Quote
@Hart:
Indien het bekendmaken zou leiden tot diefstal van reeds lang verkochte auto's ben je namelijk medeplichtige, volgens mij.
Nee, natuurlijk ben je geen medeplichtige. Als ik een paper schrijf over beveiligingsproblemen met de Mifare-chip van de OV-chipkaart, dan ben ik niet ineens medeplichtig bij elke student die die informatie gebruikt om te frauderen. Dat zou de wereld op z'n kop zijn: "pas op met wat je zegt en schrijft, als iemand het gebruikt om een misdaad te plegen ben je medeplichtig." Gelukkig niet.
Quote
@Hart:
Ik ben het met de rechter eens, vooral indien het bekendmaken zou leiden tot diefstal van reeds lang verkochte auto's.
Nee, ik ben het niet met de rechter eens.
Security through obscurity (beveiliging omdat het algoritme geheim is) is
geen beveiliging. Dat weet elke beveiligingsexpert en dat weet Volkswagen ook. Banken worden bijvoorbeeld verplicht om zeer bekende, goed omschreven en door vele mensen geteste en onderzochte beveiligingsalgoritmes te gebruiken. Dat is de enige manier waarop je enigszins zeker kan zijn dat het een goed en degelijk algoritme is.
Maar doordat Volkswagen en haar zusterbedrijven hebben een groot probleem gecreëerd door een zelfgemaakt algoritme te gebruiken. De enige manier waarop Volkswagen kan proberen om de ontdekking van lekken de kop in te drukken is om het algoritme geheim te houden. En dan als er toch een lek wordt ontdekt gaat Volkswagen het probleem niet oplossen, maar censureren.
Want meeste bedrijven van wie een beveiligingslek boven water komt werken samen met de onderzoekers om het lek te dichten. Totdat het lek dicht is mogen de onderzoekers niks zeggen, maar dat is niet zo'n probleem want zowel de onderzoekers als de beveiligers hebben er belang bij dat het opgelost wordt. En de onderzoekers kunnen vaak ook nog een mooie vergoeding tegemoet zien.
En natuurlijk snap ik dat het voor reeds verkochte auto's lastiger is om het probleem op te lossen, maar het is niet onmogelijk. Die eigenaren hebben al de hoofdprijs voor hun auto betaald, en door een grove fout van de fabrikant lopen ze een groot risico dat hun auto gejat wordt. Wat Volkswagen op z'n minst kan doen is al z'n klanten compenseren als ze een nieuwe betere beveiligingsmodule in de auto laten zetten.
Maar dat doet Volkswagen niet. Dus nu is er een beveiligingsprobleem en weet iedereen dat de beveiligingscodes van Porsches en Bentleys gekraakt kan worden. Maar we mogen niet weten hoe. Als die onderzoekers het konden uitvinden dan kan ik het waarschijnlijk ook, misschien met hulp van een paar anderen. En ik hoef mijn bevindingen niet te documenteren en gedegen reproduceerbaar onderzoek te doen, dus ik kan het waarschijnlijk sneller.
Kortom: Volkswagen maakt een verkeerde zet qua beveiliging en weet dat, en het komt uit. Ze gaan dit niet oplossen, maar censureren het onderzoek via de rechter. Nu is het wachten op een groepje van drie minder ethische hackers die óók de beveiligingscode weten te kraken. En die publiceren dat niet in een mooi paper, maar als een instructie op duistere forums. En dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.
Vind je beveiligingslek dan moet je het melden aan het bedrijf, en het bedrijf de tijd geven om het op te lossen. Als het bedrijf het heeft opgelost, of als het er niks aan wil doen, dan mag je over het lek publiceren.