SAARBRÜCKEN – We nemen allemaal voor lief dat draadloze systemen soms niet goed werken; de Wifi doet het wel eens niet, een mobiel telefoongesprek valt soms weg, de televisie reageert niet altijd op de eerste druk op de afstandsbediening. De voordelen van draadloze systemen zijn over het algemeen echter groter dan het nadeel van de onbetrouwbaarheid.
Toch zijn er situaties waarin een systeem betrouwbaar moet zijn. We kunnen ons bijvoorbeeld niet voorstellen dat een vrachtwagen een draadloos remsysteem zou hebben. Toch is de Universität des Saarlandes precies dat aan het ontwikkelen.
Zo ver is het echter nog niet. Professor Holger Hermanns is leider van een groep wetenschappers die een draadloze fietsrem heeft ontwikkeld. Volgens Hermanns werkt de rem in 99.999999999997 van de gevallen. Dat is zo goed als altijd. De betrouwbaarheid van de rem wordt vergroot doordat diverse zendertjes tegelijk het remsignaal uitzenden, naar de ontvanger, maar ook naar elkaar. Mocht de rem het niet doen, dan gaat binnen 0,2 seconde een alarmsignaal af als de fietser zijn handrem indrukt.
De onderzoekers zien hun fietsrem als een eerste stap. Ze willen de rem eerst uitbreiden met bijvoorbeeld een antiblokkeersysteem voordat ze beginnen aan experimenten met draadloze remmen voor treinen en auto's.