De vrouw die een fresco van Jezus verknoeide, wordt nu steenrijk. Ze heeft een deal gesloten met een bedrijf dat haar ongelukkig opgepoetste fresco van Jezus wil verspreiden op T-shirts en andere merchandising.
Het gaat om de fresco 'Ecco Homo'. De 19-de eeuwse fresco van van Jezus werd vorig jaar zomer beroemd, nadat de 81-jarige kunstenares Cecilia Gimenez, probeerde te restaureren.
Iets wat op zijn zachtst gezegd niet helemaal slaagde. Mensen spraken over een gedrocht en vernieling van het meesterwerk. Het zou meer op een aap lijken, dan op Jezus Christus. De kunstenares kreeg veel kritiek over haar heen en natuurlijk was het ook voer voor cabaretiers en satirische programma's.
De kunstenares eiste na de restauratie een deel van het geld op van de bezoekers, die naar het geruïneerde schilderij in een kerk kwamen kijken. Want ondanks de grote kritiek lokte de kerk meer dan 40.000 bezoekers, die het stuk wel wilde zien. Dat leverde een plaatselijke liefdadigheidsorganisatie al 50.000 euro op.
Nu, bijna een jaar na de nogal knullige restauratie-actie, kreeg ze een merchandisingdeal aangeboden. Een bedrijf ziet wel brood in haar verhaal. Het bedrijf gaat haar werk afdrukken op onder meer t-shirts, theekoppen en postkaarten. De 81-jarige Gimenez heeft een contract gesloten, waarbij ze 49 procent van de winst op haar bankrekening krijgt bijgeschreven. Volgende week start haar contract.
De kunstenares heeft inmiddels, na een grote lading kritiek, allerlei fanclubs gekregen. Met Halloween vorig jaar bijvoorbeeld wat het "Beast-Jesus-kostuum een verkoopsucces in Amerika. Er werd door change.org, een wereldwijd petitieplatform, zelfs een petitie georganiseerd, zodat de verminkte Jezusfiuur niet terug in zijn oorspronkelijke staat zou hersteld worden.
Gimenez kreeg vorige maand ook een wijn naar haar vernoemd, met een schilderwerk van haar hand op het etiket. We zullen dus nog wel het een en ander van haar gaan horen. Foto