Quote
@allone:
@Emmo:
Quote
@Emmo:
Als 't ie twee weken lang heeft moeten wachten voordat er iemand langs kwam om 'm een sleepje te geven heeft hij toch iets fout gedaan.
wat zou jij hebben gedaan ?
Dat soort dingen zijn allemaal wettelijk vastgelegd.
Punt één is dat er verplicht hulp verleent moet worden als dat nodig is.
Wat er hier verkeerd gegaan is dat de man blijkbaar niet in staat was om hulp te roepen (ofschoon ik in een ander artikel gelezen heb dat dit wel gebeurd is).
Dat om hulp roepen gaat via de radio of via de satelliettelefoon. Normaal komt zo'n aanvraag (kan ook automatisch verstuurd worden bij plotseling zinken) bij een RCC aan de wal. Deze doet een oproep aan alle schepen die in de buurt zijn (dat is afhankelijk van de situatie) om te kijken wat er aan de hand is. Krijg ik zo'n oproep binnen en ik ben in de buurt, dan ben ik verplicht assistentie te verlenen. Normaal neem je contact op met het RCC en schepen in de buurt en bepaalt wie het best de gelegenheid hulp te bieden. En dat gebeurt dan ook.
Als ik zelf in zo'n situatie zou zitten?
1: Zorg ervoor nóóit in zo'n situatie te komen: Nóóit alleen in een klein bootje alleen de oceaan overgaan.
2: Zorg ervoor goede communicatie apparatuur aan boord te hebben: EPIRB, MF/HF DSC, Satcom, inclusief reserve en stroomvoorziening.
3: Zorg ervoor dat je op de hoogte bent met de geldende procedures en frequenties.
Zorg ervoor dat je
goed met je apparatuur kan omgaan.
SamuiAxe: Afhankelijk van de situatie (weer, beschikbaar hijsgerei) zetten we zo'n hulkje gewoon aan boord. Slepen is zeker mogelijk. We moeten alleen zorgen niet te hard te gaan. In zo'n geval wordt normaal een sleepboot opgeroepen die zo snel mogelijk de sleep kan overnemen.
Vergeet niet dat een schip waar ik op vaar meer dan 10.000 dollar per dag kost.
Financieel verlies in zo'n geval (tijd, materiaal) wordt gedragen via een omslag formule over scheepseigenaar, ladingeigenaar en andere belanghebbende partijen.
Laatste edit 03-01-2013 10:37