorijden geldt: oefening baart kunst.”