Rotterdams raadslid stelt college vragen in straattaal
"Hoeveel doekoe kost die fatoe?" Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali stelde deze bijzondere vraag gisteren aan het Rotterdams college.
De vraag is straattaal voor "Wat heeft die campagne gekost". Het raadslid doelde daarmee op de pas gestarte campagne 'Jouw taal, Zijn taal'. Die is bedoeld om jongeren bewust te maken dat het gebruik van straattaal problemen op kan leveren bij het zoeken naar een stage of baan.
Het GroenLinks-raadslid vindt straattaal 'geen enkel probleem' en noemt het juist 'een uiting van verbale creativiteit en een vorm van integratie van verschillende culturen'. Hij vindt de campagne zonde van het geld en stelde daarom schriftelijke vragen aan het college.
De vragen van raadslid Nourdin el Ouali:
Faka chingboy,
Wazzup? Ik hoorde die tori op FunX: Strati takki brengt geen doekoe in het laatje. Onderweg naar wrokko of skoro kan iedereen die plaatjes zien. Is dit niet omin bruja? Wie zegt dat die strati takki die brada’s trobie geeft? Dit is een fatoe mang. No spang ouwe, al mijn peepz spreken gewoon boeng ABN, aight?
Die echte trobi is voor die mensen die struggelen met alle taki, en geen wrokko of weinig matties hebben. Dat is pas echt werie, daar wordt je skeer van. Roffa mag die shizzle niet skotten. We maken geen grappen, wij vinden iedereen lauw. Tatta’s, anti’s of mocro’s, wij spreken juist diezelfde slang.
Daarom denk ik zo van:
1. Waarom deze tori, welke trobie lossen we op?
2. Hoeveel doekoe kost die fatoe?
3. Waarom niet deze doekoe spenderen aan die kils en chickies die trobie hebben met hun tatta-takki?
Peace out.
Gerelateerde artikelen
Quote:
Rotterdams raadslid stelt college vragen in straattaal
"Hoeveel doekoe kost die fatoe?" Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Nourdin el Ouali stelde deze bijzondere vraag gisteren aan het Rotterdams college. De vraag is straattaal voor "Wat heeft die campagne gekost". Het raadslid doelde daarmee op de pas gestarte campagne 'Jouw taal, Zijn taal'. Die is bedoeld om jongeren bewust te maken dat het gebruik van straattaal problemen op kan leveren bij het zoeken naar een stage of baan. Het GroenLinks-raadslid vindt straattaal 'geen enkel probleem' en noemt het juist 'een uiting van verbale creativiteit en een vorm van integratie van verschillende culturen'. Hij vindt de campagne zonde van het geld en stelde daarom schriftelijke vragen aan het college. De vragen van raadslid Nourdin el Ouali:
Dit heb ik begrepen de rest niet ik noem straattaal verloedering van je eigen taal.
Uiting van je creativiteit is prima, maar niet als je baas en je klant je niet kunnen verstaan.
Beetje doorgeslagen die groen-linkser.
Ik zou zijn vragen terug sturen, en vragen voor een vertaling.
Quote:
Ik hoorde die tori op FunX: Strati takki brengt geen doekoe in het laatje. Onderweg naar wrokko of skoro kan iedereen die plaatjes zien. Is dit niet omin bruja? Wie zegt dat die strati takki die brada’s trobie geeft? Dit is een fatoe mang. No spang ouwe, al mijn peepz spreken gewoon boeng ABN, aight?
Han ramte en 15 måneder gammel dreng i ansigtet og drengen skreg og græd i en time. Flere medarbejdere i den private spejder og karateklub på Ørnevej 33 i København blev også ramt af pebersprayen.
Vertaald betekent dit: Ik begrijp het prima hoor, waar maken jullie je druk om daar in Kopenhagen?
Laatste edit 05-10-2012 16:27
ik ken werkelijk niemand die zo spreekt.
En als er iemand is die zo tegen mij spreekt zou ik toch vragen of ze het in het Nederlands kunnen doen.
Tja dan zijn jullie niet in de stad op gegroeid ik kan de taal spreken en verstaan.
Ik ben het met de raadslid eens gewoon zonde van het geld is.
Als ik werk dan spreek ik keurig abn maar met vrienden spreek ik gewoon straat taal weet wanneer ik dit moet scheiden.
Quote:
een vorm van integratie van verschillende culturen
elke kind ongeacht welke afkomst snap wat je bedoeld als je straat taal spreekt en helemaal de kinderen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken.
Daar moeten ze eens wat aan doen.
@ Don Daniel
Hahahahaha
Daar moeten ze wat aan doen ?
Snap hem niet helemaal ?
Moet ik dan mijn kinderen het nederlands afleren ?
Laatste edit 05-10-2012 16:59
@Don_Daniel: ik ben in de stad opgegroeid maar toen hadden we gewoon wat toen Bargoens werd genoemd en door bijna heel NL werd gebezigd nu versta ik er werkelijk niks meer van en kan er zelfs niks van maken als er geen vertaling bij staat. Ik heb dan ook geprobeerd dit stuk tekst te lezen maar ik werd er niet wijzer van hoor.
Ahh poes, span die hiepen...
Laatste edit 05-10-2012 16:59
Laatste edit 05-10-2012 17:00
Laatste edit 05-10-2012 17:00
Quote
@RockOpa:
Han ramte en 15 måneder gammel dreng i ansigtet og drengen skreg og græd i en time. Flere medarbejdere i den private spejder og karateklub på Ørnevej 33 i København blev også ramt af pebersprayen.
Vertaald betekent dit: Ik begrijp het prima hoor, waar maken jullie je druk om daar in Kopenhagen?
Nou...
Toevallig spreek ik Deens en je vertaling klopt niet helemaal.
Er staat:
Hij raakte een 15 maanden oud jongetje in het gezicht en het jongetje schreeuwde en huilde een uur lang. Meerdere medewerkers van de padvinders- en karateclub op Ørnevej 33 in Kopenhagen werden ook geraakt door de pepperspray.
Die straattaal uit het artikel begrijp ik niet.
Laatste edit 05-10-2012 17:02
Nee nee dat klopt niet helemaal
Er staat: Hij raakte een 15 maanden oud jongetje in het gezicht en het jongetje schreeuwde en huilde een uur lang. Meerdere medewerkers van de padvinders- en karateclub op Ørnevej 33 in Kopenhagen werden ook geraakt door de pepperspray.
Edit Sjaak: Overdaad aan smilies ingekort ivm performance van de website.
ok
@Ahdezwart:
Ik denk dat Don Daniel bedoelde dat kinderen uit gezinnen die thuis geen nederlands spreken zo wel met elkaar kunnen spreken, en dat ze wat aan gezinnen moeten doen die het nederlands helemaal niet machtig zijn dan "sterft"de straattaal vanzelf uit
Een inburgeringscursus dus ?
Nou, zal geert leuk vinden..
Haha..
Quote
@majina:
@Ahdezwart:
Ik denk dat Don Daniel bedoelde dat kinderen uit gezinnen die thuis geen nederlands spreken zo wel met elkaar kunnen spreken, en dat ze wat aan gezinnen moeten doen die het nederlands helemaal niet machtig zijn dan "sterft"de straattaal vanzelf uit
Maar waarom dan wél straattaal leren maar geen Nederlands? Waar die kinderen veel meer aan hebben?
eerste reactie toen ik dat Straattaal las "Pardon
" dat kan ik dus echt niet lezen of in ABN veranderen
Ik had verwacht dat er veel meer klinkers in straattaal zouden zitten.
toko tatta takkie tikkie likkie
...
Als mensen zo beginnen te praten neem ik ze echt niet serieus hoor
Mij snappie no snarsie van die straattaal.
Helaas is dit Nederland, en niet Weetikveelwaristan. Hier horen we dan ook Nederlands te spreken, en ik mag hopen dat als iemand met zulk taalgebruik solliciteert hem of haar linea recta de deur wordt gewezen.
Quote
@sleeper:
Beetje doorgeslagen die groen-linkser.
Ik zou zijn vragen terug sturen, en vragen voor een vertaling.
Beetje???
Quote
@Sjaak:
Ik had verwacht dat er veel meer klinkers in straattaal zouden zitten.
Nee het zijn kinderkopjes.
Ik kan niks volgen van dat straattaaltje, maar kan goed begrijpen hoe dit een probleem kan zijn bij het zoeken van een baan.
Of hij leert gewoon Nederlands, of hij moet voortaan gewoon z'n klep houden
.
@Juju:
@Ahdezwart: Het ontbreekt jullie aan inlevingsvermogen, de letterlijke vertaling had ik ook wel neer kunnen zetten, ondanks dat ik het Deens niet machtig ben, maar wie zit hier op de waarheid te wachten?
Mijn straattaal is niet heel goed, maar hier komt 'ie:
Quote:
Beste mensen van het college, hoe gaat het?
Ik hoorde laatst op de radiozender FunX, dat straattaal proberen weg te werken geen geld oplevert. Onderweg naar het werk of naar school kan iedereen dat zien. Wie zegt dat straattaal de mensen die het spreken problemen geeft? Ik bedoel dit serieus. Ik wil niet lastig zijn, al mijn vrienden spreken goed ABN. De echte problemen zijn de mensen die alle talen maar lastig vinden, en geen werk of weinig vrienden hebben. Dat is pas echt een probleem, daar wordt je 'skeer' van. (Skeer heeft verschillende betekenissen, zoals arm, alleen, etc.) Rotterdam mag juist die dingen niet voorbij laten lopen. Iedereen heeft recht op een toekomst. En juist straattaal heeft het voordeel: Nederlanders, Antillianen of Marokkanen, ze spreken allemaal hetzelfde dialect. Daarom vraag ik me nu af:
1. Welke problemen lossen we met deze campagne op?
2. Hoeveel geld kost die campagne?
3. Waarom besteden we dit geld niet aan de mensen die problemen hebben met hun ABN?
Bedankt voor uw aandacht.
En gelijk heeft 'ie, je moet straattaal alleen niet in het openbaar bij een sollicitatiegesprek o.i.d. gebruiken. De kracht van straattaal is juist het gebruik van creativiteit en inlevingsvermogen
Nou, die strati takki mag dan de toekomst hebben, zolang het nog geen gemeengoed is hou ik het maar bij mijn eigen dialect en het ABN natuurlijk. Tegen de tijd dat dat taaltje hier gesproken gaat worden of het op tv komt pik ik het vlug genoeg op!
Tot die tijd los ik mijn eigen trobie wel op, daar wordt ik niet skeer van...Zie je wel! Het lukt al aardig!
Laatste edit 05-10-2012 21:23
Ik wacht wel tot het in de van Dale staat.
Ik zou zeggen hakki takkie weg met zakkie doekoe
Ach, die "Mokro Appie Aboe" (de Rotterdamse burgervader) snapt deze taal vast wel...
ach ja, en na straattaal leren we straks ook allemaal Fries, Twents en weet ik veel wat voor 'n geweldige taaltjes we hier nog meer hebben.
En dan word er vaak genoeg gezegd dat streektalen belachelijk zijn en nergens naar klinkt... Ik blief mooi mien Grunnegs proat'n as k ter zin an heb
Geliek höbste m'nne joong!
Ze spreken echt wel normaal ook hoor maar als je MOET solliciteren en je wilt NIET werken dan gebruik je deze taal. Marokkaanse jongeren bij ons in de buurt gaan op (verplichte) sollicitatie in een soepjurk en badslippers en daarna trekken ze weer hun jack met bontkraag en spijkerbroek aan. Vervolgens schoppen ze daarna even een oudje tegen de vlakte als ze met 80 Km/h op een gejatte scooter over de stoep scheuren.
(sarcasm off)
Ik snap die vent van GL niet, er wordt alleen gezegd dat het gebruik van straattaal niet altijd even handig is, en dat je soms je taal gebruik wat aan moet passen.
Ik hou het gewoon maar op brabants.....
overdrijven is ook een vak.. ooit iemand gehoord die zo praat?
Quote
@Don_Daniel:
Tja dan zijn jullie niet in de stad op gegroeid
Niet in
die stad, bedoel je. Zelfs binnen de randstad (wat jij waarschijnlijk onder "de stad" verstaat) is dit niet overal gemeengoed.
En er zijn nog veel meer steden in Nederland en in de meesten daarvan is dit ook voor jongeren niet volledig verstaanbaar. Mijn dochter, een geboren en getogen stadsmeid, begreep het ook nauwelijks.
(Opgegroeid is trouwens één woord.)
das nait goud vuer niedeerlaandse toal hek zelf mien streektoal sproaken weur'k oetlaachen enne of iek 't in niederlaands kon vertoalen nou begreps ou leu da'k stroattoal or streektoal better butenshuus enne buten schule kaan loaten moar welle op een straot kaan goan proaten erste de streektoal oetbannen enne er vrumde toal dei nog minder te verstoan is joe toe te proaten waaá 't verschul inne streektoal of eene straattaal
de nederlandse taal vind ik zelf een prachtige taal om in uit te drukken al die dubbel gebruik van woorden en dubbele betekenissen, maar leer de kinderen toch goed nederlands want ze krijgen er later problemen mee is het niet op het werk dan wel bij de wetgeving
Laatste edit 12-10-2012 22:15
Straattaal? Donder op, spreek/schrijf gewoon de officiële talen. Dit soort acties ondersteunen het gebruik juist.
Je eigen brabbeltaaltje maken is prima en vast leuk, maar een parlementair lid moet gewoon ABN praten als hij/zij openbaar spreekt.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: