@Monteurtje:
mee eens, liever de versnellingsbak in de soep en stilstaan dan de auto als een soort projectiel door laten gaan....
dat van pompend remmen heb ik ook weleens geleerd (maar die mensen die hoofd en remmen koel houden, die hoeven het -gelukkig- niet uit te proberen)
, en op die manier proberen je remvloeistof weer 'op gang te krijgen' lijkt mij een eng en vaag kansspel
de term 'vapor lock' ken ik nog uit de handleiding van de Renault 12 (bj 1977, dat model is nog tot ver in deze eeuw in Roemenie als Dacia gebouwd, en al die tijd veranderden ze alleen af en toe iets aan de voorkant van de carrosserie
) die ik begin 'jaren 80 had. daar ging het over niet kunnen starten met een warme motor, omdat er lucht in de carburateur zat. heb dat één keer gehad, bij een koffiepauze 'midden in de pampa'. heb toen eerst het handboek nagelezen, ben toen een rondje gaan wandelen, en heb daarna de rest van mijn fles koffie leeggedronken. 2 uur later was alles afgekoeld en was starten geen probleem meer
bij de avontuurlijke afdaling in het artikel alhier ben ik met je eens dat uit de auto springen levensgevaarlijk is, de kans dat je dan zwaargewond raakt is net zo groot als dat de auto waar je niets meer aan kunt beinvloeden een enorme ravage -tot massamoord aan toe- aanricht, dus kun je beter 'in je veiligheidskooi blijven' en proberen de auto tot stilstand te brengen....
de handrem is een optie, die werkt tenslotte bijna altijd op de achterwielen (in mijn BX-fase had ik dat dus niet gedurfd), en desnoods met grof geweld een lage versnelling kiezen
Laatste edit 19-07-2013 20:10