In Zweden is ophef ontstaan over de nieuwe Ikea-catalogus in Saudi-Arabië. In de gids, die overal ter wereld grotendeels hetzelfde is, zijn alle afbeeldingen van vrouwen weggeretoucheerd. De Zweedse krant Metro toont twee versies van dezelfde foto. De ene versie laat zien hoe een man, een vrouw en twee jongetjes bezig zijn in de badkamer. Eén jongetje heeft net gedoucht en wordt door zijn vader afgedroogd, de vrouw en het andere jongetje dragen een pyjama en poetsen hun tanden. Op de Saudische versie bestaat het gezin alleen nog uit de man en de kinderen. Met de bewerkte foto zou Ikea tegemoet willen komen aan de strenge eisen die in Saudi-Arabië gelden voor het afbeelden van vrouwen. Ook op andere foto's in de Saudische catalogus voor 2013 zijn alle vrouwen weggeretoucheerd. Volgens de Saudische regels mogen vrouwen wel worden afgebeeld, als er maar niet te veel huid zichtbaar is. Volgens de Zweedse Metro is Ikea verder gegaan dan nodig was. De Zweedse minister voor Handel, Ewa Björling, is verontwaardigd. "Men kan vrouwen niet uit de werkelijkheid wegretoucheren", zegt ze in de krant. Uit deze kwestie blijkt volgens haar hoe slecht het in Saudi-Arabië gesteld is met de gelijkheid tussen man en vrouw. Een woordvoerder van Ikea in Zweden zegt tegen het Duitse persbureau DPA dat het bedrijf een duidelijke gedragscode heeft, waarin staat dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. De Saudische catalogus zou zijn bewerkt door de lokale divisie van het bedrijf. De Ikea-catalogus verschijnt in 43 landen in een totale oplage van 208 miljoen exemplaren.