studenten hebben een minivoertuig ontworpen voor stadsverkeer. Opvallend kenmerk: de twee opvallend grote wielen van het stadsvoertuig bevinden zich niet onder de passagiersruimte voor twee personen, maar zijn daarin geïntegreerd. Daarmee verschilt de conceptauto van de gebruikelijke personenwagen. Net als een rolstoel kan de zogenaamde ‘Twist’ op de plek draaien. Het voertuig is heel handig om te gebruiken in de drukke steden die we in de toekomst steeds meer zullen zien.
De studenten volgen een opleiding materiaal en productontwikkeling (MAP) aan de Fachhochschule in Frankfurt. Ze kregen als opdracht om een minivoertuig te ontwerpen voor het stadsverkeer van de toekomst. Het stadsvoertuig moest emissievrij zijn, met een maximale snelheid van 25 kilometer per uur en een actieradius van 80 kilometer. Met de Twist bereikten de studenten de finale van een studentenwedstrijd die in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland werd gehouden, de ‘Zukunftpreis Kommunikation’.
Bij de Twist is elk wiel uitgerust met een elektromotor. Een gyroscopisch systeem balanceert het voertuig en voorkomt kantelen. De middenconsole in de cabine omvat de complete besturingseenheid en is vanaf beide zitplaatsen te bedienen. Het sturen, versnellen en achteruitrijden gebeurt met een joystick. Bagageruimte wordt gevonden naast de voeten en er is ook ruimte boven de motoren. Met een inductieve interface wordt de batterij opgeladen.
“Mobiliteit in de stedelijke omgeving wordt gekenmerkt door vernauwingen en drukte. Vermindering van bronnen en het streven naar een verhoogde levenskwaliteit maken duidelijk, dat innovatieve voertuigconcepten ontbreken. Het unieke aan het ontwerp van de Twist is de compacte constructie van het voertuig door het samenvoegen van de cabine, waar de passagiers in zitten, met het onderstel en de wielen”, voert de begeleidende prof. Hector Solis-Muñiz van het vakgebied informatica aan. “Dit idee verschilt van de diverse al bestaande minivoertuigen met emissievrije aandrijving”.
Bron: AT-Aandrijftechniek Foto