Een draadloze rem
SAARBRÜCKEN – We nemen allemaal voor lief dat draadloze systemen soms niet goed werken; de Wifi doet het wel eens niet, een mobiel telefoongesprek valt soms weg, de televisie reageert niet altijd op de eerste druk op de afstandsbediening. De voordelen van draadloze systemen zijn over het algemeen echter groter dan het nadeel van de onbetrouwbaarheid.
Toch zijn er situaties waarin een systeem betrouwbaar moet zijn. We kunnen ons bijvoorbeeld niet voorstellen dat een vrachtwagen een draadloos remsysteem zou hebben. Toch is de Universität des Saarlandes precies dat aan het ontwikkelen.
Zo ver is het echter nog niet. Professor Holger Hermanns is leider van een groep wetenschappers die een draadloze fietsrem heeft ontwikkeld. Volgens Hermanns werkt de rem in 99.999999999997 van de gevallen. Dat is zo goed als altijd. De betrouwbaarheid van de rem wordt vergroot doordat diverse zendertjes tegelijk het remsignaal uitzenden, naar de ontvanger, maar ook naar elkaar. Mocht de rem het niet doen, dan gaat binnen 0,2 seconde een alarmsignaal af als de fietser zijn handrem indrukt.
De onderzoekers zien hun fietsrem als een eerste stap. Ze willen de rem eerst uitbreiden met bijvoorbeeld een antiblokkeersysteem voordat ze beginnen aan experimenten met draadloze remmen voor treinen en auto's.
Gerelateerde artikelen
Zal wel elektromagneetje zijn ofzo?
sorry meneer, uw auto is nu helemaal plat dankzij mijn uit de kluitengewassen wagen maarja...mijn rem deed het weer eens niet..u kunt het beste uw schade verhalen bij de Universität des Saarlandes...stelletje prutsers....
Quote:
De onderzoekers zien hun fietsrem als een eerste stap.
Als daar iets mee misgaat is het kennelijk niet zo erg.
Quote
@Sto:
Zal wel elektromagneetje zijn ofzo?
Dat is wel te hopen want anders is het te beïnvloeden van buitenaf dan word hacken helemaal gevaarlijk
Doodeng
Laat nu maar alle remmen goed werken die nu worden gebruikt
lijkt mij beter
Draadloze remmen,
Als iets fout kan gaan, gaat het ook fout (wet van Murphy).
Maar........ hoe vaak geven gewone remmen de geest? Ook die kunnen kapot....
En wat als de electronica van de auto kapot gaat..
Sommige nieuwe auto's willen al niet starten als er een computerchip kapot is terwijl die chip niks met het rijden te maken heeft
@Invisible:
Inderdaad, als de storingsfrequentie van draadloze systemen beter is de bedrade, dan maar draadloos. Alleen kun je wachten op een zwakzinnige die een zendertje in elkaar flanst die precies op die frequentie uitzendt. En dan bij een druk stoplicht youtube filmpjes gaat opnemen.
Quote
@Emmo:
Alleen kun je wachten op een zwakzinnige die een zendertje in elkaar flanst die precies op die frequentie uitzendt. En dan bij een druk stoplicht youtube filmpjes gaat opnemen.
Ow ik ken zat gasten van de Josti-band die dat wel even doen hoor
Wat is het voordeel? Het lijkt me toe dat daardoor een vervoermiddel alleen maar duurder wordt.
@ledi: het voordeel van draadloos hmmm remkabels kunnen vast vriezen, knappen of wat dan ook
@deeese: daar heb je gelijk in. Nu maar hopen dat die zendertjes tegen alle buitentemperaturen kunnen.
Wat moet je nou met een alarmsignaal als je niet kan stoppen? Je kunt beter zo'n remparachute inbouwen!
@EruYagami: ja echt he, ik zat ook al van.. hmmz ja lekker boeiend dat je dan een alarm belletje hoort of wat dan ook maarre je merkt het snel genoeg als je rem t niet doet lijkt mij.. =P
Um waarvoor hebben we een draadloos remsysteem nodig? Tenzij je iets vanaf afstand wilt besturen natuurlijk.. Of als ze een automatische vrachtwagen maken.. Klinkt gek en onnodig..
Stylo: er is hierboven wel antwoord te vinden op je vragen, maar dan moet je dus eerst alle reacties lezen voordat jezelf schrijft.
weet je wat ik graag eens wil zien dat ze uitvinden .. draadloze oordopjes, draadloze koptelefoons zijn er al lang en tegenwoordig met bluetooth en print/simplaatjes die steeds kleiner worden (kijk maar eens naar de nieuwste gehoortoestellen die zie je al nauwelijks meer) moet het toch mogelijk zijn om via je mobiel muziek te luisteren zonder dat steeds dat rotsnoer in de weg zit.
Laatste edit 19-10-2011 00:47
Hm... 99.999999999997 is 3E-12. Dat is 1000 keer beter dan de beste atoomcentrale. Eerst zien dan geloven.
Op onze huidige auto's zitten overigen remsystemen die vaker falen. Versleten remschijven, remschoenen, lekkende
leiding.
De grootste falende factor in dat systeem is de mens die op dat pedaal moet trappen. Hoeveel knallen niet volgas ergens op omdat ze het gaspedaal intrapten?
Lijkt mij minstens zo betrouwbaar als fysiek verbonden remmen, zo niet zijn ze nog betrouwbaarder.
@DidiTK: Die remschijven en schoenen zullen blijven slijten. Je kunt met dit systeem vast niet je wiel zonder frictie tot stilstand brengen
1 van de remmen van mijn fiets doet het niet
Quote
@svdbent:
@DidiTK: Die remschijven en schoenen zullen blijven slijten. Je kunt met dit systeem vast niet je wiel zonder frictie tot stilstand brengen
Daarmee bevestigend dat deze draadloze verbinding, met deze veronderstelde faalkans, geen verslechtering van het systeem betekend.
Over het algemeen weigert een klassieke rem niet in 1 keer volledig, maar merk je eerst dat hij het minder goed doet. Zoiets zou hier dus ook moeten: bij weigering van 1 van de zendertjes of bij slijtage van het mechanische remsysteem moet er een indicatie zijn. Zo'n alarmsysteem moet dus bij te weinig remkracht/signaal al afgaan.
Wat dat betreft zijn er hier veel meer onderdelen die kunnen weigeren, dus is de kans dat er iets niet werkt sowieso groter. Leg mij eerst maar het voordeel uit van draadloos in dit geval.
@ledi: Waarschijnlijk worden het elektromagnetische remmen. Misschien met aanschaf duurder maar je hoeft nooit meer remblokken te vervangen
en toch wil ik zo een systeem in mijn auto net zo min als draadloze stuurbekrachtiging
Als ze de rem Normaly Closed maken, dus default staan de remmen vast dan zouden ze een noodknop moeten kunnen maken die de spanning richting de remmen verbreekt, op deze manier blokeren de remmen. Nog niet optimaal natuurlijk, maar je kan in ieder geval een noodstop maken mocht het nodig zijn.
Het wordt elektronisch gestuurd. Dat er geremd wordt, oké. Maar wordt ook de kracht van het remmen doorgegeven? Als je een noodstop wilt maken, sta je dan meteen stil? En als je iets wilt afremmen maar wel wil doorfietsen, vlieg je dan niet over het stuur? Lijkt me erg lastig om dat elektronisch door te geven. En het meest leuke: zitten er dan batterijen in of zo? Dan wordt het 'leuk' als je een noodstop wilt maken, en de batterij is leeg...
Quote
@jero:
weet je wat ik graag eens wil zien dat ze uitvinden .. draadloze oordopjes, draadloze koptelefoons zijn er al lang en tegenwoordig met bluetooth en print/simplaatjes die steeds kleiner worden (kijk maar eens naar de nieuwste gehoortoestellen die zie je al nauwelijks meer) moet het toch mogelijk zijn om via je mobiel muziek te luisteren zonder dat steeds dat rotsnoer in de weg zit.
Laatste edit 19-10-2011 00:47 offtopic:
Ik gebruik nu al jaren de plantonics BackBeat 903
BackBeat 903+en zo zijn er nog veel meer.
Googlemaar even.
ontopic:
Dit lijkt mij inderdaad onnodig onbetrouwbaar. Elektronische rem zou nog handig zijn voor dingen als abs maar draadloos? En er moet altijd een backup zijn voor dat soort dingen.
Laatste edit 19-10-2011 12:26
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: