Iedereen die ooit een creativiteitscursus heeft gevolgd, kent het principe van outside the box-denken. Absoluut geen verspilde tijd, blijkt nu, want in de populaire managementterm zit een grote kern van waarheid. Wie zich – letterlijk – buiten een doos bevindt, is écht creatiever. Om tot die conclusie te komen stopten professoren van Singapore Management University enkele studenten in een kartonnen doos. In hun cocon van anderhalve bij anderhalve meter moesten de studenten een creatieve oplossing voor een probleem bedenken. Zonder resultaat. Maar toen de studenten hun doos mochten verlaten, sprong het inspiratiezweet hen plots uit de klieren. Een leuk ideetje om eens onder collega’s te doen?
Dus daarom hebben we altijd die brainstormsessies in een hutje op de hei (geen grap, die hebben we echt). Waarschijnlijk maakt het buitenkarakter daarvan dus werkelijk dat onze diepste creatieve gedachten vrijkomen .
Wij vinden de lunch daar altijd vooral erg lekker .
Tijd voor de directie op m'n werk uit hun doos van oeverloos overleg te schoppen! Komen ze misschien eens plannen die wel de lange termijn in ogenschouw nemen en niet destructief zijn voor de werkvloer...
Dus nu kunnen we de kantoren goed gaan inrichten? Geen hoeken meer, we maken alles rond. Maar ja, dan leven ze weer in een bubble, schijnt ook niet ideaal te zijn.
Alle muren verwijderen. Ja drastisch, maar het is goed voor het werk.
Volgens mij zit je in een normale situatie sowieso al niet in een doos? als ik het goed begrijp heeft het alleen meerwaarde ten opzichte van het eerst in een doos te hebben gezeten.. Maar anders dus niet.. Of ben je ook creatiever als je een doos naast je zet, zodat je je dan echt net buiten een doos bevindt?