Nog maar enkele decennia geleden werden vrouwen voor dommer versleten omdat ze slechtere cijfers haalden op school dan jongens. Jamaar, jamaar, jamaar, riepen de feministen, dat komt omdat het onderwijs is toegespitst op jongens. Er moet meer ruimte en aandacht komen voor leerwijzen die geschikt zijn voor meisjes.
Aldus geschiedde, het onderwijs werd aangepast, en aangepast.
En aangepast.
En nu dat we dan eindelijk zover zijn dat meisjes beter presteren dan jongens, meer meisjes dan jongens naar de universiteit gaan, minder meisjes dan jongens uitvallen en meer meisjes dan jongens succesvol afstuderen (en ook nog in minder tijd) en je dus zou kunnen zeggen dat over de inspanningen van de afgelopen decennia afdoende bewezen is dat gerichte leermethoden inderdaad van invloed zijn op de prestatie van definieerbare groeperingen, hoor je ineens van alle kanten (maar met name de feministische): Jamaar, meisjes doen gewoon beter hun best, en: Jongetjes zijn gewoon een beetje achterlijk.
Voor alle zeventienjarigen en andere mensen die net inschakelen: Dit speelt al jááren, en echt niet alleen in de Christelijke hoek. Het is bekend dat jongens in het huidige onderwijs systematisch achtergesteld worden. En dat zou te vergoeilijken zijn, als al die afgestudeerde meiden een wezenlijke bijdrage aan de economie leverden, maar de helft van de meiden die met een graad van de universiteit komen, heeft daar een jongen aan de haak geslagen met goede vooruitzichten, gaat lekker thuis zitten en doet nooit meer wat met haar opleiding. En dat terwijl die jongens die vroegtijdig afhaken wèl aan het werk gaan (en hard ook).
En voor die andere mensen die het niet helemaal begrepen hebben, het gaat niet om 'slimme' leerlingen en 'domme' leerlingen, het gaat erom dat sommige onderwijsmethoden beter geëigend zijn voor bepaalde groepen, en andere methoden voor andere groepen. Groepen die
niet vastomlijnd zijn. Hoe de hersenen zich ontwikkelen hangt namelijk in belangrijke mate af van de hoeveelheid testosteron waaraan de foetus in de baarmoeder blootgesteld is. Eén op de (ik dacht) drie vrouwen heeft als kind in moeders schoot aan een hogere testosteronspiegel blootgestaan en ontwikkelt wèl ruimtelijk inzicht, kan wèl kaartlezen, goed autorijden en uitblinken in goniometrie, en kan dan gewoon in zo`n 'jongensklas' meedraaien. Voor jongens die beter op de 'meisjesmanier' leren geldt het omgekeerde.
En ja, deze proef gaat gehouden worden. Er zijn een aantal scholen in Nederland die ermee aan de gang gaan. En nogmaals, het gaat er niet om òf jongetjes en meisjes - in generalisatie - andere onderwijsmethoden behoeven, want dat is bewezen, maar hoe we een systeem ontwikkelen dat aan beider behoeften tegemoet komt, ipv. dat de ene groep bevoordeeld wordt ten nadele van de ander, en waar leerlingen ook op individuele behoeftes ingedeeld kunnen worden.
@ledi: Twee dingen: A) Als je jongens en meisjes in één klas houdt, moet de leerkracht ze tegelijkertijd op verschillende manieren lesgeven om allebei recht te doen. Dat lijkt mij nogal belastend. Het is MI veel efficiënter om twee verschillende klassen te hebben waar op één manier les gegeven wordt. B) Ik heb op de middelbare school (waar ik als jongen mijn pubertijd beleeft heb) nooit in een vaste klas gezeten. Bij ieder vak had de klas een andere samenstelling. Ik denk niet dat er veel aan dat systeem hoeft te veranderen.
Het lerarentekort dat dreigt is het tekort aan mannelijke leraren. Het PABO kan namelijk heel politiek correct lullen, maar als mannelijke leerling ben je daar gewoon niet welkom. Leerlingen hebben behoefte aan een rolmodel en nemen makkelijker stof op van een leerkracht van hun eigen geslacht. Jongens gaan het in de komende jaren dus nog moeilijker krijgen.
Voor al die mensen die het de moeite waard zouden vinden om een
gegronde mening te vormen over dit onderwerp, lees eens een boek als War On Boys van Christina Hoff-Sommers, of De Mythe Van Het Glazen Plafond van Marieke Stellinga.
En aan onze geliefde medivisten: In de twaalfde eeuw zaten er evenveel meisjes als jongens op school en mij hebben nog geen klachten bereikt dat de ene groep beter of slechter presteerde dan de andere.
Laatste edit 17-08-2011 20:21