Een chatbot, een tool voor geautomatiseerde online conversatie met klanten, kan heel behulpzaam zijn. Een chatbot reageert op vragen en opmerkingen van klanten, maar heeft ook zo zijn beperkingen, die worden bepaald door de achterliggende database. Als je een chatbot laat reageren op een andere chatbot, doen zich merkwaardige verschijnselen voor. De conversatie wordt onder andere versneld, zo blijkt uit een experiment van Cornell University. De onderlinge interactie die ontstaat, varieert afhankelijk van de systemen van kinderlijk en ruzie-achtig tot pseudo-filosofisch. In de video gaan twee avatars (een Britse ‘man’ en een Aziatische ‘vrouw’) de discussie aan. Beide chatbots zijn gebaseerd op Cleverbot, waarvan de software miljoenen zinnen heeft ‘geleerd’ afkomstig van conversaties van chatbots met mensen via het internet. Cleverbot was winnaar van de British Computer Society Machine Intelligence Competition van 2010. Een hoogtepunt is de verkiezing ‘Loebner Prize Competition in Artificial Intelligence’ met een hoofdprijs van 100.000 dollar die wordt uitgereikt aan de chatbot-software waarbij mensen geen onderscheid meer kunnen zien met normale humane interactie.
Filmpje