In het geval van Abstract Expressionisme, want daarover hebben we het bij Pollock (Action Painting) en Newman (Colorfield Painting), lijkt het stukken eenvoudiger om te vervalsen of geheel 'nieuwe' werken te maken. Hoe moeilijk kan het zijn om een gigantisch doek van zoveel bij zoveel meter geheel blauw te schilderen en er dan wat mooie strepen bij te doen?
Ik zou wel een afbeelding willen zien van zo'n valse Newman. In het Stedelijk (Amsterdam) hangen werken van hem, en als je ervoor zit lijkt het heel anders dan op afbeeldingen. Je zou denken dat het echt egaal blauw of rood is, maar er zit heel duidelijk een soort van 'wolkerigheid' in (zoals een docent van mij dat zo mooi benoemt). Je ziet lichte en donkere tinten die op afbeeldingen doorgaans wegvallen. Zou deze Chinees dat ook zo geschilderd hebben?
Pollock smeet verf op een doek, waar hij zelf gewoon overheen liep. Heeft die Chinees die hem na-aapte ook gedacht aan het gebruik maken van emailverf, aluminiumverf en niet-gegronde doeken in plaats van alleen olieverf?
Als je het wil na-apen, doe het dan in ieder geval goed. Het lijkt simpel, maar probeer 't eens. Probeer maar eens een werk van Willem de Kooning precies zo na te schilderen. Dat je Mondriaan kan nadoen is wel duidelijk, en ook Malevich maakt het je makkelijk met zijn suprematistische werken. Abstract Expressionisme, hoe wild, kleurrijk en bruut het ook mag zijn, probeer het maar eens perfect na te doen.
Het is 'm in ieder geval wel gelukt om de 'kenners' te misleiden, iets waar Van Meegeren zelf ook goed in was. Zijn beroemdste Vermeer-vervalsing hangt in het Boijmans-Van Beuningen Museum in Rotterdam.
Emmausgangers..
Laatste edit 20-08-2013 11:34