Een door de Surinaamse Luchtvaart Maatschappij (SLM) gecharterd toestel van Euro-Atlantic Airways is woensdag van Amsterdam naar Paramaribo gevlogen met zichtbare problemen aan de motor. Ooggetuigen zagen bij het opstijgen vlammen uit de rechter motor komen.
Een ooggetuige meldt aan de website dat hij zag dat vlucht PY993, met aan boord zijn vrouw en kinderen, bij het opstijgen in de problemen kwam. Na een harde knal zag de man vlammen uit het toestel komen. 'Onbegrijpelijk dat de piloot niet is teruggekeerd naar Schiphol,' zegt de man.
Het toestel vloog gewoon door en kwam met enige vertraging om 15.50 uur lokale tijd in Paramaribo aan. De terugvlucht die voor het toestel naar Amsterdam stond gepland, is geannuleerd.
Een medewerker van SLM laat aan elsevier.nl weten dat het goed mogelijk is dat er vrijgekomen kerosine is ontbrand en dat daar de explosie en vlammen door werden veroorzaakt.
De directeur van SLM in Suriname was donderdag niet bereikbaar voor commentaar. Hij zei later op de dag met een verklaring te komen.
FotoQuote
@EruYagami:
Echt handig is het niet, maar een vliegtuig kan prima op een motor vliegen als het moet.
Beetje onhandige opmerking van je. In principe kan zo'n vliegtuig inderdaad op één motor vliegen,
in noodgevallen! Dit vliegtuig was zojuist opgestegen en de enige juiste actie zou geweest zijn om hem als de wiedeweerga aan de grond te zetten!
@frankram: Je denkt niet logisch: Als het mankement dermate ernstig is dat ze hem na de vlucht aan de grond hebben gehouden om reparaties te verrichten dan kun je er donder op zeggen dat het mankement sowieso te groot was om de heenvlucht uit te voeren. Zou het vliegtuig inmiddels al ver op zijn route liggen dan had ik nog kunnen begrijpen dat de piloot ervoor zou kiezen om door te vliegen, niet 1 minuut na take-off
Laatste edit 24-11-2013 18:09
Tikje onverantwoord om door te vliegen.
Ik kan me voorstellen dat de richtlijnen voor een dergelijk geval is dat je gewoon of terugkeert, of landt op het dichts bijzijnde vliegveld.
En als het geen veiligheidsrichtlijn is, dan zou je met een beetje gezond verstand dit wel doen.
Het kan gewoon een soort van verzopen motor zijn. Dat kan gebeuren door herhaaldelijk te moeten starten en dan loopt de brandstofkamer over. Dan krijg je wat ze noemen een hot-start. He vlammen kunnen dan in sommige gevallen enige seconden aanhouden.
Het wordt gekenmerkt door een nette vlam uit de straalpijp, en daar lijkt het op deze foto toch wel op.
En ja daar kan dan gewoon mee gevlogen worden. De MD-11 en sommige versies van de 737 hadden hier meer last van dan andere vliegtuigen. De concorde kon dit ook wel eens doen, en dat had niets met de afterburners te maken. (Concxorde was trouwens het enige lijnvliegtuig dat over afterburners beschikte) En nu we het toch over iconische vliegtuigen hebben, de MD-11 herken je ook vrij gemakkelijk, dat is het vliegtuig met een motor in zijn staart.
SamuiAxe: Gelijk heb je. Kerosine is een stuk lichter dan de 380 cst die wij stoken. Echter de reglementen maken voor zo ver ik weet daar geen onderscheidt in. Diesel is ook lichter en dat mag ook niet.
Hoogst waarschijnlijk zit er een gaatje in de wet betreffende levensgevaar voor de passagiers. Een dergelijke wettelijke constructie kennen wij ook. Ik ken echter geen enkel geval waar iemand ermee weggekomen is.
We mogen zelfs geen golfstillende olie meer varen. En dat was zelfs een dierlijk product (visolie). Werd gebruik om in een storm het breken van de golven te verminderen.
Vroeger moest je daar een honderd liter ozo van aan boord hebben. Tegenwoordig mag het niet meer, terwijl juist de functie een verhoging van de veiligheid in noodgevallen was.
Zo af en toe verdenk ik de dames en heren autoriteiten van het meten met twee maten.
SamuiAxe: Het is een samenstelsel: milieu overwegingen, plus dat het voor grotere schepen minder effectief is.
Er wordt een film op de golven gelegd, dat ervoor zorgt dat de golven minder snel breken. Maar de grootte van de film is beperkt. Voor kleinere visserschepen zou het beslist in bepaalde gevallen effectief kunnen zijn.
@Emmo: ik weet niet hoe dat in NL zit, maar ik had dat ook ergens gelezen van een vliegtuig in België
Doorgaans vliegen ze dan gewoon een paar extra rondjes, of ze kunnen ook gewoon de toevoer vanuit de cocpit regegelen, dat de motor geen kerosine meer krijgt, en hem even later weer aanzetten.
Het verhaal is daar nogal wat onduidelijk over, dus het zal wel mee vallen met die veiligheid denk ik zo, anders hadden ze wel iets besloten, om hem terug te laten keren
aan.