Quote
@Mamsie:
Kan zo'n verschil te maken hebben met de rijstijl van die mevrouw, of woont ze misschien in erg heuvelig gebied? Of is er iets mis met haar auto?
Maar dan nog is het een gigantisch verschil 1:20 of 1:13.
Ik vraag me af wat de oorzaak is....
E.e.a. wordt voornamelijk veroorzaakt door de looptesten die de auto's krijgen om het verbruik vast te stellen.
De looptest omvat 'realistische omstandigheden': 40% stadsverkeer en 60% snelweg. However: Deze 'realistische omstandigheden' houden geen rekening met een aandoening die 90% van de mobilisten bezit: een te zware rechtervoet. En dat is vrij snel.
Gevolg: Fabrikanten introduceren nieuwe technieken om de auto zo 'zuinig' mogelijk te maken; zoals start/stop systemen, 'arme'inspuiting van de motoren, kleinere motoren met turbo's etc.
Het nadeel van deze technieken? Leuk op de testbank; relatief nutteloos in de praktijk. De kleinere motor moet zwoegen om er een gangetje van 120 in te houden zodra er maar wat meer weerstand is, nog maar te zwijgen over het optrekken vanuit stilstand.
Voorbeeld: Ik rij voor mijn werk een Polo Bluemotion diesel; op papier goed voor 1:25. Laatst had ik fikse tegenwind, en kwam ik op cruisecontrol niet verder dan 1:9. Ik bedoel maar. Prive rij ik een Citroën XM 2.0 Turbo uit 1998, en daarna heb ik dat zelfde stuk gereden ter vergelijk: wind mee of wind tegen= 1:12 bij 120.
Wat tegenwoordig het geval is dat je een auto koopt waarmee je zuinig 'zou kúnnen rijden'.
Helaas moeten de omstandigheden dan wel optimaal zijn: Geen tegenwind, een zijden voetje, geen passagiers, geen andere mensen op de weg etc etc.
Ik hoop dat deze zaak de fabrikanten wakker schudt en daadwerkelijk zuinige auto's gaat produceren.
Laatste edit 05-02-2012 10:28