@Toasty: Een vrouw en een kip zijn de pest op een schip. In sommige gevallen geldt dat nog steeds
SamuiAxe: nee, nog verder van zee.
In een ander artikel gaf ik aan dat ik in de buurt van Nederland woon
Er zijn twee basis manieren voor handsturen:
NFU en FU
FU (FollowUp) is het normale stuurwiel. Hierbij draai je het wiel een aantal graden en het roer draait (proportioneel) mee.
NFU (NonFollowUp) is de joystick. Meestal gebruikt voor noodbediening, ofschoon dat een kwestie van gewoonte en gewenning is. Duw de joystick naar links en het roer draait naar bakboord. Laat los en de beweging stopt.
Op kleinere schepen (koerstabiliteit is kleiner) gebruik ik liever de joystick, en op grotere schepen het wiel. Kwestie van ervaring en doen wat je het beste past. In principe zijn beide systemen gelijkwaardig.
Er bestaan nog meer manieren, waarvan stembesturing het meest tot de verbeelding spreekt: zeg in een microfoontje "port twenty" en het roer gaat naar twintig graden bakboord.
De bedoeling hiervan is de roerganger uit te schakelen: bron van extra fouten en het werkt ietwat sneller. Overigens komt het óók voor dat de roerganger fouten van de loods of de kapitein opmerkt en deze corrigeert.
Laatste edit 25-05-2012 09:44