@mr_mouse: en dan hoef je niet eens zélf die truck te besturen. Toen ik vroeger bij Schwarzkopf werkte, hadden ze daar een hoogbouwmagazijn (naast de A16 in Dordt). Daar was een kraan/trucklift met een gedeeltelijke eigen intelligentie. Daarmee bedoel ik dat dat ding in de gaten had: oh, ik moet straks iets ophalen in dat pad, op die verdieping, dan kan ik gelijk iets meenemen wat daar ongeveer heen moet en dat er naast zetten.
Cap-Volmac had toen in hun oneindige wijsheid besloten dat zij die kraan wel konden automatiseren, en dat ze er een database achter zouden hangen. Probleem was dus wel dat zodra ze iets gescand hadden dat gehaald moest worden, die plek in de database *direct* vrijgegeven werd. En als er daarop iets naar het magazijn moest verdwijnen, was er in de computer dus een lege plek. Helaas in het echt niet, want die kraan was nog niet naar die plek gegaan om het te halen....
Je ziet het al aankomen.... is dus ook gebeurd. Er werd (in de computer) iets uit de stelling van pad A gehaald, 10 hoog, stel 10A28. Die plek was vrijgegeven in de computer. Daarna moest er een pallen in het magazijn. Computer kijken: Ah, 10A28 is vrij, dus daar kan die wel heen.
De kraan zelf kreeg door: je moet iets uit 10A halen, en iets naar 10A brengen. Oh, maar dat is makkelijk, dan ga ik eerst iets brengen en direct daarop halen (indachtig aan het gezegde van mijn oma: nooit met lege handen de trap op of af
). Dus die toog met een volle pallet naar 10A28 (want vrij volgens de computer) om daar die pallet neer te zetten. Die pallet werd inderdaad neergezet, maar schoof dus de pallet die er al stond naar achter, die dus in pad B viel.... van 10 hoog....
Daarna moest die kraan naar pad B, en liep dus stierenstarnakel vast....
En ik had het zien aankomen en ze ervoor gewaarschuwd, maar ach, ik was nog maar een beginneling die pas van de unief kwam, ik wist niks en kon niks, zij waren al veel langer bezig met programmeren en zo, ik moest maar mijn mond houden.
Daarna hebben ze toch wel vaker naar me geluisterd.
Weet niet precies hoeveel schade, maar het magazijn was twee-en-halve dag onbruikbaar, reken maar uit