Nee, de rij in het New Yorkse SoHo is niet het gevolg van de lancering van de nieuwste iPhone. De rij staat dan ook niet voor een Apple Store, maar voor de bakkerij Domique Ansel. Vanaf half zes ’s ochtends staan er dagelijks tientallen New Yorkers te wachten... op een cronut.
De cronut was een onschuldig ideetje van Ansel: waarom het recept voor een croissant niet samenvoegen met dat van een donut. Beide zijn immers lekker, en één plus één is twee. Alhoewel, twee? Dat lijkt in dit geval wat te bescheiden gedacht. Want de cronuts zijn werkelijk niet aan te slepen.
Het zal de komende weken alleen maar erger worden. Want de media zijn er ondertussen ook bovenop gesprongen. Dus is de cronut, die door Ansel voor het eerst in mei werd gemaakt, nu officieel hip en beroemd.
Vanaf de eerste dag dat Ansel zijn cronuts begon te verkopen, nam het aantal klanten razendsnel toe. Op dag twee wist hij eigenlijk al dat hij een gouden markt had aangeboord. Opeens stonden er dertig mensen in zijn winkel. Zij vroegen hem allemaal naar de één dag eerder geïntroduceerde creatie.
Sindsdien is de rij voor de bakkerij alleen maar blijven groeien. De hongerige klanten verzamelen zich bovendien op steeds vroeger tijdstip voor de deur. Want Ansel maakt maar 200 cronuts per dag – beleid om de kwaliteit hoog te houden, zegt hij. Voor negen uur ’s ochtends zijn daardoor alle cronuts alweer uitverkocht. En dus arriveren de eerste klanten tegenwoordig al voor dag en dauw. Het is even wachten tot de bakkerij open gaat, maar dat is het waard. Want ben je te laat? Dan bestaat er weliswaar een oplossing, maar die is prijzig. In dat geval rest je, volgens een reportage op de website The Daily Beast, namelijk niets anders dan je geluk te beproeven op de cronut-zwartemarkt. En daar gaat de officiële prijs van een cronut (vijf dollar) wel acht keer over de kop. Uitslapen is voor cronut-liefhebbers dus een dure aangelegenheid.