De felle anti-campagnes van Wakker Dier hebben een opvallend onbedoeld effect: er wordt juist meer plofkip verkocht. Is dit een bevestiging dat negatieve reclame niet werkt?
Raar maar waar. Bij ieder nieuw reclamespotje dat Wakker Dier tegen plofkippenvlees lanceert, vliegen er juist meer kiloknallers de supermarkten uit. Dat concludeert supermarktbranchvereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Hoe dat kan? "Mensen horen de boodschap niet. Ze denken alleen maar: oja, kip, dat is goedkoop, dan kopen we kip, vertelt een woordvoerder van de supermarktvereniging.
Marketingdeskundige Paul Moers ziet dit effect wel vaker optreden. "Mensen vergeten soms dat het crisis is. Als ze dan opeens die commercial van Wakker Dier horen, denken ze: h plofkip: dat is lekker goedkoop. Die koop ik. De boodschap waar het om draait, zijn ze totaal vergeten."
Wakker Dier piekert er overigens niet over om te stoppen met de campagnes. "Wij weten niet of er meer plofkip wordt verkocht, maar uit onze cijfers blijkt dat de verkoop van biologische kip wel is gestegen", vertelt Anne Hilhorst.
Hoeveel extra kiloknallers de supermarkten dankzij het nieuwe spotje precies verkopen is overigens niet bekend. Het is meer, maar hoeveel willen de supers niet zeggen.
Is het gek dat een negatieve reclame juist het tegenovergestelde effect heeft? "Nee, het gebeurt zo vaak", stelt marketingdeskundige Paul Moers.
"Wat ook goed werkte was de negatieve publiciteit rondom Toyota. Al jaren had de autofabrikant de ene terughaalactie na de andere en ondertussen stijgt de verkoop maar. Hoe dat kan? Mensen denken: er is misschien wel van alles mis aan die auto, maar de fabrikant reageert er wel lekker alert op. Toyota zien ze als een transparant bedrijf. En zo wordt negatieve publiciteit weer positief."