@Hart: Uit eigen ervaring? Ja dat kun je wel zeggen! Ik ben namelijk ruim tien jaar financieel adviseur geweest en heb in die tijd enorm vaak met de belastingtelefoon gebeld om bepaalde zaken te verifiëren of uit te zoeken voor cliënten. Negen van de tien keer kreeg ik een onnozele hals aan de telefoon die overduidelijk nauwelijks een idee had waar de vraag over ging maar evengoed doodleuk antwoordde alsof hij de wijsheid in pacht had. Te arrogant om eerlijk te zeggen dat ze geen idee hadden. En met die arrogantie brachten ze mensen serieus in de problemen (bijvoorbeeld doordat zaken achteraf toch niet aftrekbaar bleken en maandlasten dus veel hoger uitpakten, of door keihard te blijven ontkennen dat bepaalde premies aftrekbaar waren terwijl dat wel degelijk het geval was).
Dit werd zelfs zo onwerkbaar dat hypotheekverstrekkers en verzekeringsmaatschappijen hier groots werk van maakten, onderzoek lieten doen en de bedroevende resultaten publiceerden in diverse vakbladen en later ook op tv.
Gevolg was niet dat er betere medewerkers neergezet werden maar dat de belastingdienst sindsdien extra benadrukte dat aan informatie van hun eigen hulplijn geen enkele rechten ontleend konden worden
.
Dit is overigens wel al een jaar of tien geleden en sindsdien heb ik de dienst alleen een paar keer gebeld om vragen te stellen over mijn eigen digitale aangifte, waarbij een deel van de informatie vooraf al was ingevuld en ik telkens foutmeldingen kreeg. Ook daarbij ben ik helemaal niet geholpen omdat de medewerksters stug bleef volhouden dat óf ik e.e.a. niet goed deed óf de de vooraf aangeleverde info niet juist was. Later bleek het te gaan om een fout in de software van....juist.
Nee, mijn ervaringen zijn dus niet al te best, maar wie weet is er inmiddels e.e.a. veranderd.