De Amerikaanse tv-zender CBS heeft zoveel geloof in de toegevoegde waarde van het tweede scherm dat het de kijker hiermee zelfs het einde van een aflevering van een tv-serie laat bepalen. Het gaat om een experiment waarmee de CBS-kijker via het tweede scherm kan aangeven hoe men een aflevering van de veel bekeken tv-serie Hawaii Five-O kan laten eindigen. Daarbij krijgt de kijker de keuze uit drie mogelijke eindscenario’s. CBS gaat deze speciale aflevering op 14 januari uitzenden. Daarbij maakt CBS verschil tussen het uitzenden van de serie aan de Amerikaanse oostkust en westkust. De kans is dus aanwezig dat de betreffende uitzending in het oosten van Amerika anders eindigt dan in het westen van Amerika. Het gebruik van informatie van de kijker via het tweede scherm wordt al langere tijd – ook in Nederland – bij talentenshows en nieuwsprogramma’s gebruikt. Het is echter de eerste keer in de wereld dat de tv-kijker via het tweede scherm invloed kan uitoefenen op het verloop van een tv-serie. Het Amerikaanse CBS gelooft heilig in de toegevoegde waarde die het tweede scherm bij tv-programma’s kan hebben. Het tv-bedrijf ziet een hechtere band met haar kijkers als één van de manieren om meer kijkers aan haar tv-zenders te binden. Nog meer CBS-series – zoals CSI – krijgen dit jaar een tweede scherm. In eerste instantie wordt dit gebruikt om extra informatie over de tv-series te geven. Mocht het experiment met Hawaii Five-O slagen dan is het niet uitgesloten dat Amerikaanse kijkers vaker het einde van een aflevering van een tv-serie kunnen bepalen.