Ook zo'n hekel aan het lange wachten bij het instappen van een vliegtuig? Een Amerikaanse sterrenkundige heeft een methode bedacht die twee keer zo snel gaat. Vliegen gaat snel, maar instappen is ergerlijk tijdrovend.
Dat probleem heeft twee grote oorzaken. De ene is dat passagiers het gangpad versperren omdat ze hun handbagage in de opbergruimtes stouwen. De andere is dat passagiers die al hun stoel hadden ingenomen, alsnog weer moeten opstaan om een nieuwe passagier, die aan het raampje zit, te laten passeren.
Een Amerikaanse sterrenkundige, Jason Steffen, ergerde zich zo aan dit inefficiënte gedoe, dat hij is gaan puzzelen. Zijn oplossing lijkt het boarden met de helft te kunnen bekorten. Weekblad The Economist schrijft erover, nadat het idee werd gepubliceerd in het Journal of Air Transport Management.
Steffens idee: stap af van het laten instappen per blok (rij 1 tot en met 30 bijvoorbeeld), zoals de meeste maatschappijen nu doen. Deel in plaats daarvan de passagiers in op basis van hun stoelsoort: raamplaats, midden, of aan een gangpad.
Laat vervolgens de passagiers met een raamplaats om en om instappen, dus bijvoorbeeld eerst de oneven rijen. Dan de even rijen. Eerst de ene kant van het vliegtuig, dan de andere. Herhaal de procedure voor de passagiers met een plaats in het midden en die met een gangplek.
Het resultaat: veel minder passagiers die op elkaar moeten wachten in het gangpad. Steffen zegt dat luchtvaartmaatschappijen nog geen interesse hebben getoond in zijn oplossing. Dat is gek want elke minuut die een vliegtuig aan een terminal staat, kost 30 dollar. Een grote maatschappij die 1.500 vluchten per dag heeft, zou met de methode-Steffen pakweg 100 miljoen besparen. Een astronomisch bedrag, concludeert The Economist.
Eén nadeel blijft echter nog onbesproken in het artikel: wie met anderen samenreist, zoals ouders met kinderen, blijft het liefste bij elkaar. Ook bij het instappen. Wie moet anders dat rugzakje van zoon- of dochterlief in die hoge opbergruimte stoppen?