Quote
@stora:
Volgens die stem die het aan elkaar praatte hadden ze niet 15 seconden later moeten reageren.
Zou niet mogen gebeuren met alle ingebouwde beveiligingsprotocollen...
Klopt, het zou niet mogen gebeuren, maar zeer waarschijnlijk is het een een opeenstapeling van menselijke fouten geweest waardoor de vliegtuigen in elkaars baan terecht kwamen.
Gelukkig zijn bijna alle passagiersvliegtuigen uitgerust met een systeem dat andere vliegtuigen in hun pad detecteert. Het ene vliegtuig krijgt dan een alarm en de melding om te gaan stijgen, en het andere vliegtuig de melding om te gaan dalen. Zolang de piloten blind vertrouwen op hun computers en doen wat die zeggen, gaat het goed. Zodra een van hun iets anders doet, bijvoorbeeld omdat de luchtverkeersleiding dat zei, dan botsen ze alsnog, zoals bij het
ongeluk boven Überlingen in 2002.
Daarom heb ik er wel vertrouwen in als computers onze vliegtuigen gaan besturen. Ze zijn natuurlijk niet perfect en foutloos, want ze zijn door mensen gemaakt, maar ze reageren voorspelbaar, maken nooit inschattingsfouten, zijn nooit moe, en kunnen zichzelf controleren.
En tenslotte zijn het computers die de kerncentrales besturen, en kunnen alleen computers de
Maeslantkering sluiten. We zijn dus toch al van ze afhankelijk voor onze veiligheid.