Het zal je verrassen welke wetgeving en welke straffen al enige jaren bestaan.
Echter mij (en mijn collega's) zitten met het volgende probleem:
Meerdere landen, USA voorop, hebben de inzameling van huisvuil van schepen uitbesteed aan commerciele bedrijven. Betekent dat wij voor de leging van een kliko maar zo $1000 (zegge duizend dollar US) of meer betalen. In sommige landen is het gratis (= verwerkt in de havenkosten).
Hoewel er een wereldwijde verplichting (IMO) is voor havens om de afvalinzameling efficient te organiseren zijn er legio havens waar dit totaal niet het geval is. Naleving is in handen van de plaatselijke overheid, en die is niet altijd even strikt op dat punt (vestzak/broekzak).
Voorbeeld: de haven Port au Prince op Haïti.
Als je komt aanvaren in de baai (zie kaart) vaar je 2 uur (ca 20 mijl) door het plastic heen. Afval service bestaat uit een kano met buitenboord motor, die een paar honderd meter de haven uitvaart, en daar overboord flikkert.
Je wilt niet weten wat in Shanghai, Houston, San Salvador (Amazonas) de rivier af komt dobberen.
Voor mensen met hun vingertje naar "die vieze schepen" wijzen:
Hou je eigen teringzooi bij je!(
@nxttrain: niet persoonlijk bedoeld, hoor. heb je smiley gezien)
Laatste edit 24-01-2013 23:37