dat is dus 'de achterkant' van het moderne India waarover we anno 2012 in de media zien
toen ik op de lagere school zat, was India één van de landen waar veel hulp naar toe ging....
begin jaren '80 had ik een klasgenoot uit Madras, véél ouder dan ik, was alleen leerling op die opleiding Reklametekenen omdat hij dan met zijn Amerikaanse vriend in Nederland kon blijven. hij had thuis in India al een grafische opleiding gevolgd, en ik stond er van versteld hoe hij tijden niks deed, en vlak voor een deadline aan het werk ging en ook nog hoge cijfers kreeg (heb van hem afgekeken hoe je affiches tekent op etalagekarton met ecoline -op school leerden wij dat dat met ivoorpapier en plakkaatverf moest- en als ik (anno deze eeuw) het geleerde oude ambacht toepas -meestal voor iets in het verenigingsleven, er is geen droog brood mee te verdienen anno nu-, dan hebben mijn affiches bijna altijd een witte achtergrond, een pakkend plaatje en een duidelijk leesbare tekst....
heb ik van hem geleerd, en had ik op vakantie met mijn ouders winter 1976/77 in Sri Lanka, winter 1978/79 en 79/80 op Tenerife langs de kant van de weg gezien
tijdens mijn huwelijk, 1990-1994, schilderde ik af en toe een reclamebord voor (Hindoestaans)Surinaamse middenstanders, die vonden dat mijn stijl aan Indiase films deed denken....
midden jaren '90 leerde ik dat de Indiase economie 'open ging', en in mijn favoriete filmcafé in de Bijlmer, waar ik na mijn scheiding woonde, zag ik Bollywood-films waarin de mensen steeds meer dure producten hadden die niet in India waren gemaakt en ook veel vaker op reis gingen (vaak naar Mauritius en zo)....
toen ik eind 2004 niet meer in de Bijlmer woonde, en met Kerst vrienden in Hamburg bezocht, toen luisterde ik op de terugweg op de autoradio (mijn eerste autoradio sinds 1994 (in de Bijlmer had ik zo een ding niet vanwege de autoinbraken), zat in de telecomgroene bestelauto die ik kocht toen kort na de verhuizing mijn personenauto het begaf en ik vanuit Uithoorn geen collega's meer naar de tuinbouw reed -vond een achterbank niet nodig en omdat in NL de belasting op bedrijfsauto's werd veranderd werden die dingen bijna weggegeven)....
luisterde ik op de terugweg nieuwsradio over de Tsunami, toen ik bijna thuis was, toen waren er al meer doden dan er in de Bijlmer woonden (10 jaar eerder, toen ik een rondleiding kreeg in de Bijlmerflat waar ik ging wonen, leerde ik dat in 5 Bijlmerflats net zo veel mensen woonden als in Kudelstaart, het dorp dat ik verliet omdat ik te stom was om bij mijn scheiding te snappen dat mijn man bigamie had gepleegd)....
toen ik mijn moeder belde om te melden dat ik veilig thuis was uit Hamburg, toen vertelde mijn moeder dat zij op de radio had gehoord dat India, dat land waar vroeger zo veel hulp naar toe moest, nu hulp aan andere landen wilde geven waar de Tsunami toesloeg....
2007, tussen ontslag en emigratie, toen was ik als uitzendkracht een paar weken werkzaam in een fabriek waar veel mensen ontevreden waren, en die wilden dan naar Corus gaan....
Corus, was kort daarvoor nog Hoogovens, was toen overgenomen door het Indiase Tata-concern, net als Jaguar....
die mensen hadden het (het was eind 2007, in USA was de crisis al in volle gang, in de kantine had men het daar wel over, maar als ik er uit flapte dat die crisis ook hier kon komen, dan had ik de indruk dat men niet meer luisterde, dus dan hield ik op
)
weken daarna merkten die mensen die richting Corus gingen dat ze hun vaste aanstelling hadden opgegeven voor een serie van tijdelijke contracten, toen flapte ik eruit dat 'auto van de zaak bij Corus' waarschijnlijk een
Tata Nano zou zijn....
hoe dat af liep met auto's van de zaak, bij Corus, dat weet ik niet
vind het wel mooi dat veel mensen in India niet meer zo arm zijn als 30 jaar geleden, en begrijp ook wel dat de Indiase media hun aandacht daarop richten, maar....
WE MOGEN NIET VERGETEN DAT HET NOG STEEDS NODIG IS DAT EEN ARBEIDER ALDAAR EERDER WEG GAAT VAN ZIJN WERK OM DOODARME KINDEREN ONDER EEN BRUG ONDERWIJS TE KUNNEN GEVEN