Elfstedentocht in strijd met de bijbel
Christenen zijn doodsbang dat de Elfstedentocht de zondagsrust aantast. De tocht der tochten wordt mogelijk op 12 februari verreden, en dat is een doorn in Gods oog. De Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en Zondagsheiliging staat op de barricaden en stuurt vandaag een protestbrief aan de Vereniging De Friesche Elf Steden. Voorzitter Van der Sluis van de zondagsrustclub maakt zich ernstige zorgen. "Het is volledig in strijd met de Bijbel", zegt hij tegen het Reformatorisch Dagblad. "Er vindt hoe langer hoe meer een aanslag op de zondagsrust plaats. Die dag wordt steeds meer ontheiligd." Van der Sluis baalt er zelfs al van dat de rayonhoofden zondag bijeenkwamen om de ijssituatie te bespreken. De Elfstedentocht is nog nooit op zondag verreden.
Gerelateerde artikelen
Pijnlijk, dit bericht vlak nadat bekend is geworden dat de tocht niet doorgaat.
En de helft die meerijdt is waarschijnlijk christen!!!
Moet niet gekker worden, in deze multiculti zou geen enkel geloof zoveel inpact mogen hebben
Het
kwaadgoed is al geschied de tocht word Zondag niet verreden
Het is maar wat je het liefst wil
Zeurpietmaar helaas gaat de tocht (voorlopig) toch niet door
wat een teringhonden daar bij de zondagsdingen! stel je toch niet zo aan, het is 15 jaar geleden bitch!
volgens mij overdrijven ze nu
Jezus haalde ook eten van het land op sabbat (de Joodse zondag) en genas mensen op sabbat. ik ben christen en denk dat er niks mis is met plezier maken op zondag, en als je geniet van de elfsteden tocht is er niks mis mee
jersan, de sabbat was en is toch op de zaterdag?
Ik denk dat dit de ideale gelegenheid voor die club is om weer eens in de belangstelling te staan, om het nieuws te halen.
Normaal luistert er denk geen hond naar ze en nu liften ze mee op de bekendheid van de elf-steden tocht.
Ik werk meestal op zondag en heb heerlijk door de weeks mijn weekeinde
Bevalt me best
@stora, sabbat is inderdaad op zaterdag, maar die heeft bij de Joden dezelfde functie als de zondag voor de christenen
Ja hoor! ze hebben weer wat om over te zeiken.. de elfsteden tocht.. word beetje triest
jersan, we geloven uiteindelijk allemaal hetzelfde, joden , katholieken en protestanten en al die andere splintergroepen.
Dus ooit was ook onze rustdag dus op een zaterdag
Hun gebeden zijn verhoord: omdat de zondagsrust verstoord zou worden heeft het de Here behaagd om de dooi in te laten gaan.Wat kunnen mensen uit de bijbel toch veel (on)zin halen!!
Oh, nu snap ik het! God heeft er maar snel voor gezorgd dat het vanaf zondag gaat dooien zodat de christenen gewoon lekker naar de kerk kunnen in plaats van naar de Elfstedentocht te kijken.
Wat een gezeur weer met die mensen die zonodig iedereen hun wil moeten opleggen omdat ze zonodig in hun ingebeelde opperbaas willen geloven.
@stora, de eerste christenen leefden alleen vanuit het Oude Testament (het Nieuwe was er toen nog niet
), en die hadden de rustdag op zaterdag
even iets recht zetten: joden zijn geen christenen
joden geloven dat de messias nog moet komen
Wat ik nooit snap, als je niet wilt dat er op zondag gewerkt wordt of verstoord wordt. Dan zou je ook geen producten mogen gebruiken die op zondag gemaakt zijn, geen stroom mogen gebruiken aangezien hier ook mensen op zondag voor moeten werken. Dienstverlening zou dan wel een uitzondering kunnen zijn
, maar dit zou dan ook niet mogen.
Maar die herdertjes bij nachte, die waren wel joods toch
Toen ze hun schaapjes telde
Laatste edit 08-02-2012 21:53
Hou nou toch eens op over die zondag als rustdag; nergens in de bijbel wordt vermeld dat de zondag de rustdag is.
@stora: welnee! Die hadden hun schaapjes al lang op het droge.
@stora: haha ja die waren wel Joods
en waarschijnlijk niet van die lieve herdertjes, midden in de winter, maar stoere kerels ergens met warmer weer
@Kristel, er was er 1 zoek he, een lammetje. Bij de kerstal van mijn ouders,{echt een hele mooie} heeft 1 herder een lammetje in zijn handen.
Jersan, dus dan klopt mijn stelling eerder wel, dat we uiteindelijk allemaal hetzelfde geloven, alleen komen we op een andere manier op hetzelfde
Edit MuseMatt: dp
Artikeltjeton
Edit MuseMatt: link gefixtLaatste edit 08-02-2012 22:01
PVV heeft het dan over de islam maar ik heb meer last van het feit dat bijna alles dicht is op zondag dan van welke boerka of moskee dan ook.
Er rijden ook nog steeds auto's dus ik snap niet dat ze het niet gewoon kunnen laten vallen
Laatste edit 08-02-2012 22:03
@stora: en toch is het niet hetzelfde
het grote verschil tussen christenen en joden is dat volgens de joden de beloofde messias nog niet is gekomen, volgens christenen wel (Jezus)
Mijn God, wat een onzinreacties hier.
Je moet bij PowNed zijn om hier enig belang aan te hechten
@Tom-Servo:
Quote:
By the seventh day God had finished the work he had been doing; so on the seventh day he rested from all his work. 3 Then God blessed the seventh day and made it holy, because on it he rested from all the work of creating that he had done.
Quote
@EllenBoog:
Mijn God, wat een onzinreacties hier.
Je moet bij PowNed zijn om hier enig belang aan te hechten
Je bent net nieuw hier en zoveel zinnigs heb je ook niet te melden dan reclame maken voor de 1 of andere flutsite.
Misschien moet je daar maar lid van worden
Quote
@Frostbite:
@Tom-Servo:
Quote:
By the seventh day God had finished the work he had been doing; so on the seventh day he rested from all his work. 3 Then God blessed the seventh day and made it holy, because on it he rested from all the work of creating that he had done.
Maar nergens kan je teruglezen wanneer God begon. Eindigde hij op de vrijdag, want zaterdag is de sabbat, of eindigde hij op de zaterdag, want die club in het artikel vind de zondag de rustdag
Edit MuseMatt:dp
@stora: de sabbat = zaterdag was voor de joden de rustdag, die zo ingesteld was omdat God ook uitrustte op de 7e dag. dus die 7e dag is de zaterdag geweest
de zondag is pas ingesteld door de Romeinen, dacht ik, een paar honderd jaar na Jezus' dood
En nu blijkt alle ophef (voorlopig) voor niks!
jersan, dus toen waren er ook de kruistochten en waren wij , ow zo vrome christenen, ons geloof aan de man aan het brengen.
Dus ..... we zijn dan toch uiteindelijk een aftakking van de joden
denk ik.
Sodeflikker op met je sprookjesclub!!!
Quote
@Tom-Servo:
Hou nou toch eens op over die zondag als rustdag; nergens in de bijbel wordt vermeld dat de zondag de rustdag is.
Helemaal gelijk. In de bijbel staat dat god op de 7de dag rust heeft gehouden na 6 dagen de aarde te hebben gecreëerd, God raakt ook opeens vermoeit he?
De rustzondag is trouwens allang ontheiligd. Waar zie je nog een christen buiten? Zelfs de vrouw in de kerk die een hoofddoek hoort te dragen zie ik op Ned3 gewoon lekker haartjes los.
Belachelijk dit ! als je daar woond en je huis staat in brand op een zondag ochtend , dan mag je zeker ook niet met zwaailichten en sirene aan komen rijden om het te blussen ??
Wat is tegenwoordig nog zondagsrust ? er zijn elke zondag wel ergens sport evenementen in nederland !
Ze hebben zeker met z'n alle. Tegen jet ijs staan bidden zodat het ijs is gaan smelten waardoor er nu helemaal geen elfstedentocht meer mogelijk is! Wat een partypoopers!
@hessebes: eerst veel drinken en dan plassen op het ijs helpt ook.
Moet je wel met velen zijn.
It giet net oan!
Alle christenen in een wak flikkeren, rot op jesus
Quote
@Karelvh:
Hun gebeden zijn verhoord: omdat de zondagsrust verstoord zou worden heeft het de Here behaagd om de dooi in te laten gaan.
En alle engeltjes doen nu van
Nanananaaaaaana
wat een gezeik zeg.. zondagsrust... ik zie vaak genoeg zwaar gelovigen op zondag boodschappen doen bij de lokale jumbo.. azijnzeikerds
God zou daar zeker niet wakker van liggen als half NL op zondag de elfstedentocht zou gaan schaatsen...
Elke 'gristen' die op zondag naar de kerk gaat is in feite een baälaanbidder... Gods heilige rustdag is helemaal niet op de eerste dag van de week... Gods rustdag is altijd nog op de zevende dag van de week, op zaterdag dus.
Baäl is/was een zonnegod, waarbij de heilige dag aan die god op de eerste dag van de week werd gehouden, op zondag dus...
Die dag heet niet voor niets 'zondag'.
Niet alle christenen...van mij had ie gewoon op zondag plaats vinden hoor...zolang het niet gedaan werdt voor de winst...
nergens in de Bijbel staat iets over ijs, dus hoe weten ze zo zeker dat God dat erg vindt....
Zo de meesten hier onderhand wel weten ben ik een agnost en misschien zelfs wel een atheïst. Maar ik ben toch wel blij dat ik mijn meningen in deze wat beter weet te verwoorden dan jij, @Bekiekutmaor. Als je dit geneuzel vind moet je gewoon deze soort draadjes negeren. Werkt prima voor je bloeddruk, en de onze..
Bedenk dat ongeloof op zich ook een geloof is: Je geloofd niet in religies en goden, dat is ook een geloof, maar zoals ik daar anderen niet mee lastig val of probeer te beledigen, zou het je sieren dat eveneens niet te doen. Ieder het zijne vriend, ieder het zijne...
Euh, @Barmy mag zich hier ook aangesproken voelen, heb ik geen moeite mee
Laatste edit 09-02-2012 01:30
botte bijl:
Jawel hoor
Job 37:10
"Door zijn goddelijke adem maakt Hij het ijs, de watervlakte wordt als gegoten metaal."
@Lepeltje:
in dat geval zal God het niet erg vinden als Christenen ervan profitieren zo lang het er is, dus ook op Zondag
botte bijl: zie: 09-02-2012 00:23:37 - Quote! -
@LepeltjeLaatste edit 09-02-2012 01:35
Jongens waar hebben we het over?
Er komt geen Elfstedentocht dit jaar.
Niet op zondag, niet op zaterdag, zelfs niet op vrijdag of donderdag of woensdag of dinsdag of maandag.
Bij de meeste kalenders is de Zondag de
EERSTE dag van de week.
@Arsehel: Er staat dat God op de 7e dag uitrusste, maar dat die 7e dag de zondag was wordt nergens genoemd. Dat maken Christenen er continue van. Wat de bijbel wel vermeld is dat Jezus de sabbath, of wel de zaterdag, als rustdag eerde.
Ze kunnen zich beter bezig houden met de Keizersrace in Amsterdam, die wordt aanstaande Zaterdag gereden.
Kan nooit tegen de bijbel zijn want zijn eigen zoon liep ook over het water! Je kunt mij niet vertellen dat hij dat deed zonder schaatsen aan.
@Idsz: Je wilt het het niet
gelovenMaar als je de moslim fundamentalisten of de streng gelovige christenen hun ideale manier van leven op papier laat zetten wijken deze geloven niet veel van elkaar af.
Ook dit is weer pure aanstellerij. Ik ben me ervan bewust dat de tocht niet doorgaat, maar het is het principe waar het om gaat. Een beetje schaatsen wat is daar nou mis mee? Oh, in dat boekje met wat inkt staat dat het niet kan, dus dan worden die 15 miljoen mensen allemaal teleurgesteld omdat een of andere sinterklaas zegt dat we dan in de kerk moeten zitten.
Kristel: Haha, geniaal
Voorzitter van de "zondagsrustclub" tis nog niet te laat whahahaha.
Ben het helemaal met SamuiAxe eens, het is niet nodig om zo grof te zijn om iemand zijn geloof, net of alle Christenen lid zijn van het zondagsrustclubje.......
Ergens niet mee eens zijn oke, maar persoonlijke grofheid kun je beter van stal halen, als er moorden of martelingen tegen mens en dier zijn (eigenlijk ook niet nodig, maar dan kan ik me ook niet meer inhouden).
Vroegah ......... toen ik begon met werrekuh....
Werkten we van Maandag tot en met Zaterdag en op zondag was het voetballen en bieren!
Rusten dat doe je 's nachts! (en als je dood bent)
SamuiAxe: Ik sluit me volledig bij je aan!
En tegen al diegenen die discussie voeren over de zondag als rustdag: er staat in de Bijbel geschreven dat de zevende dag de rustdag is en het maakt helemaal niets uit welke dag je daarvoor neemt. De christenen hebben daarvoor de zondag gekozen. Er hoeft helemaal geen twijfel te bestaan dan over welke dag de rustdag is. Dat is de zondag. Punt. Bij de joden is dat de zaterdag. Ook punt en in de moslimlanden is dat de vrijdag. Nog een punt. Op die dag willen de gelovigen een rustdag. Mooi. Dat is leuk om God te eren, maar natuurlijk maakt geen enkele gelovige zich druk om activiteiten die echt noodzakelijk zijn: brandweer, ziekenhuizen, verzorging van mensen die dat nodig hebben, enzovoort. Wat God volgens mij bedoeld heeft is dat je niet mag werken op die rustdag. Nergens staat dat je je niet mag ontspannen en de Elfstedentocht is ontspanning. Je zou eventueel een vraagteken kunnen plaatsen bij de wedstrijd omdat die mannen het voor het geld doen, maar als die tocht alleen op zondag verreden kan worden, dan is het niet anders.
Met andere woorden: de zogenaamd gelovigen zeuren inderdaad.
Overigens: ik ben ook agnost om alle misverstanden uit de weg te ruimen.
@Hart:
Nergens staat dat je je niet mag ontspannen en de Elfstedentocht is ontspanning. Euh noem jij 200 kilometer schaatsen onder barre omstandigheden ontspanning ....?
Ik wil niet weten wat inspanning dan inhoud bij jou!
Laatste edit 09-02-2012 08:52
Quote
@piepertje:
@Idsz: Je wilt het het niet
gelovenMaar als je de moslim fundamentalisten of de streng gelovige christenen hun ideale manier van leven op papier laat zetten wijken deze geloven niet veel van elkaar af.
Haha inderdaad maar maar ik zal er wel aan moeten geloven
hmm, Hij gaat toch niet door, hebben de christenen hun zin toch gekregen van God.
@sjonder: het is vrijwillige inspanning.
net als voetbal, fietsen, en alle andere bezigheden van mensen op zondag
@Hart: over je uitleg ben ik het totaal met je eens, maar je conclusie is wat mij betreft fout. De elfstedentocht zorgt er namelijk voor dat de rayonhoofden moeten werken, dat de cafés open zijn en er daar dus gewerkt wordt, dat er cameraploegen zijn die werken, dat er koek en zopie tenten zijn waar gewerkt wordt etc
De schaatsers zijn inderdaad aan het ont/inspannen, maar alles eromheen creeërt wél werk en is daarom wél in strijd met de bijbel
het 11e gebod|:
gij zult geen elfstedentocht rijden op zondag
Ik denk dat God het juist mooi zou hebben gevonden dat een evenement dat nederland zo verbroedert
op een dag zou worden gehouden die er in de eerste plaats is om te genieten van Gods schepping.
En hoe kun je beter van zo'n puik ijsvloertje (helaas dus niet overal even puik) genieten dan er met zijn tigduizenden overheen te zwieren!
En als de uitbaters van de koek en zopietenten en de rayonhoofden en camera ploegen (
@Delenn:
) nou allemaal atheiist of anderzins niet christen zijn is er toch ook niks aan de hand?
er is altijd wel een mouw aan te passen
hoop alleen niet dat er nu christenen zijn die denken dat God het expres heeft laten dooien omdat anders de toch misschien wél op zondag zou worden gereden...
Laatste edit 09-02-2012 09:42 Laatste edit 09-02-2012 09:57
@Delenn: Ja, die had ik er inderdaad niet bij betrokken, maar uiteraard heb ik wel een antwoord
De café's zijn sowieso open, die zijn dat altijd op zondag. De rayonhoofden doen het voor hun plezier (hoop ik voor ze), want zullen er niet voor betaald krijgen, de cameraploegen, hmmm, tja, o ja, die zijn er omdat het noodzakelijk werk is en dat mag
.
Koek en zopie: klopt, maar die zijn er ook alleen maar omdat 2 miljoen mensen, inclusief de schaatsers plezier maken en dat nodig hebben. Maar eigenlijk heb je natuurlijk gelijk met je uitleg.Echter: ook ik vind het een onzinnige actie van de streng gereformeerden en denk dat ze beter eens in hun eigen kringen rond kunnen kijken. Het is namelijk zo dat in Urk, waar de zondagsrust zeer heilig is, wel door monteurs gewerkt wordt aan visserijschepen die op zondag binnen liggen, maar dat de Urkers zelf daar niet naar komen kijken want op zondag vissen/werken mag niet. Maar het schip moet wel weer klaar zijn maandag! En om dan een nationaal feest te gaan verstoren: nee! Ook op een zondagse Koninginnedag hoor je ze niet!
Quote
@Hart:
Mooi. Dat is leuk om God te eren, maar natuurlijk maakt geen enkele gelovige zich druk om activiteiten die echt noodzakelijk zijn: brandweer, ziekenhuizen, verzorging van mensen die dat nodig hebben, enzovoort. Wat God volgens mij bedoeld heeft is dat je niet mag werken op die rustdag.
Een paar streng gelovige collega's vond dat wel. Die hebben bij de dominee speciaal compensatie gekregen om op zondag te mogen werken. (Mijn vak is 24/7)
@Hart: tuurlijk zijn we allemaal hypocriet zoals wel blijkt uit je Urk-voorbeeld, maar dat is geen excuus natuurlijk;) als je niet mag werken mag je ook niet andere mensen voor je laten werken (zoals ook in de bijbel staat over je knechten en slaven niet voor je laten werken op de rustdag) en dat gebeurt wel bij een zondagse elfstedentocht, dus hypocrisie daargelaten klopt het wel wat ze zeggen.
@Delenn: ach, het is nooit anders geweest. In mijn jeugd mochten de gristenen geen auto rijden op zondag, maar ze stapten wel in de tram om naar de kerk te gaan.
En dat is maar 1 voorbeeld.
@ledi: Wat Delenn dus inderdaad al zegt: hypocriet! En verder zal het me ook worst wezen wat ze zeggen en zelf doen zolang ze mij maar niet storen of mijn plezier bederven.
@Emmo: die hebben in ieder geval gezorgd dat ze gedekt waren en vertonen in dat verband dus juist gedrag.
Laatste edit 09-02-2012 11:27
@Idsz: Ga in almere wonen daar is bijna alles elke zondag open hoor
Quote:
Delenn:En om dan een nationaal feest te gaan verstoren: nee! Ook op een zondagse Koninginnedag hoor je ze niet!
De eerste koninginnedag op zondag moet nog komen deze is tot nog toe steevast op zaterdag geweest.
Dit jaar komt ze naar ons dorp of stad, en hier is het ook zwaar rust op de zondag dus alle opbouw werkzaamheden gebeuren op de zaterdag waardoor be bewoners en horeca in dat gebeid niet eens meer hun auto in de eigen garage mogen hebben.
Nu even terug naar het bericht waar is de tolerantie gebleven, inderdaad ik vind het ook mischien iets overdreven, want goed beschouwd zouden ze dan in heerenveen ook niet mogen voetballen op de zondag.
Los van het geloof ik zou er ook niet aan moeten denken ineens zo'n invasie zodat ik geen rust heb in huis.
ps
@ledi dat niet auto rijden is per kerk verschillend je zou voor de grap eens bij ons moeten komen kijken waar op de zaterdag volop boetes worden uitgeschreven voor parkerende winkelgangers, staan de auto's soms zelfs voor prive uitritten en daar word bijna niks aangedaan.
Ben christenlijk opgevoed maar toch echt met de zaterdag als rustdag
alle christenen gewoon de zevendedags adventisten gaan aanhangen probleem opgelost
*post note*
ik hou me alleen nog aan de voedingsregels en vind het naar als ik op zaterdag geld moet verhandelen maar verder doe ik er niks mee
Als Gristenen de Elfstedentocht niet op zondag mochten rijden, waarom zou God het dan hebben uitgekiend dat het alleen op Zondag (de HEILIGE Rustdag) zou kunnen?
En dan nog wat: Als de zondagsrust zo heilig is, waarom werken de pastoors, priesters, ouderlingen, kapelaans, etc. dan op zondag? Want dat is dan ineens wél werken tegen betaling!
En dan protestéren ze wél ineens tegen vrijwilligers die zonder betaling voorgaan!
Ik vind wel dat je respect moet hebben voor een andermans geloof,en rust.Want het gaat er echt lawaaierig aan toe op zo n dag.Maar op alle andere dagen kan het toch ook,iedereen tevreden toch....Maar helaas gaat de tocht niet door,De weergoden gooien straks roet in het eten, Maar geniet dan toch van die mooie toertochten, met zon en weinig wind dit weekend toch hartstikke fijn.
Het hele probleem zit hem in het feit dat wij niet weten welke dag van de week Gods eerste dag was. Misschien was dat wel op woensdag weet jij veel.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: