Wie kan er na het kijken naar het onschuldige gezichtje van een baby nog steeds willen vechten en plunderen? Niemand, denken verschillende eigenaars van Londense winkels die vorige zomer vernield werden tijdens de rellen. Daarom hebben ze beslist om graffitikunstenaars portretten van baby’s te laten maken op hun winkels. “De graffiti is er nu drie weken”, aldus Affar Awan, een eigenaar van een gsm-winkel in het zuidoosten van Londen aan de Britse openbare omroep BBC. “De meeste voorbijgangers moeten erom glimlachen.” De kunstenaars werden betaald door reclamebureau Ogilvy and Mather, dat afging op zeventig jaar oud onderzoek dat aantoonde dat afbeeldingen van baby’s het beste in onszelf naar boven brengen. “Onderzoek toont aan dat de gezichtjes van baby’s, vooral de ronde kaakjes en de grote ogen, een zorgreflex opwekken in mensen”, aldus Tara Austin van Ogilvy and Mather. Het graffiti-experiment, ‘Babies of the Borough’, is het laatste in een rij om de Londense jongeren kalm te houden. Eerder werden al klassieke muziek, roos licht en het controversiële Mosquito Anti-Loitering Security Device, een irritant geluid dat enkel mensen onder de 25 jaar kunnen horen, ingezet. De rellen in Londen begonnen vorig jaar in augustus in Tottenham na de dood van de 29-jarige Mark Duggan. Ze verspreidden zich snel naar andere wijken en steden. Op 9 augustus viel het eerste dodelijke slachtoffer. Alleen al in Londen werden ruim duizend mensen aangehouden en 16.000 extra agenten ingezet. In totaal stierven er vijf mensen. Filmpje