Behanger krijgt mobiele telefoonrekening van 8500 euro
‘De dame van Orange zei dat de maandafrekening iets hoger was dan normaal,’ vertelt huisschilder en behanger Chris Wilson. ‘Toen ze vertelde dat het bijna 8500 euro was, kreeg ik een hartaanval. Het enige dat ik anders dan andere maanden had gedaan is dat ik een tv-programma van 43 minuten had gedownload. Als dat 7500 euro moet kosten, was het goedkoper geweest om ernaartoe te vliegen en te kijken hoe programma gefilmd werd.’
Orange claimt dat Wilson zelf de hoge rekening heeft veroorzaakt met het downloaden van films en tv-programma’s. Wilson ontkent dat, maar stelt dat zelfs al had hij dat gedaan, de rekening nog steeds bizar hoog is.
Telecom toezichthouder Ofcom heeft al gewaarschuwd dat de zogenaamde ‘rekening-shock’ nog vaak zal toeslaan nu steeds meer mensen internetvriendelijke smartphones hebben.
Wilson zegt dat hij de rekening niet kan betalen en de schuld zijn bedrijf in gevaar brengt. Zijn geval staat niet op zich. Clare Harrison kreeg een rekening van ruim €6000,- voor de downloads op haar telefoon. Orange accepteerde dat ze de data niet willens en wetens had gedownload en verminderde het bedrag, maar ze moest toch nog ruim €600,- betalen.
Orange bood ook Wilson een reductie van €3000,- aan, wat betekent dat hij nog steeds met een rekening zit van €5500,-. Volgens Orange wordt Wilson afgerekend op de 9000 megabytes die hij downloadde terwijl hij een account heeft voor 750 megabytes. ‘We hebben hem een redelijke regeling geboden, maar die heeft hij geweigerd.’ Het ziet er naar uit dat Wilson de pineut is.
Gerelateerde artikelen
Die l*l de behanger, is de l*l
Laatste edit 05-12-2012 14:11 Laatste edit 05-12-2012 14:11
Quote:
‘We hebben hem een redelijke regeling geboden, maar die heeft hij geweigerd.’
Hoe redelijk zijn de tarieven van Orange?
Met wat geluk stappen mensen nu massaal over nu ze dit weten. De vraag is echter: hoe zit het bij andere providers?
Tja, als je een mobieltje hebt dat alleen kan bellen, heb je dit soort problemen natuurlijk niet.
Maar met een slim abonnement, waarbij zodra je limiet is overschreden, downloaden niet meer mogelijk is, lijkt me dit probleem makkelijk te voorkomen.
Of de providers hier graag aan mee werken.... da`s weer wat anders.
Ik hou het voorlopig maar bij een gewoon mobieltje.
@Madarian: Dit heeft niks met providers te maken, maar met mensen die geen verstand hebben van internetlimieten. Die mensen die gaan blind dingen downloaden en krijgen dan deze dure grap aan het eind van de maand.
Op mijn eigen telefoon kan ik voor mijzelf een limiet instellen. Zo weet je dat je nooit over je bundel gaat.
9000 MB in de maand is echt bizar veel voor een smartphone. Dan zou meneer hem misschien ook als modem voor z'n computer gebruikt moeten hebben ofzo.
Blijkbaar is de regeling bij Orange niet heel coulant of waarschuwen ze niet met een sms als je over je bundel heen bent.
Quote
@EruYagami:
9000 MB in de maand is echt bizar veel voor een smartphone. Dan zou meneer hem misschien ook als modem voor z'n computer gebruikt moeten hebben ofzo.
Ik ben een intensieve internetter die online youtube kijkt en dingen download, maar meer dan 500 MB in een maand heb ik nog nooit gehaald.
Quote
@EruYagami:
Blijkbaar is de regeling bij Orange niet heel coulant of waarschuwen ze niet met een sms als je over je bundel heen bent.
Een berichtje van de provider zou verplicht moeten zijn zodra je belminuten, smsjes of megabytes uit de bundel op zijn. Want net zoals buitenland-bellen een lucratieve inkomstenbron voor providers was totdat de EU er een stokje voor stak, is buiten-de-bundel ook een voorname inkomstenbron.
Als ik me niet vergis is er nu toch een wet die providers verplicht om klanten met een mobiele data abbo te melden dat ze (bijna) op hun limiet zitten? Daarnaast heeft hij naar eer en geweten gehandeld en ik vermoed zo maar dat, als dit bij een rechter komt te liggen, dat de extra kosten kwijtgescholden worden.
Ach lees net Orange...dat is dus zeker niet in Nederland aangezien Orange al 5 jaar geleden door T-Mobile is overgenomen
Laten we het erop houden dat je in Nederland, nu tenminste, er iets beter voor staat als een paar jaar geleden met betrekking tot "buiten je bundel" dingetjes doen...
Dom van de behanger dat hij niet wist dat het niet slim is om zoveel te downloaden over je mobiele Internetverbinding.
Maar ik vind ook dat telefoonaanbieders niet dit soort abonnementen moeten aanbieden, waarbij je ineens elke byte in goud moet betalen als je over de datalimiet heen gaat. Dan moeten ze er maar gewoon een limiet op zetten, zodat je niets meer kunt downloaden als je de limiet bereikt.
Bij T-Mobile is de truuk dat als je de limiet van 1 GB per maand bereikt, dat ze de snelheid zo laag maken (64 Kbit/s) dat het praktisch onbruikbaar is. Leuk voor T-Mobile, want in de reclame kunnen ze dan "onbeperkt mobiel Internet" beloven, maar in de praktijk is de limiet eigenlijk gewoon 1 GB/maand.
Laatste edit 05-12-2012 16:19
Ze geven zonder blikken of blozen een reductie aan van 2000 euro. Dan moet je nagaan wat ze erop verdienen.
@Virtlink:
Als je vaak op YouTube zit op 3G vreet dat je bundel enorm aan. In elk geval bij mij op een iPhone 4 en nu 5. Ik ben benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt, niet meer dan 500 MB met filmpjes kijken...
Ik noem mijzelf 'regelmatige' internetter en zit meestal tussen de 500-750MB. Nieuw abonnement ook verlaagd naar 750MB; heb nooit meer dan 1GB gebruikt behalve in m'n proefperiode...
Zeker een filmpje gedownload met een slecht Torrent programma. En niet beseft dat hij toen het filmpje misschien wel 20x heeft gedeeld met andere mensen omdat hij dit niet heeft geblokkeerd in z'n telefoon.
Ga dus niet zomaar allerhande dingen downloaden op je mobiel...
Quote
@EruYagami:
Ik noem mijzelf 'regelmatige' internetter en zit meestal tussen de 500-750MB.
Ik bedoel ook niet dat elke regelmatige mobiel-internetter aan 500 MB genoeg heeft, maar wel dat 9.000 MB buiten alle verhoudingen is.
smartphone stupid dus
Quote
@Virtlink:
Quote
@EruYagami:
Ik noem mijzelf 'regelmatige' internetter en zit meestal tussen de 500-750MB.
Ik bedoel ook niet dat elke regelmatige mobiel-internetter aan 500 MB genoeg heeft, maar wel dat 9.000 MB buiten alle verhoudingen is.
Nou, buiten alle verhoudingen lijkt me dit ook niet. Ik ben sinds kort overgestapt naar android, heb alleen maar gebruik gemaakt van wifi omdat mijn abonnement nog niet was ingegaan. In anderhalve week zat ik al over de 2 gb.. en het is nou niet dat ik zoveel heb gedownload, paar apps en ik zat al op 1 gb
@bas18: Apps download ik alleen als ik een wifi verbinding heb. Kan je overigens op een beetje toestel gewoon instellen. Spits download ik voor ik de deur uitga op mijn iPad en lees die dus offline. Voor de rest kost die mail ontvangen en verzenden echt niet zo veel.
Mijn abbo gaat tot 500 mb maar ben er nog nooit overheen gegaan. Kwestie van opletten dus...
@mla:
hiervoor had ik een abonnement van 250mb en daar ben ik alleen de 1e maand overheen gegaan. Inderdaad een kwestie van opletten!
Ik ben vorige week eigenaar geworden van een smartphone, mét internetbundel. Dit gaat echter pas in op 20 januari. Toch alvast even gestoeid met de instellingen en ik bleek 27 Mb te hebben verbruikt omdat ik op 3G zit. Dat kan ik niet uitzetten. Maar die 27 Mb kost mij, drie kwartier pielen, 21,50!! Gelukkig keek ik even op m'n account en schrok me wild. Mobiel snel weer in z'n doosje gestopt en wachten tot 20 januari, dan gaat m'n bundel in. Maar ik zal er nooit iets op downloaden, dat wist ik van te voren trouwens al, daarvoor heb ik een 'aantal' computer's in huis.
Je kunt dat niet eens opslaan op een mobieltje, tenzij er een externe hd aan vastzit
Quote
@Tom-Servo:
Ik hou het voorlopig maar bij een gewoon mobieltje.
Heel verstandig. En dan een pre-paid, die heb ik. Ik kan me niet voorstellen dat ik daarmee zo het schip inga!
@bas18: ik sluit me aan bij
@mla, apps e.d. downloaden en updaten via wifi of iTunes op de computer. Tenzij ik weet dat het een hele kleine update is die ik onderweg ook kan binnenhalen.
Alles bij elkaar zal ik ook 1 of 2GB per maand verstoken, maar het merendeel via het internet thuis of een (gratis) wifi-hotspot.
Ik heb er geen compassie mee, de meeste mensen willen gewoon ook zo'n ding hebben zonder dat ze de ballen verstand ervan hebben.
Ik snap sowieso niet waarom mensen zo'n ding hebben waarmee ze kunnen interneppen onderweg
En als je dan zo graag een filmpje op je mobiel wilt hebben, download hem via de laptop of pc, en stuur hem via blauwe tand naar je mobiel
Kost geen reet en en je hebt toch je ideale filmpje bij de hand
Het nieuws dat is wel te lezen via de gratis kranten zoals de Spits en de Metro, dus daarvoor hoef je hem niet te gebruiken.
Wanner ze zo vriendelijk zijn je een sms te sturen bij een gemist gesprek kan er toch ook wel een sms af wanneer je rekening bovengemiddeld oploopt door downloads?
@KolibRia, je kan bij de meeste toestellen, data verkeer gewoon uitzetten. dan gaat er geen bitje meer overheen. Heel veel mensen denken dat als ze niks downloaden ze geen data verkeer hebben. Echter 'smart'phones en applicaties, downloaden veel updates etc. op de achtergrond voor het gemak van de gebruiker... Zo kun je aan het eind van de maand voor onwenselijke verrassingen komen te staan.
Dus als je een kleine of geen internetbundel hebt, data verkeer uitzetten! En gebruik zoveel mogelijk wifi verbindingen, die zijn er in overvloed.
Schandaalig gewoon. Dat ze haar klanten niet eff een sms berichtje sturen (alert). Vodafone zelfde verhaal. Bij Vodafone heb ik t zelf meegemaakt. Dieven zijn het.
Moment eruug tevreden over Telfort. Netjes een alert sturen. Dat wordt ook wel service genoemd. Ver te zoeken bij Orange en Vodafone
@KolibRia: Pssst, bij "instellingen" kun je je dataverkeer uitzetten. Ook handig als je besluit even de grens over te gaan.
Welk TV programma heeft hij gedownload.
Om hier te kunnen reageren moet je lid zijn.
Meld je
nu aan.
Login via: